Taterunge Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 På skolen der jeg jobber har vi ett problem med at elevene sletter og ødelegger hverandres dokumenter og filer. Dette kan de gjøre fordi elevene ikke har noe unikt brukernavn og passord. Det jeg da lurer på er om det finnes et program som gjør at man kan opprette mapper i windows man kan sette passord på. Og i så fall hva heter programmet og hvor kan jeg finne det? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 På skolen der jeg jobber har vi ett problem med at elevene sletter og ødelegger hverandres dokumenter og filer. Dette kan de gjøre fordi elevene ikke har noe unikt brukernavn og passord. Det jeg da lurer på er om det finnes et program som gjør at man kan opprette mapper i windows man kan sette passord på. Og i så fall hva heter programmet og hvor kan jeg finne det? Takk for alle svar! Hvilket operativsystem kjører dere? Bruker dere evt. Active Directory? Lenke til kommentar
Taterunge Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Hei, og takk for svar. Vi kjører Win 2000, både på klient og på server, og tar i bruk active directory ja. Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Hei, og takk for svar. Vi kjører Win 2000, både på klient og på server, og tar i bruk active directory ja. Jeg vil på det STERKESTE anbefale at dere setter opp brukerkontoer i AD. Har hver enkelt person brukernavn / passord er det den smaleste sak å sette opp hjemmeområder / mapper hvor kun Domain Admins + aktuelle bruker har tilgang. En skole MÅ ha bedre sikkerhet enn dette! Jeg har det faktisk tryggere hjemme hos meg selv.. Lenke til kommentar
Taterunge Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Jeg vet sikkheten er for dårlig, det er derfor jeg tenkte å ta i ett tak for å gjøre det bedre. Desverre var det slik før jeg kom, og jeg har merket at det er et stort problem med elever som ødelegger hverandres filer og dokumenter. Siden vi er et stykke ut i skoleåret frister det ikke så veldig med å begynne å omstrukturere dette nå, selv om jeg kanskje er nødt(?). Men takk for svar! Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg vet sikkheten er for dårlig, det er derfor jeg tenkte å ta i ett tak for å gjøre det bedre. Desverre var det slik før jeg kom, og jeg har merket at det er et stort problem med elever som ødelegger hverandres filer og dokumenter.Siden vi er et stykke ut i skoleåret frister det ikke så veldig med å begynne å omstrukturere dette nå, selv om jeg kanskje er nødt(?). Men takk for svar! En meget enkel måte du kan gjøre det på er å opprette brukernavnene, og så opprette en mappe per brukernavn som da blir delt ut som "brukernavn$". Legg så opp rettigheter til at kun "brukernavn" og domain admins har tilgang. Etterpå kan du lage et logon-script som mapper opp denne mappen som en nettverksstasjon. Dette kan selvfølgelig også gjøres med eventuelle fellesområder. Logon-scriptet kan være så enkelt som en batch hvor du skriver net use. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 logon script: echo Logger deg inn...vennligst vent @echo off net use x: serverhome$username$ net use y: serverfelles Enkelt å grett :-) Men du bør og sette opp Group Policyes slikt at for eks lærere har mer tilgang enn elever og at elever ikke kan herje for mye etc. som for eks å slette installerte programmer etc på disken. Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 logon script: echo Logger deg inn...vennligst vent @echo off net use x: serverhome$username$ net use y: serverfelles Enkelt å grett :-) Men du bør og sette opp Group Policyes slikt at for eks lærere har mer tilgang enn elever og at elever ikke kan herje for mye etc. som for eks å slette installerte programmer etc på disken. Sette elevene til "Domain Users" er vel det tryggeste. Da får de ikke skrevet til noe under "program files" på C:. Lenke til kommentar
redface Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Hvis dere har rimelig likt utstyr rundt omkring anbefaler jeg dere å ghoste. 1: Du hefter ikke lange tiden å sette opp en ny datalab. 2: Feil på programvare eller slikt er ingen problem; sett den på ghosting så er maskinen fiks ferdig på en halvtime. 3: Hvis nettverket deres er kjapt nok så ghost alle maskinene en gang i uka. WakeOnLAN-kort og ett eller annet ghoste-prog. Norton er bra, så du vet det! Til sist vil jeg jo anbefale å ta backup. 3 ganger i uka minimum, så restorer du bare filer som blir ødelagt! Dette er vel noen gode tips for mange skoler, men praksis er jo litt vanskeligere å få til en teori da Money, money & atter en gang money! *gurgle* :oops: Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Hvis dere har rimelig likt utstyr rundt omkring anbefaler jeg dere å ghoste.1: Du hefter ikke lange tiden å sette opp en ny datalab. 2: Feil på programvare eller slikt er ingen problem; sett den på ghosting så er maskinen fiks ferdig på en halvtime. 3: Hvis nettverket deres er kjapt nok så ghost alle maskinene en gang i uka. WakeOnLAN-kort og ett eller annet ghoste-prog. Norton er bra, så du vet det! Til sist vil jeg jo anbefale å ta backup. 3 ganger i uka minimum, så restorer du bare filer som blir ødelagt! Dette er vel noen gode tips for mange skoler, men praksis er jo litt vanskeligere å få til en teori da Money, money & atter en gang money! *gurgle* :oops: Nå er det vel enklere å ta problemet ved roten (altså sette opp brukerrettigheter) enn å rydde opp etter hver gang det skjer noe? Backup er vel uansett selvfølge Lenke til kommentar
redface Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Nå er det vel enklere å ta problemet ved roten (altså sette opp brukerrettigheter) enn å rydde opp etter hver gang det skjer noe? Backup er vel uansett selvfølge Joda, så sant så sant! Men det jeg sier er noe som er både tidsbesparende og enkelt. Seff må man rydde opp i rettighetene og ordne elevene hjemmeområder til og begynne med. Men etter hvert er det jo lurt å se seg om etter andre ting som hjelper en stakkars systemansvarligs hverdag Og, "backup er uansett selvfølge".... Så ikke ut som noe var selvfølge på den plassen som ble beskrevet :wink: Taterunge; hvor mange brukere er det snakk om her? Under 100stk eller nærmere 1000? Skjønner godt at det ikke er tid bestandig til å gjøre det man egentlig bør, men ting tar tid. Og det må både elever og lærere godta slik at man kan gjøre enkelte ting for alles beste. Har det litt slik her på skolen. Er en fast IT-ansvarlig og en lærling(meg). Har ca 700 brukere, og de er fæl til å mase Er fint å låse seg inn på server-rommet og gjemme seg for alle, bare for å sjekke ting og gjøre slikt som man ellers ikke får tid til i løpet av en arbeidsdag(det var da pokker hvor langt dette innlegget skulle bli da?!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå