- Cre8or - Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Hvis han tenker 2011 sokkelen, så har ikke disse integrert grafikkløsning, det er kun (pr i dag) 1155 sokkelen som har det. Har selv 3820 på 2011, og denne har ingen integrert grafikkløsning. Det var ment til haswell.. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Når du må spørre om hvem cpu som er best, så vil jeg si at du ikke trenger noe bedre enn en 3930k. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2013 hva slags behov har du? når du vil bruje 7500 på en prossessor bare? du kan vel gå uti fra at 3970X vil være på toppen. men forsatt waaay to expenxisve Behov og behov. Jeg kan overleve uten PC men jeg synes PC er artig. Skal spille, redigere video, overklokke (kjøle med nitrogen) og benkteste. Vent en måned eller to, da vil haswell lanseres. Men er det mainstream som kommer først? Er ikke det jeg er ute etter... Hvis du har så mye penger å bruke på en PC hvorfor ikke gå for et dual opteron hovedkort med 2 stk 16 kjernes opteron CPU. 5 ganger så mange kjerner for ca samme pris. Men Opteron er jo AMD? Jeg har lært her på forumet at AMD er bare å glemme når det gjelder high end CPU. Det er Intel som gjelder. Jeg skal ikke drive server. Men kommer sikkert ikke til norge før en uke etter. Til privat bruk er det rimlig bortkastet med bedre en Intel Core i7 3930K, denne burde fint overklokkes 300 mhz uten store problemer. Ut i fra http://ark.intel.com/products/70845/ ser det nesten ut som denne kun er overklokket fra produsent, og mangler både Trusted Execution Technology og Intel® vPro Technology. Selv syns jeg i7 3930k er et dårlig kjøp med mindre man driver mye med videoredigering og multitasking 24/07. Ingenting som gjør meg glad er bortkastet. Jeg vet ikke hva Trusted Execution Technology og Intel vPro Technology er for noe. Rart at noe mangler på flaggskipet dersom det er viktige funksjoner? Hvorfor vente på å få kjøpt det råeste av det råeste når man i grunn ikke trenger det. Alle dagens spill kan kjøres på maks med en pc på rund 6-7000 kroner. Du kan da kjøpe en ny pc hvert år i 3-4 år og bruke samme beløpet totalt sett. I tillegg kan du da selge fjorårets pc for en grei pris også. Ingen hobby er bortkastet. Og det finnes både billigere og dyrere hobbyer enn PC. Faktisk er veldig mange hobbyer mye dyrere enn PC. For rundt 20-25 år siden kjøpte jeg en fiskesnelle til ca 7000 kroner og jeg innrømmer at det var et dårlig kjøp, jeg fikk aldri glede av den, jeg sluttet med fisking før jeg fikk tatt den i bruk. Har snellen fortsatt liggende ett sted (håper jeg). PC er mer allsidig enn fiskeutstyr, så en PC blir helt sikkert ikke stuet vekk i et kott. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Hvis du skal ha det beste nå så er det Sandy-Bridge-E, som vil være det beste frem til Ivy-Bridge-E avløser de i høst, og disse kommer til å være det beste frem til "Haswell-E" om 1-2 år. Hvis du vurderer hvilken topp-prosessor du vil ha så er det ikke noen hensikt å vurdere Haswell. Skal du ha PC nå så kjøp i7-3930K, skal du ha PC om 4-5 måneder så går du for Ivy-Bridge-E. 1 Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Wrong! i7-4970 blir lansert 3 Q 2013 det er Ivi Bridge E Akkurat, jeg sa vent noen måneder. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Herregud... jeg har somlet nok, så lenge kan jeg ikke vente. Jeg planlegger ny ultra-performance PC og ønsker å kjøpe den beste CPU'en som kan overklokkes og som ikke lider av cold bug. Hvor lenge vil 3970X være på toppen? Helt til Haswell-E i 2015? Cold bug? Skal du starte med LN2-klokking også? Mye tull de siste ti postene. Men TS har vel fått svaret sitt litt lenger opp: Akkurat nå er 3970X best, som er en Sandy Bridge E. I høst kommer 4960X, som er en Ivy Bridge E. I 2015 kommer Haswell E. Haswell med 4 kjerner lanseres om litt under to uker på Computex-messa i Taiwan (orker ikke sjekke). LGA1150 sokkel. Hvorfor vente på å få kjøpt det råeste av det råeste når man i grunn ikke trenger det. Alle dagens spill kan kjøres på maks med en pc på rund 6-7000 kroner. Du kan da kjøpe en ny pc hvert år i 3-4 år og bruke samme beløpet totalt sett. I tillegg kan du da selge fjorårets pc for en grei pris også. Alle dagens spill på maks på en PC til 6-7000 kroner? Kunne tenkt meg å sett en slik setup. Akkurat, jeg sa vent noen måneder. Bullshit, du sa 1-2 måneder. September er ganske mye lenger unna enn det. 1 Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Sandy Bridge/Sandy Bridge-E coldbugger ikke på LN2 men de kan ikke kjøres ned til -190C, maks er vel rundt -70C men optimalt er -50 til -60C noe man kan klare med en god fasekjøler også. Virker også som det er "lettere" å finne en 3930K som klokker bra på kulde, mulig det har med de ekstra MB med cache på 3960X/3970X men de siste virke å klokke bedre på luft/vann igjen. Dette er min egen erfaring og det jeg har sett Haakon(**DP**) teste av LGA 2011 CPU'er, har selv testet rundt 15 stk 3930K/3960X på vann og kulde. 1 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Alle dagens spill på maks på en PC til 6-7000 kroner? Kunne tenkt meg å sett en slik setup. Han tenker nok ikke på høy AA+AF samt Tesselation etc.. I tilegg er det mange som nøyer seg med <60fps. Tror jeg ser dette spørsmålet daglig: "Kan jeg kjøre dette oppsettet på ultra???" 1 Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Sandy Bridge/Sandy Bridge-E coldbugger ikke på LN2 men de kan ikke kjøres ned til -190C, maks er vel rundt -70C men optimalt er -50 til -60C noe man kan klare med en god fasekjøler også. Virker også som det er "lettere" å finne en 3930K som klokker bra på kulde, mulig det har med de ekstra MB med cache på 3960X/3970X men de siste virke å klokke bedre på luft/vann igjen. Dette er min egen erfaring og det jeg har sett Haakon(**DP**) teste av LGA 2011 CPU'er, har selv testet rundt 15 stk 3930K/3960X på vann og kulde. Etter hva jeg har sett av trådstarter i denne tråden tror jeg ikke han skal begi seg ut på noe slikt med det første Blir spennende å se hva IB-E klarer, har hatt 4 3930K selv og ingen av de klokka noe særlig på vann. Leita etter en som kunne kjøre 4.8 på respektabel spenning, men måtte ta til takke med 4.6-4.7 på 1.43v. Litt høyt, men så lenge tempen holdes i sjakk så! 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) Hvis du skal ha det beste nå så er det Sandy-Bridge-E, som vil være det beste frem til Ivy-Bridge-E avløser de i høst, og disse kommer til å være det beste frem til "Haswell-E" om 1-2 år. Hvis du vurderer hvilken topp-prosessor du vil ha så er det ikke noen hensikt å vurdere Haswell. Mange snakker om 3930K, står "K" for Konge? Jeg bare tulla. Men seriøst, jeg synes 3930K blir litt "halvveis", man mister integrert grafikk (kjekt å ha) uten å få den beste ytelsen. Dersom noen tusen ikke betyr mye så tenker jeg at det er like greit å ta steget helt ut. Jeg har aldri hørt noe negativt om 3960 eller 3970 unntatt pris. Jeg mener å ha lest at en 3960 ble klokket opp til rundt 7 GHz. Dersom det var rekorden så antar jeg at jeg er fornøyd med ca 6 GHz. Det klarer "alle" med god kjøling? Skal du ha PC nå så kjøp i7-3930K, skal du ha PC om 4-5 måneder så går du for Ivy-Bridge-E. Da blir det Ivy Bridge-E! Sandy Bridge/Sandy Bridge-E coldbugger ikke på LN2 men de kan ikke kjøres ned til -190C, maks er vel rundt -70C men optimalt er -50 til -60C noe man kan klare med en god fasekjøler også. Virker også som det er "lettere" å finne en 3930K som klokker bra på kulde, mulig det har med de ekstra MB med cache på 3960X/3970X men de siste virke å klokke bedre på luft/vann igjen. Dette er min egen erfaring og det jeg har sett Haakon(**DP**) teste av LGA 2011 CPU'er, har selv testet rundt 15 stk 3930K/3960X på vann og kulde. Men er det noe poeng i å holde temperaturen på -190? Så lenge den ikke overopphetes så er det bare å peise på med volt? Det er mulig jeg ikke har forstått poenget her. Tror jeg ser dette spørsmålet daglig: "Kan jeg kjøre dette oppsettet på ultra???" Akkurat! Det minner meg om "kan kjøretøyet mitt trekke det der opp de bakkene?" Har du kraftig kjøretøy/verktøy/maskin/PC/whatever, så slipper du mange slike problemstillinger og alt blir mer morosamt. Endret 22. mai 2013 av Helm Hammerhand Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Jeg mener å ha lest at en 3960 ble klokket opp til rundt 7 GHz. Dersom det var rekorden så antar jeg at jeg er fornøyd med ca 6 GHz. Det klarer "alle" med god kjøling? Men er det noe poeng i å holde temperaturen på -190? Så lenge den ikke overopphetes så er det bare å peise på med volt? Det er mulig jeg ikke har forstått poenget her. Det er veldig mye du ikke har forstått Nei, 3970X har ikke blitt klokket til 7 Ghz. Så nei, du kommer ikke til å klare 6 Ghz med mindre du får en av de aller beste 3970X som finnes, og da må du også bruke LN2. Noe ingen bruker i en 24/7-maskin, naturlig nok. Vanlig klokk på SB-E på luft/vann ligger på alt fra 4.4 til 4.8 Ghz, kommer an på om du er heldig med CPU eller ikke. Jeg må bare spørre, med tanke på det du har skrevet i denne tråden: Hva skal egentlig du med en såpass heftig CPU? Skjønner at du vil ha "det beste", men du utlyser ikke akkurat enorm kunnskap i denne tråden. Driver du med noe som krever 6 kjerner, 12 tråder og en CPU til 7500 kroner? 1 Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 . Driver du med noe som krever 6 kjerner, 12 tråder og en CPU til 7500 kroner? noe som heter SVÆÆR LOMMEBOK xD 1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Mange snakker om 3930K, står "K" for Konge? Jeg bare tulla. Men seriøst, jeg synes 3930K blir litt "halvveis", man mister integrert grafikk (kjekt å ha) uten å få den beste ytelsen. Dersom noen tusen ikke betyr mye så tenker jeg at det er like greit å ta steget helt ut. Jeg har aldri hørt noe negativt om 3960 eller 3970 unntatt pris. Jeg mener å ha lest at en 3960 ble klokket opp til rundt 7 GHz. Dersom det var rekorden så antar jeg at jeg er fornøyd med ca 6 GHz. Det klarer "alle" med god kjøling? Da blir det Ivy Bridge-E! Men er det noe poeng i å holde temperaturen på -190? Så lenge den ikke overopphetes så er det bare å peise på med volt? Det er mulig jeg ikke har forstått poenget her. Akkurat! Det minner meg om "kan kjøretøyet mitt trekke det der opp de bakkene?" Har du kraftig kjøretøy/verktøy/maskin/PC/whatever, så slipper du mange slike problemstillinger og alt blir mer morosamt. Just FYI, 3930k yter det samme som en 3960x. Forskjellen er litt mere cache. Noe som ikke har en døyt og si. Derfor sier jeg, hvis du må spørre om hva som er best, har du mest sannsynligvis ikke noe behov for en 3960x. 2 Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Heeh.. En gang hadde jeg en selger på tråden som trengte hjelp til å sette opp den nye pda'en sin. Jeg spurte hvilken modell han hadde og svaret var: "aner ikke, men det var den dyreste og mest avanserte dem hadde i butikken!" Og da tenkte jeg at, ja.... D var nok akkurat den du trengte. Beklager, men jeg så bare et par paralleller her... 5 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Heeh.. En gang hadde jeg en selger på tråden som trengte hjelp til å sette opp den nye pda'en sin. Jeg spurte hvilken modell han hadde og svaret var: "aner ikke, men det var den dyreste og mest avanserte dem hadde i butikken!" Og da tenkte jeg at, ja.... D var nok akkurat den du trengte. Beklager, men jeg så bare et par paralleller her... Hehe, godt poeng Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2013 Jeg sier takk til alle bidrag. Det er veldig mye du ikke har forstått Lol! Jeg er en idiot på dette feltet, men heldigvis en lettlært idiot. Så det er absolutt håp. Nei, 3970X har ikke blitt klokket til 7 Ghz. Så nei, du kommer ikke til å klare 6 Ghz med mindre du får en av de aller beste 3970X som finnes, og da må du også bruke LN2. Noe ingen bruker i en 24/7-maskin, naturlig nok. Vanlig klokk på SB-E på luft/vann ligger på alt fra 4.4 til 4.8 Ghz, kommer an på om du er heldig med CPU eller ikke. Å joda, jeg var faktisk forsiktig når jeg sa 7 GHz fordi jeg ikke husket tallene jeg hadde sett. Hvor nært opptil den teoretiske maksgrensen noen har klart å klokke vet jeg ikke, men teoretisk klarer Sandy Bridge E 9,5 GHz. Med standard kjøling (regner med det betyr luft) kan den lett krysse 4 GHz. Jeg vet jeg har sett påstander på 5 GHz men det kan ha vært vannkjølt. Et lukket vannsystem holder i utgangspunktet rundt +15C og man når laaangt under dette med mer avansert kjøling. Utdrag fra artikkel: AMD Bulldozer Guinness Record may get Shattered by Intel Sandy Bridge-E 9.5 GHZ is almost 1 GHz higher than the 8.43 GHz which was achieved by AMD Bulldozer (Guinness Record!). However, we do not know whether it is possible practically rather than theoretical overclocking. But Core i7-3960X EE can climb above 4 GHz easily with standard cooling Hvorfor skulle ikke Sandy Bridge E komme over 8 GHz med ekstreme metoder når AMD klarer det? Og dersom det går over 8 med ekstreme metoder må vel vi "dødelige" klare 5-6 GHz? Jeg vet ikke hvor mye under maksfrekvensen man må for å holde det stabilt over tid, men jeg forstår at man ikke kan kjøre på maks hastighet kontinuerlig. Jeg må bare spørre, med tanke på det du har skrevet i denne tråden: Hva skal egentlig du med en såpass heftig CPU? Skjønner at du vil ha "det beste", men du utlyser ikke akkurat enorm kunnskap i denne tråden. Driver du med noe som krever 6 kjerner, 12 tråder og en CPU til 7500 kroner? Jeg er ikke her for å øse ut kunnskap, jeg er her for å absorbere kunnskap! Sammenlignet med mange av dere så kan jeg null og niks. Jeg har bare noe overfladisk kunnskap. Som jeg sa tidligere så kan jeg overleve uten PC, det er bare en hobby. Når jeg vil ha den største og mest trimmede motoren så er det bare for gøy. Just FYI, 3930k yter det samme som en 3960x. Forskjellen er litt mere cache. Noe som ikke har en døyt og si. Derfor sier jeg, hvis du må spørre om hva som er best, har du mest sannsynligvis ikke noe behov for en 3960x. 3930 er lavere klokket fra fabrikk, men har den samme potensiale som 3960 eller 3970? I så fall synes jeg det høres litt merkelig ut, men jeg tør ikke påstå noe som helst. Større cache gjør etter hva jeg har hørt prosessoren mer effektiv per klokkesyklus. Sant? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Jeg sier takk til alle bidrag. Lol! Jeg er en idiot på dette feltet, men heldigvis en lettlært idiot. Så det er absolutt håp. Å joda, jeg var faktisk forsiktig når jeg sa 7 GHz fordi jeg ikke husket tallene jeg hadde sett. Hvor nært opptil den teoretiske maksgrensen noen har klart å klokke vet jeg ikke, men teoretisk klarer Sandy Bridge E 9,5 GHz. Med standard kjøling (regner med det betyr luft) kan den lett krysse 4 GHz. Jeg vet jeg har sett påstander på 5 GHz men det kan ha vært vannkjølt. Et lukket vannsystem holder i utgangspunktet rundt +15C og man når laaangt under dette med mer avansert kjøling. Hvorfor skulle ikke Sandy Bridge E komme over 8 GHz med ekstreme metoder når AMD klarer det? Og dersom det går over 8 med ekstreme metoder må vel vi "dødelige" klare 5-6 GHz? Jeg vet ikke hvor mye under maksfrekvensen man må for å holde det stabilt over tid, men jeg forstår at man ikke kan kjøre på maks hastighet kontinuerlig. Jeg er ikke her for å øse ut kunnskap, jeg er her for å absorbere kunnskap! Sammenlignet med mange av dere så kan jeg null og niks. Jeg har bare noe overfladisk kunnskap. Som jeg sa tidligere så kan jeg overleve uten PC, det er bare en hobby. Når jeg vil ha den største og mest trimmede motoren så er det bare for gøy. 3930 er lavere klokket fra fabrikk, men har den samme potensiale som 3960 eller 3970? I så fall synes jeg det høres litt merkelig ut, men jeg tør ikke påstå noe som helst. Større cache gjør etter hva jeg har hørt prosessoren mer effektiv per klokkesyklus. Sant? AMD sin overklokk var på en kjerne, av eliteoverklokkere, som fikk velge fritt mellom alle CPUene amd hadde. Og selv om AMD har gjort det på EN cpu, så vil det ikke tilsi at intel kan det. Forskjellige arkitekturer osv. Klokk for klokk så yter 3930k og 3960/70x likt. Cache er nok likt som ram, i den forstand at har du nok, så hjelper det ikke med mere. Og ja, 3930k har like bra potensiale som 3960x. Når det gjelder vannkjøling av 39xx så vil jeg bare si at ett lukket system ikke er nok skal du opp til 5 ghz. Selv med mitt custom system så klarer jeg ikke å få en 24/7 klokk på 4.8ghz uten å skru volt opp mot 1.5v. Noe som er litt for høyt for meg. Jeg leste en tråd engang (tror det var på extremesystems eller overclock3d) over 39xx overklokker, og der var 3930k de høyeste klokkede cpuene. Som sagt, samme arkitektur, samme chip, samme alt. Unntatt cache og tror 3960x har fully unlocked multiplayer. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Jeg sier takk til alle bidrag. Å joda, jeg var faktisk forsiktig når jeg sa 7 GHz fordi jeg ikke husket tallene jeg hadde sett. Hvor nært opptil den teoretiske maksgrensen noen har klart å klokke vet jeg ikke, men teoretisk klarer Sandy Bridge E 9,5 GHz. Med standard kjøling (regner med det betyr luft) kan den lett krysse 4 GHz. Jeg vet jeg har sett påstander på 5 GHz men det kan ha vært vannkjølt. Et lukket vannsystem holder i utgangspunktet rundt +15C og man når laaangt under dette med mer avansert kjøling. Hvorfor skulle ikke Sandy Bridge E komme over 8 GHz med ekstreme metoder når AMD klarer det? Og dersom det går over 8 med ekstreme metoder må vel vi "dødelige" klare 5-6 GHz? Jeg vet ikke hvor mye under maksfrekvensen man må for å holde det stabilt over tid, men jeg forstår at man ikke kan kjøre på maks hastighet kontinuerlig. Taake har svart på det meste. Ville bare si at jeg HAR en SB-E, og har hatt tre andre 3930k så jeg er ganske klar over hva den er god for når det gjelder overklokking. Om du finner et lukket vannkjølingssystem som holder 15 grader, så må du si fra, jeg vil ha ett! Teoretisk maks på en CPU har INGENTING å si. Teoretisk maks på en CPU er jo multiplier x BCLK, fullstendig irrelevant. Om du skal overklokke vil jeg anbefale at du begynner å lese deg opp på dette istedet for å skrive mer i denne tråden 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) Å joda, jeg var faktisk forsiktig når jeg sa 7 GHz fordi jeg ikke husket tallene jeg hadde sett. Hvor nært opptil den teoretiske maksgrensen noen har klart å klokke vet jeg ikke, men teoretisk klarer Sandy Bridge E 9,5 GHz. Med standard kjøling (regner med det betyr luft) kan den lett krysse 4 GHz. Jeg vet jeg har sett påstander på 5 GHz men det kan ha vært vannkjølt. Et lukket vannsystem holder i utgangspunktet rundt +15C og man når laaangt under dette med mer avansert kjøling. http://hwbot.org/search/submissions Høyeste resultat jeg fant på HWBot for 3960x når jeg søkte på CPU Frequency var 5.7GHz, men jeg tviler på at det er det høyeste man kan oppnå om man skrur av kjerner og bruker et RAM-spor. Den teoretiske grensa på 9.5GHz er hva du kan sette klokkefrekvensen til i BIOS, det betyr ikke at CPUen klarer å operere på en slik frekvens i den virkelige verden. Standard kjøling er Intels lukkede vannkjølingssett, det er rimelig elendig, men ikke regn med mer enn 4.7GHz på en i7-3960x med lukket vannkjøling eller luftkjøling. Vannkjøling kan ikke gi lavere temperatur enn romtemperatur, så enkelt er det. Hvorfor skulle ikke Sandy Bridge E komme over 8 GHz med ekstreme metoder når AMD klarer det? Og dersom det går over 8 med ekstreme metoder må vel vi "dødelige" klare 5-6 GHz? Intel har kortere pipeline-dybde, mindre lekkende produksjonsteknikk, mer komplekse pipeline-stadier... Det er ikke rart AMD-prosessorene klarer høyere klokkefrekvenser med ekstremkjøling for å si det sånn. Jeg vet ikke hvor mye under maksfrekvensen man må for å holde det stabilt over tid, men jeg forstår at man ikke kan kjøre på maks hastighet kontinuerlig. Regn med at maksfrekvens er mellom 20 og 50% høyere enn oppnåelig driftsfrekvens avhengig av prosessorarkitektur. Som jeg sa tidligere så kan jeg overleve uten PC, det er bare en hobby. Når jeg vil ha den største og mest trimmede motoren så er det bare for gøy. Lær deg det grunnleggende først. Å overklokke en i7-3960x er ikke det samme som å overklokke en i7-3770k. 3930 er lavere klokket fra fabrikk, men har den samme potensiale som 3960 eller 3970? I så fall synes jeg det høres litt merkelig ut, men jeg tør ikke påstå noe som helst. Faktisk høyere potensiale fordi det er mindre cache som forhindrer klokkefrekvensen. Større cache gjør etter hva jeg har hørt prosessoren mer effektiv per klokkesyklus. Sant? Det har potensialet til å øke ytelsen, men 8MB Cache virker å være mer enn nok for vanlige forbrukerprogrammer i dag og da har det lite å si at 3960x har 15MB. Endret 22. mai 2013 av arni90 3 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 3930 er lavere klokket fra fabrikk, men har den samme potensiale som 3960 eller 3970? I så fall synes jeg det høres litt merkelig ut, men jeg tør ikke påstå noe som helst. Potensialet er nok litt forskjellig, men ikke betydelig. Jeg ser ingen fornuftig grunn til å gå for 3960X/3970X. Større cache gjør etter hva jeg har hørt prosessoren mer effektiv per klokkesyklus. Sant? Større cache gjør at mer data kan lagres i L3, som i noen spesifikke situasjoner hindrer cache misses. Én cache miss medfører flere hundre sykler med idling, men dette har absolutt ingenting med ytelse per klokke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå