Gå til innhold

skifte led's på cd-rom og floppydrive?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tenkte bare å lodde på led'ene på de orginale loddepunktene!

fjerner selvfølgelig de orginale ledæa da :wink:

Mål spenningen på den gamle dioden med et multimeter før du fjerner den. Hvis det er en annen spenning enn 5V kan du bruke en motstand for å få ned spenningen og strøm til et passelig nivå.

Lenke til kommentar

En annen ting er at LED'en på brenneren din sikkert er to- eller fler-farga, (min er tre-farga) og da vil den ha tre eller flere bein. Og da blir det fort lit døll. Du kan jo selvfølgelig koble den opp sånn at den ene superbrighten din lyser uansett hva slags farge som lyste før, eller sånn at den bare lyser for en eller noen av de. Det kan vel tenkelig også muligens dukke opp noen problemer hvis du skulle koble sammen flere av den flerfargedes bein til ett, uten at jeg er noen ekspert, men det er vel lite trolig. Koble opp flere superbrighter? Det er jo sikkert en mulighet. Blir lyst av sånt :)

Lenke til kommentar
tenkte bare å lodde på led'ene på de orginale loddepunktene!

fjerner selvfølgelig de orginale ledæa da :wink:

Mål spenningen på den gamle dioden med et multimeter før du fjerner den. Hvis det er en annen spenning enn 5V kan du bruke en motstand for å få ned spenningen og strøm til et passelig nivå.

skal jeg da bare avlodde en led og putte hver "pin" på hver av polene på et multimeter og teste?

går det å bare seriekoble baterier for å få riktig spenning (for å prøve å finne ut av orginalspenningen i led'ene altså), hvis jeg ikke finner noe multimeter?

Lenke til kommentar

OK, da har jeg testa med batterier :-)

(på floppy)

jeg brukte AA batterier på 1,5v

med 1 batteri: null lys

med 2 batterier: et grønt lys (tror spenningen ligger noe fryktelig nært her)

med 3 batterier: et oransje lys, overbelastning tror jeg :oops:

så jeg tror det er ca. 3,3v som går igjennom den kretsen, så da virker det ikke med microplex' ultrabright :evil: og jeg som hadde gleda meg :x

(men takler de 3v likevell?)

men men, det er andre webshopper, 3dfxcool f.eks. som selger 3v led's

(er den "ultra blå" det samme som ultrabright? de har jo ultrabright rød!)

også har vi elfa, clas, og biltema.

Lenke til kommentar
BTW: de led'ene som er oppgit på 3dfxcool.no, de er 5mm, er det irundt eller er det diameter?

tror det blir ifra 3dfxcool jeg kjøper, skal ha PSU også :)  

(skulle tro jeg driter penger, men akk nei. gjør det for moro :D )

5mm er diameter. Det er det som er mest vanlig i pc-er, men det er ofte det brukes 3mm leds i cd-brenner/spillere.

Lenke til kommentar

ja, det er vel det :(

MEN det gjør ikke noe, skal få klint de led'a inn i cd romen ja :p

sjekka foresten spenninga på cd/dvd også, den var også 3v (bombe :oops: ), tror dette skal være et ganske så overkommelig prosjekt, må selvfølgelig låne en loddebolt da.

for den jeg har er litt butt i enden.

bør vel ha en som er spiss

Lenke til kommentar

Ok. Men har et annet spørsmål her:

Skal skifte ut bryterne på en digitaldoc 5, ser at det går bra å lodde på to ledninger på hver bryter for å lodde disse på en trykkbryter igjen. Men skal det være "från-(till)" eller "till-(från)" ? Skal være sånn at det går strøm igjennom når du trykker inn knappen, men hvilken av de er det? skjønner meg ikke helt på det der...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...