Helm Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) AMD sin overklokk var på en kjerne, av eliteoverklokkere, som fikk velge fritt mellom alle CPUene amd hadde. Og selv om AMD har gjort det på EN cpu, så vil det ikke tilsi at intel kan det. Forskjellige arkitekturer osv. Naturligvis får rekordklokkerne velge den beste CPUen de kan finne, og jeg regner med at AMD/Intel hjelper dem så godt de kan for å få best mulig resultat og god PR. Jeg har ikke forutsetning til å mene hva Sandy Bridge-E kan eller ikke kan, jeg bare henviser til andre kilder, som den artikkelen jeg linket til som forhåpentligvis er skrevet av en kompetent forfatter. Når det gjelder vannkjøling av 39xx så vil jeg bare si at ett lukket system ikke er nok skal du opp til 5 ghz. Selv med mitt custom system så klarer jeg ikke å få en 24/7 klokk på 4.8ghz uten å skru volt opp mot 1.5v. Noe som er litt for høyt for meg. Javel, men jeg har funnet kilder som sier det er mulig. Her er en som rapporterer 5 GHz på luft og jeg mener å ha sett tilsvarende påstander andre steder. Er de ikke troverdige? Men det spørs hvor lenge de er stabile på 5 GHz på luft. Jeg leste en tråd engang (tror det var på extremesystems eller overclock3d) over 39xx overklokker, og der var 3930k de høyeste klokkede cpuene. Som sagt, samme arkitektur, samme chip, samme alt. Unntatt cache og tror 3960x har fully unlocked multiplayer. OK. Taake har svart på det meste. Ville bare si at jeg HAR en SB-E, og har hatt tre andre 3930k så jeg er ganske klar over hva den er god for når det gjelder overklokking. Om du finner et lukket vannkjølingssystem som holder 15 grader, så må du si fra, jeg vil ha ett! Jeg tror jeg sa 15C i utgangspunktet, det var i hvert fall det jeg mente! Det vil si før du starter PC'en. Dette var fordi det var snakk om minimumstemperaturen i et LN2-anlegg (som jo må være før du slår det på). Teoretisk maks på en CPU har INGENTING å si. Teoretisk maks på en CPU er jo multiplier x BCLK, fullstendig irrelevant. Om du skal overklokke vil jeg anbefale at du begynner å lese deg opp på dette istedet for å skrive mer i denne tråden Teoretisk øvre grense har alltid noe å si uansett hva slags emne det gjelder, men det er ikke det samme som å hevde at man kan oppnå den i praksis. Ett produkt som har høy teoretisk ytelse har ofte også høy praktisk ytelse. Hvor kan jeg lese meg opp? Jeg skal lese det jeg orker, men jeg er ikke redd for å si noe dumt så jeg har tenkt å plapre i vei. http://hwbot.org/search/submissions Høyeste resultat jeg fant på HWBot for 3960x når jeg søkte på CPU Frequency var 5.7GHz, men jeg tviler på at det er det høyeste man kan oppnå om man skrur av kjerner og bruker et RAM-spor. Interessant! Den teoretiske grensa på 9.5GHz er hva du kan sette klokkefrekvensen til i BIOS, det betyr ikke at CPUen klarer å operere på en slik frekvens i den virkelige verden. Det er jo derfor vi sier teoretisk. Lær deg det grunnleggende først.Å overklokke en i7-3960x er ikke det samme som å overklokke en i7-3770k. Høres ut som du mener det er vanskeligere, men det er jo samme prinsipp? Eneste forskjell jeg kan tenke meg er varmeutvikling, men det skal ikke være et uoverkommelig problem. Faktisk høyere potensiale fordi det er mindre cache som forhindrer klokkefrekvensen. Det har potensialet til å øke ytelsen, men 8MB Cache virker å være mer enn nok for vanlige forbrukerprogrammer i dag og da har det lite å si at 3960x har 15MB. Nyttig å vite. Men mer cache kan kanskje merkes ved multitasking? Endret 22. mai 2013 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Hvis du lurer på hvordan prosessorer fungerer: http://www.lighterra.com/papers/modernmicroprocessors/ Hvis du ønsker å lese deg opp angående overklokking vil jeg anbefale deg å først prøve deg litt frem i praksis før du prøver å lese deg opp. Han som klarte 5.07GHz på luft hadde en god chip og gjorde det mer for å teste hvor langt han kunne pushe ting, ikke for å kjøre 24/7. Den teoretisk øvre grensa for en i7-3960x er høyere enn 9.5 GHz, det tallet er uten å ta med overklokking av base clock som i teorien ikke har noen grense. Teoretiske grenser er rimelig uinteressant fordi de fysiske begrensningene er på et helt annet nivå: i teorien skulle Pentium 4 skalere opp til 10 GHz, men takket være varmeproduksjon, signalhastighet, og elektromigrasjon klarte den bare en tredjedel i praksis med vanlig kjøling og to tredjedeler med flytende nitrogen hvis alle kjernene og cachen var aktiv. 1 Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg tror jeg sa 15C i utgangspunktet, det var i hvert fall det jeg mente! Det vil si før du starter PC'en. Dette var fordi det var snakk om minimumstemperaturen i et LN2-anlegg (som jo må være før du slår det på). Passiv vattenkylning kan ALDRIG vara kallare än temperaturen du har där du är. Har du 15 grader innan du startar pc'n har du också 15 grader i rummet. Om du däremot kopplar till peltier så är det möjligt. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Passiv vattenkylning kan ALDRIG vara kallare än temperaturen du har där du är. Har du 15 grader innan du startar pc'n har du också 15 grader i rummet. Om du däremot kopplar till peltier så är det möjligt. Nja, jeg vet ikke helt. Vann har høyere massetetthet enn luft, derfor regner jeg med at vann aldri vil bli like varmt som luften i rommet. Om det er 22 grader i rommet (luften), tipper jeg at vannet, vil være noen grader kjøligere. Hvor mye kjøligere avhenger nok av hvort stort reservoaret er. Dersom det er 10 liter i en bøtte vil det ikke bli like oppvarmet som 2 dl i et glass. Muligens er vannreservoaret til en PC veldig lite med den følge at jeg har feilberegnet hvor mye forskjellen i massetetthet har å si. Det er mulig å bruke rennende vann (ca 4-5 grader), men det er mye mer komplisert. Dessuten vil det, avhenging av trykket, støye mer. Endret 4. juni 2013 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Nja, jeg vet ikke helt. Vann har høyere massetetthet enn luft, derfor regner jeg med at vann aldri vil bli like varmt som luften i rommet. Om det er 22 grader i rommet (luften), tipper jeg at vannet, vil være noen grader kjøligere. Hvor mye kjøligere avhenger nok av hvort stort reservoaret er. Dersom det er 10 liter i en bøtte vil det ikke bli like oppvarmet som 2 dl i et glass. Muligens er vannreservoaret til en PC veldig lite med den følge at jeg har feilberegnet hvor mye forskjellen i massetetthet har å si. Det er mulig å bruke rennende vann (ca 4-5 grader), men det er mye mer komplisert. Dessuten vil det, avhenging av trykket, støye mer. http://no.wikipedia.org/wiki/Termodynamikkens_andre_hovedsetning Massetetthet har ingenting å si på temperaturen, vannet vil alltid være varmere enn lufta rundt så lenge PCen er i drift. 1 Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Nja, jeg vet ikke helt. Vann har høyere massetetthet enn luft, derfor regner jeg med at vann aldri vil bli like varmt som luften i rommet. Om det er 22 grader i rommet (luften), tipper jeg at vannet, vil være noen grader kjøligere. Hvor mye kjøligere avhenger nok av hvort stort reservoaret er. Dersom det er 10 liter i en bøtte vil det ikke bli like oppvarmet som 2 dl i et glass. Muligens er vannreservoaret til en PC veldig lite med den følge at jeg har feilberegnet hvor mye forskjellen i massetetthet har å si. Det er mulig å bruke rennende vann (ca 4-5 grader), men det er mye mer komplisert. Dessuten vil det, avhenging av trykket, støye mer. "Muligens" er ikke reservoarene som brukes i vannkjølingssystemer i PC så veldig store, nei. Dessuten skjønner jeg ikke helt hvorfor du hele tiden kommer med påstander uten kilder, når du diskuterer med folk som HAR vannkjølt PC, opptil flere ganger. Med mindre du har en avkjøler på væsken i vannkjølinga di vil den ALDRI være kaldere enn romtemp. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Ikke kjøp et kraftig oppsett med mindre du trenger det. Ut fra hva du skriver virker det som du har mer enn nok utfordringer med hvilken som helst PC. Endret 4. juni 2013 av BadCat 2 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 4. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) http://no.wikipedia....re_hovedsetning Massetetthet har ingenting å si på temperaturen, vannet vil alltid være varmere enn lufta rundt så lenge PCen er i drift. "Muligens" er ikke reservoarene som brukes i vannkjølingssystemer i PC så veldig store, nei. Dessuten skjønner jeg ikke helt hvorfor du hele tiden kommer med påstander uten kilder, når du diskuterer med folk som HAR vannkjølt PC, opptil flere ganger. Med mindre du har en avkjøler på væsken i vannkjølinga di vil den ALDRI være kaldere enn romtemp. Problemet her er at vi gradvis har rotet oss lengre og lengre bort fra emnet og nå snakker vi ikke lenger om samme sak. Den største forskjellen er nok at jeg snakker om et vannreservoar som ikke er i drift (med tanke på temp i utgangspunktet) mens dere snakker om et som er i drift. For å underbygge en av tingene jeg sa tidligere, slengte jeg ut en tese om at temperatur og masse (tetthet) har sammenheng. Luft kan være varm, men det er lite energi i den fordi den har liten masse. Derfor vil den aldri klare å varme opp noe med høy massetetthet til samme temperatur. Det er min påstand men jeg garanterer på ingen måte at den er riktig. Det eneste "bevis" jeg kan vise til, er folk som går på rødglødende kull uten å brenne seg. Kullet er varmt, men det er lite energi i det og temperaturen blir ikke overført til huden. Endret 4. juni 2013 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Beklager, men det er fullstendig irrelevant i denne sammenhengen. 2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 For å underbygge en av tingene jeg sa tidligere, slengte jeg ut en tese om at temperatur og masse (tetthet) har sammenheng. Luft kan være varm, men det er lite energi i den fordi den har liten masse. Derfor vil den aldri klare å varme opp noe med høy massetetthet til samme temperatur. Det er min påstand men jeg garanterer på ingen måte at den er riktig. Det eneste "bevis" jeg kan vise til, er folk som går på rødglødende kull uten å brenne seg. Kullet er varmt, men det er lite energi i det og temperaturen blir ikke overført til huden. Du må lære deg litt mer om termodynamikk tror jeg, massetetthet har nemlig ingenting med varmekapasitet eller varmeoverføring å gjøre. Luft kan være varm, men den overfører varme særdeles dårlig (i ro er den faktisk en god isolator,) har lav varmekapasitet per kilo, og er en gass som betyr lav masse per volum, den kan likevel varme opp eller absorbere varme fra et legeme med større varmekapasitet. Problemet med teorien din om at du kan oppnå temperaturer under romtemperatur med vannkjøling er at den kræsjer med termodynamikkens andre hovedsetning. Hvis vannet er kaldere enn romtemperaturen vil det bli varmet opp av lufta rundt, ettersom en PC stort sett står stille vil det si at du må ha et vindu åpent på rommet den står i på en årstid da utelufta er kaldere enn innelufta, lukke vinduet fem-seks minutter før du skal skru den på, få ut all den kalde lufta fra rommet i løpet av kort tid, og så starte PCen før vannet rekker å bli varmt, da tar det ca 1 minutt før vannet har nådd romtemperatur. Angående rødglødende kull: Wikipedia, dette er aldeles ikke et bevis på at vann kan holde lavere temperatur enn rommet. Når lærte jeg om termodynamikk? Kjemi 2 på VGS. 1 Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Problemet her er at vi gradvis har rotet oss lengre og lengre bort fra emnet og nå snakker vi ikke lenger om samme sak. Den største forskjellen er nok at jeg snakker om et vannreservoar som ikke er i drift (med tanke på temp i utgangspunktet) mens dere snakker om et som er i drift. For å underbygge en av tingene jeg sa tidligere, slengte jeg ut en tese om at temperatur og masse (tetthet) har sammenheng. Luft kan være varm, men det er lite energi i den fordi den har liten masse. Derfor vil den aldri klare å varme opp noe med høy massetetthet til samme temperatur. Det er min påstand men jeg garanterer på ingen måte at den er riktig. Det eneste "bevis" jeg kan vise til, er folk som går på rødglødende kull uten å brenne seg. Kullet er varmt, men det er lite energi i det og temperaturen blir ikke overført til huden. Även med vattenkylning, varför blir en processor varmare om sommaren än om vintern tror du? (om vi förutsätter att man inte har luftkonditionering) 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Nei, 3970X har ikke blitt klokket til 7 Ghz. Så nei, du kommer ikke til å klare 6 Ghz med mindre du får en av de aller beste 3970X som finnes, og da må du også bruke LN2. Noe ingen bruker i en 24/7-maskin, naturlig nok. Vanlig klokk på SB-E på luft/vann ligger på alt fra 4.4 til 4.8 Ghz, kommer an på om du er heldig med CPU eller ikke. Å joda, jeg var faktisk forsiktig når jeg sa 7 GHz fordi jeg ikke husket tallene jeg hadde sett. Hvor nært opptil den teoretiske maksgrensen noen har klart å klokke vet jeg ikke, men teoretisk klarer Sandy Bridge E 9,5 GHz. Med standard kjøling (regner med det betyr luft) kan den lett krysse 4 GHz. Jeg vet jeg har sett påstander på 5 GHz men det kan ha vært vannkjølt. Et lukket vannsystem holder i utgangspunktet rundt +15C og man når laaangt under dette med mer avansert kjøling. Fra her (post nr. 36) var det at diskusjonen begynte å gli ut. Jeg sa +15° som nok var litt optimistisk, men jeg bare sa et tall uten å mene det helt nøyaktig. Poenget var å sammenligne utgangstemperaturen mellom vannkjølt og LN2-kjølt. Jeg kunne like gjerne sagt +20° – eller helt unnlatt å nevne noen konkret temperatur – og vi ville blitt spart for alt snakket om kjøling, selv om det er interessant nok. Men noen grep tak i "+15°" så her er vi. Dersom en moderator mener at dette er en for stor avsporing så er det vel mulig å splitte tråden. massetetthet har nemlig ingenting med varmekapasitet eller varmeoverføring å gjøre. Men det tar mer energi å varme opp vann enn gass, og enda mer for å varme opp jern. Har ikke det noe med både masse og varmekapasitet å gjøre? Luft kan være varm, men den overfører varme særdeles dårlig (i ro er den faktisk en god isolator,) har lav varmekapasitet per kilo, og er en gass som betyr lav masse per volum, den kan likevel varme opp eller absorbere varme fra et legeme med større varmekapasitet. Ja den har alle de egenskapene, men den er ikke særlig effektiv til å overføre varme. Problemet med teorien din om at du kan oppnå temperaturer under romtemperatur med vannkjøling er at den kræsjer med termodynamikkens andre hovedsetning. Jeg har ikke sagt eller ment at man kan ligge under romtemperatur når vannet kjøler (dvs. er i drift). Jeg tror heller ikke at LN2 vil ligge på -190° når systemet er i drift. Om du setter en 10-litersbøtte full av kaldt vann, eller en stor jernklump i et rom som holder +23,0000 grader, så vil luften klare å varme opp kjernetemperaturen til 23,0000 grader? Det er dette jeg ikke har trodd men det kan hende jeg er en tosk. Angående rødglødende kull: Wikipedia, dette er aldeles ikke et bevis på at vann kan holde lavere temperatur enn rommet.Når lærte jeg om termodynamikk? Kjemi 2 på VGS. Jeg skulle til å erkjenne at jeg har tatt feil, men så finner jeg støtte for det jeg har sagt i den Wikipedia-artikkelen du lenker til. Jeg siterer: When two bodies of different temperatures meet, the hotter body will cool off, and the cooler body will heat up, until they are separated or until they meet at a temperature in between. What that temperature is, and how quickly it is reached, depends on the thermodynamic properties of the two bodies. The important properties are temperature, density, specific heat capacity, and thermal conductivity. Sitat slutt. Även med vattenkylning, varför blir en processor varmare om sommaren än om vintern tror du? (om vi förutsätter att man inte har luftkonditionering) Selvsagt fordi luften er varmere. Jeg har ikke sagt at lufttemperaturen ikke kan overføre varme, jeg har derimot diskutert hvor effektivt den kan overføre varme. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Når dette åpenbart ikke er relevant for vannkjøling av datakomponenter, hvorfor ta det opp? Hjelper fint lite at vanntempen i UTGANGSPUNKTET er 15 grader. Jeg kan fortelle at vanntempen min var 19 grader da jeg slo på maskina for 15 minutter siden. Nå er den 22.2 grader og den kommer til å stige. Det som avgjør hvor god kjølingen din er, er hvor bra den kan ta varme vekk, ikke hvor kald den kan være i utgangspunktet? Det er jo ikke bare dette med vanntempen, men mye av det du sier er jo rablende galt. Du vil lære, men virker særdeles dårlig til å ta til deg kunnskap. 2 Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Jag tror faktist detta är trolling. 4 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 6. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2013 Når dette åpenbart ikke er relevant for vannkjøling av datakomponenter, hvorfor ta det opp? Hjelper fint lite at vanntempen i UTGANGSPUNKTET er 15 grader. Jeg kan fortelle at vanntempen min var 19 grader da jeg slo på maskina for 15 minutter siden. Nå er den 22.2 grader og den kommer til å stige. Det som avgjør hvor god kjølingen din er, er hvor bra den kan ta varme vekk, ikke hvor kald den kan være i utgangspunktet? Det er jo ikke bare dette med vanntempen, men mye av det du sier er jo rablende galt. Du vil lære, men virker særdeles dårlig til å ta til deg kunnskap. [....] Et lukket vannsystem holder i utgangspunktet rundt +15C og man når laaangt under dette med mer avansert kjøling. [....] Som jeg allerede har vært inne på, jeg skulle aldri sagt dette. Ikke ante jeg at den lille setningen skulle føre til så mye støy. Når det gjelder den mine evner til å ta til meg kunnskap, så er de generelt gode. Skal jeg bare blankt kjøpe alle påstander jeg hører? Det gjør jeg ikke, men jeg kan ikke blankt avvise dem heller. I denne saken (en masses evne til å oppta/avgi varme) er jeg tvilende. Jeg vet for øyeblikket ikke hva jeg skal tro, men jeg har beveget meg fra å være rimelig sikker på min opprinnelige teori til å være usikker. Nå ber jeg alle om å skille sak og person. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Som jeg allerede har vært inne på, jeg skulle aldri sagt dette. Ikke ante jeg at den lille setningen skulle føre til så mye støy. Når det gjelder den mine evner til å ta til meg kunnskap, så er de generelt gode. Skal jeg bare blankt kjøpe alle påstander jeg hører? Det gjør jeg ikke, men jeg kan ikke blankt avvise dem heller. I denne saken (en masses evne til å oppta/avgi varme) er jeg tvilende. Jeg vet for øyeblikket ikke hva jeg skal tro, men jeg har beveget meg fra å være rimelig sikker på min opprinnelige teori til å være usikker. Nå ber jeg alle om å skille sak og person. Jeg gir opp. Kjøp deg en 3970X, et massivt kabinett, stapp det fullt med radiatorer, og kjør på! 1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 snip I stedet for å tvile på alt som blir sagt, prøv å heller å tenke på hvorfor det blir sagt. Både Duran og arni90 er blant de på forumet som har mest erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå