Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer etter lynnedslag


Anbefalte innlegg

Etter lynnedslag har tv, Mac Mini PC, DVD, canaldigital hd pvr boks tatt kvelden.

 

En Litt eldre stasjonær PC (gamer Netshop ) lever. Men denne virker ikke upreget av det som har skjedd. Det virker ikke som om jeg har eller at den finner nettverkskortet lenger. At det ikke finnes i maskinen lenger.

 

Kan nettverkskortet ha gått fløyten i lynnedslaget? Ingen nettverkskort er konfiguert på denne maskinen står det.

 

Det ligger vel integrert i hovedkortet på denne maskinen.

 

Hva tror dere?

 

Det er også gått noe lys i display og en start / stopp knapp mangler lys/ virker ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med noe lyn sikring? :p får slike du plugger skøyteledningene inni før den går i veggen, slike jeg bruker ;) billig forsikring

Er lite som er helt sikkert mot lyn nedslag, Annet en og dra ut støpsel :)

Men det finnes fin overspenningsvern som kan plugges i stikk kontakt. disse fungerer bedre om du har litt grovere overspenningsvern i sikringskapet.

Lenke til kommentar

Har hatt lynnedslag i telefonlinjen to ganger. Den ene gangen gikk kun nettverkskortet, den andre gangen gikk HK (Integrert nettverkskort), PSU, CPU og RAM. Routermodemet har overlevd begge gangene. Det lynte ganske kraftig i går så det er ikke utenkelig at det har slått ned i både strømnettet og telefonnettet. Hvis lynet som tok nettverkskortet kom gjennom telefonlinjen så er det fort mulig at det kun har gått utover nettverkskortet. Hvis det har gått gjennom strømnettet så hadde jeg testet resten av PCen. Det virker merkelig at overspenningen har gått upåaktet hen gjennom PSU, store deler av HK og så kun tatt nettverkskortet.

Lenke til kommentar

Har overspenningsvern i padda. Men lite jordet kontakter i hus - så da virker visst ikke slikt.

 

PC er ikke så verst spiller dagens spill. Men lite hardware til denne finnes lenger - blir for gammel. Den er modifisert flere ganger.

 

Så lenge nettverkskort er integrert i HK. Kan det da fikses - el er det over og ut. Må jeg få ny.

 

Jeg trodde og dette gikk på innbo uten egenandel. Men If sier husforsikring og 4 tusen i egenandel. Huff.

 

I tillegg må alt leveres på verksted for reparasjon , evt konklusjon om vrak. Veldig tungvint og tidkrevende. Og kan denne PC fikses - gitt at den er gammel. Og hva får jeg igjen for slik PC når den er 5 år gammel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...