Kveru Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Med hjemmekontor så deles privat surfing med jobbnettet, og det går fint i det daglige. Men når guttungen vil la vennene plugge seg inn på nettet, så ønsker jeg at det skal fungere adskilt fra resten. Dvs, de skal ikke få mulighet til å finne delte maskiner, filer etc i mitt nett. Det går fint når de er på trådløst nett, da ruteren har eget gjestenett på WiFi delen. Finnes det en enkel måte å få dette til med kablet nettverk? Evt hva kreves av maskinvare? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Delte filer over nettverk er risikabelt uansett. Du kan alltids prøve å sette opp to subnet (du må lese deg litt opp på IP nettverk). Du må da sette statiske nettverksadresser på maskinene dine for at ikke ruteren skal overkjøre innstillingene. Du kan se om du kan nyttegjøre deg av denne lille guiden. Endret 21. mai 2013 av geir__hk Lenke til kommentar
radivx Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Managed Switcher, Router og VLAN er stikkordene. Da kan du lage et privat VLAN som kun dine maskiner får tilgang på. VLAN kan bestemmes basert på MAC-adresse eller fysiske porter. Kjører man forskjellig VLAN og litt smart routing, så vil ikke nettene kunne se hverandre. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) Denne boksen her - Cisco RV220W - har funksjonaliteten som skal til for å å få satt opp VLAN og litt smart routing. Den støtter VLAN (trådløst gjestenettverk er egentlig et VLAN med isolasjon) både på trådløst (inntil 4 stk) og på kablet nett. Edit: Tar med denne fordi jeg ikke regner med at det utstyret du har i dag støtter skikkelig VLAN. Endret 22. mai 2013 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå