Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvist med arbeidsgiver og rykte

Kea T

Anbefalte innlegg

Jeg har en sak med min arbeidsgiver som er i en "grå sone" hvor arbeidsgiver mener at jeg ikke har krav på penger, mens fagforeningen mener det motsatte.

Det er snakk om ca 20 tusen kroner til sammen.

Det jeg lurte på er om det er en god ide å gå med tvist mot arbeidsgiver. Jobber i IT bransje hvor alle kjenner hverandre. Kan jeg få problemer med å få jobb i framtiden eller få sparken hvis dette blir kjent hos min nye arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har et godt forhold med sjefen, hvorfor ikke bare spørre han om hva han synes? Er ikke sikkert han tar det så negativt, hvis dette er penger du trenger må du jo utforske muligheter iallefall, jeg ville prøvd å ordne dette uten å blande inn fagforeningen, siden dette vil gi et dårligere inntrykk.

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd alt jeg hadde og ingenting har ført frem. Dette er som sagt et stort bedrift hvor sjefen min har kansje ikke noe å si i HR avdelingen (eller vil ikke). Fagforeningen er blitt blandet inn som siste utvei nå, men jeg har ennå ikke "truet" arbeidsgiveren med noe.

Og her lurer jeg på om det er en god ide å "true" og evt blande inn fagforening "ordentlig"?

Lenke til kommentar

Det er dine penger, og de vil ikke gi dem til deg.

Du har rett, og de har galt.

Hva mer er det å diskutere?

Så klart det er noe å diskutere, hvis en krangel har påvirkning for karrieren som helhet er det selvsagt et dilemma det her, satse på at det går bra og få 20k som er rettmessig dine, eller unngå konflikt.

Vanskelig å gi noe definitivt svar, siden saker som dette er komplisert, det er mye å ta hensyn til og umulig å vite hvordan andre tenker.

Lenke til kommentar

Jeg var i en lignende situasjon ved årsskifte. På grunn av tvist ble lønnsforhandlingene utsatt, og ble oppgjort 7 dager etter min oppsigelse 1. november. HR mente da at jeg ikke hadde krav på lønnsoppgjør, noe jeg heller aldri fikk.

Selv bestemte jeg å heve meg over det og la det være. Fagforeningsleder kjempet visst nok en kamp på mine vegne, men men. Jeg ville uansett ikke forlate selskapet med en pågående uenighet. De er tross alt min viktigste referanse. Min mening, velg dine kamper med omhu.

Lenke til kommentar

Generelt sett vil det at du (berettiget) har gått til sak mot en tidligere arbeidsgiver ikke være saklig grunn til oppsigelse eller avskjed hos hverken ny eller tidligere arbeidsgiver.

Hvorvidt du vil få problemer med å få jobb i fremtiden på grunn av dette er et spørsmål som er vanskeligere å besvare. Bruker du nåværende arbeidsgiver som referanse, og er det sannsynlig at vedkommende vil opplyse nye arbeidsgivere som ringer om at du gikk til sak? Vil vedkommende være ærlig nok til å presentere hele bakgrunnen for dette, i så fall?

Hva mer er det å diskutere?

Strategi. Enhver advokat vil fortelle deg at det å gå til sak ikke alltid er beste utvei. Å gå til sak er som å gå til krig, det er den enkleste måten å sørge for at firmaet skalker alle luker mot deg og gjør dem umulige å samarbeide med.

Når man i tillegg tenker på at en dag i retten gjerne koster det dobbelte av det denne tvisten handler om blir det også en prosessøkonomisk vurdering.

Lenke til kommentar

Det høres jo ganske rart ut at de skal holde igjen penger dersom du har krav på dem, spsielt hvis det er en veldig stor bedrift. Er du sikker på at en evt. sak vil føre frem? Hva er sakens kjerne? Overtidspenger som skulle vært tatt ut i avspasering el?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...