Gå til innhold

Nytt system kamera til nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei

Broren min skal ha seg et nytt kamera. Han har ikke hatt system kamera før så han er helt ny innen dette.

Valget står mellom et Canon 600/650d og et speilløst. Grunnen for Canon hvis det blir speil er fordi jeg har et 550d og jeg vil tro det er lettere for meg å "lære" og vise han ting hvis han har samme merke som meg. Men som jeg har forstått det så finnes det speilløse alternativer som er like gode eller bedre for ca samme pris. Det som er problemet er at jeg ikke har noe peiling innenfor speilløse kameraer.

Så hvis noen kunne komme med noen gode speilløse alternativer til Canon 6x0d inkludert objektiver til omtrent samme pris. Helst til omtrent 650d pris, altså ca 3,6k

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helst fokushastigheten og serieopptak ved fotografering som er forskjellen i speilrefleks sin favør, når det gjelder videofilming er det stikk motsatt da er speilløse raskere på autofokus.

Det og kjøpe Canon kan være en fordel, samme brukergrensesnitt og dere kan byttelåne objektiver så dere slipper og kjøpe samme type objektiver.

Er størrelsen et problem har Canon nettopp lansert EOS 100D, samme sensor som 700D og bruker samme objektiver men veldig mye mindre i omfang, litt dyr ennå men er det ingen hast vil det nok falle en tusenlapp i pris utover sommeren.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vil sterkt anbefale Sony A57, det er et glimrende kamera til både bilder å video.

Har det selv, samt Nikon D7000, å liker det faktisk bedre enn D7000, for ikke å snakke om grepet, som jeg syns er mye bedre på A57, selv om jeg har store hender. At vekten er den halve på A57 gjør heller ikke noe.

Se deg ikke blind på bare Canikon, det er andre merker også som er minst like bra

Sorry var for kjapt ute, så ikke at det sto mellom Canon å speiløst

Endret av Vallhall
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjenskap god nok til å sammenligne merker. Det jeg kan si noe om er det jeg kjenner til selv: micro four thirds. Ikke er fagkunskapen min på plass heller. Strengt tatt er jeg ikke sikker på at jeg bidrar med mer enn forvirring :B

Speilløse har egentlig ikke spesielt lave priser når de er nye, men du kan få noen fine tilbud på eldre modeller. Olympus og Panasonic med micro four thirds sammen var først ute i klassen, og har sannsynligvis flest objektiver tilgjengelig nå? Olympus har billedstabilisator i kamerahus, Panasonic i objektivene. Olympus-husene er generelt kompaktkamera-formet mens Panasonic har noen slike og noen som ser mer ut som små speilrefleks. De minste mangler gjerne innebygget søker.

For ca 3.5k kan du få et DMC-G5 med kit-objektiv. Ikke langt unna i pris har Olympus og Panasonic to svært forskjellige pakker med to objektiver, og et noe svakere kamerahus;

Panasonic Lumix DMC-GF5 + 14/2,5 + 14-42/3,5-5,6 OIS

http://www.prisjakt....t.php?p=1223919

og

Olympus Pen E-PM1 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6

http://www.prisjakt....ct.php?p=928784

Så da er jo spørsmålet hva dere ønsker å prioritere i første omgang; objektiver eller kamerahus.

Var det video eller zoom som var prioriteringa, ville jeg kanskje holdt en knapp på speilløse, men er det billedkvalitet som kommer først, ville jeg ikke gjort det. (Nytt speilløst har likevel bedre billedkvalitet enn gammelt DSLR i samme prisklasse.) Om det er zoom som er prioriteringa, tar micro four thirds rangen. Mye mindre størrelse på objektivet, og en crop-faktor på to som gjør at et 200mm-objektiv regnes som tilsvarende 400mm tradisjonell 35-mm. Men denne fordelen kan være like mye en bakdel i andre enden. Om du prioriterer den brede enden tilsvarer altså 20mm micro four thirds 40mm... :confused:

DPreview har sikkert sammenligning av billedkvaliteten, lammegsjekke... Hmm, her kan du i alle fall sammenligne 600D med den eldre DMC-G3.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Speilløst med søker, samme bildekvalitet, like god fokus etc som 600/650D og til 3600,-? Tror du kan glemme det. Og jeg ser bare fordeler med at du og broren din har kamera fra samme produsent, da kan dere f.eks og låne hverandres objektiver etc. Du kan trygt velge 600D eller 650D og være sikker på at det er et fornuftig valg.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med han over, det må jo være en kjempemulighet til å byttelåne objektiver dere imellom.

I tillegg er 600D ganske billig for tiden, koster 3499 inkl IS-objektiv hos JP. Det er også et veldig greit kamera.

Lenke til kommentar

Tok steget fra Canon 7D med L optikk til Fuji X E1. Ja for alt annet enn L optikk er triste greier til Canon.

Fikk sjokk av kvaliteten på Fuji. Ja huset koster flesk, men alle Fujinon linsene, fast og zoom, overgår Canons L optikk. Har solgt mine Canon L linser og skal selge 7D huset også. Ser meg ikke tilbake. Lite og lett med overlegen bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Tok steget fra Canon 7D med L optikk til Fuji X E1. Ja for alt annet enn L optikk er triste greier til Canon.

Fikk sjokk av kvaliteten på Fuji. Ja huset koster flesk, men alle Fujinon linsene, fast og zoom, overgår Canons L optikk. Har solgt mine Canon L linser og skal selge 7D huset også. Ser meg ikke tilbake. Lite og lett med overlegen bildekvalitet.

Hva har dette med trådstarters spørsmål å gjøre? Jeg synes når man svarer så kan en holde seg innenforbi sakens kjerne og ikke ri egne personlige kjepphester som i tillegg blir som å snakke om månen når diskusjonen handler om klarvær over budeielia.

Tor

• Liker 8
Lenke til kommentar

Har 600D selv, meget fornøyd. God bildekvalitet, veldig brukervennlig, finnes en hel utopisk verden av tilbehør (er duppeditthore selv) både orginalt og tredjeparts som kanskje kan løfte interessen videre.

Edit: jeg kjenner selv jeg blir irritert av å lese en tekst full av smilefjes, så ninjaedit og bort med gulfjesan

Endret av JonasPB
Lenke til kommentar

Jeg har selv ett eos600D, det var mitt første speilrefleks kamera, kan egentlig ikke måle de opp med noe annet, da jeg ikke har prøvd noe annet. Jeg kunne ingenting om kamera(et) når jeg fikk det og det tok ikke lange tiden før jeg kunne det meste. Veldig enkel i bruk, mye morro for pengene! Utentvil ett godt førstegangs kamera!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...