Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er så solbrent

Gjest Slettet-lYlo5C

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Har blitt så utrolig solbrent på brystet under halsen. Solte meg på lørdag og det blir bare verre og verre for hver dag føler jeg. Var ute søndag og, men brukte masse solkrem og prøvde å holde det godt tildekket. Nå svir og stikker det skikkelig samtidig som jeg på en måte har sånn gåsehus.. Har ikke aloe vera eller aftersun. Har aldri vært så utrolig solbrent før!

Er det noen som har noen tips på hva jeg kan gjøre? Tar paracet når det blir for ille, men kan ikke tro det gjør solbrenten noe bedre akkurat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lYlo5C

Har verken aloe vera eller spennol..

Har smørt på en body lotion men har har opplevd at det har vblitt verre med dagene så virker ikke som det har hjulpet noe særlig iallefall?

Lenke til kommentar

Det høres ut som mer alvorlig solbrenning. Ville tatt turen til apoteket og forhørt meg om de har noe å anbefale.

Aloe Vera er bra, men det fins andre "etter sol krem" som innholder Aloe og annet viktige fuktighetsgivende stoffer, samt inflamatorisk dempende.

Kanskje naproxen vil hjelpe litt?

De er veldig dyktige på apoteket go bør kunne hjelpe.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg pleier å smøre meg med spenol, føler det funker best. Men før jeg legger meg tar jeg på aloe vera fordi det gir en kjølende effekt og behagelig følelse.

Det er vel ikke så dyrt, hvorfor ikke kjøpe da? Vil tro de har det på de fleste butikker :)

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Jeg har kun blitt skikkelig solbrent én gang. Det var i Colombia, og på apoteket der fikk jeg noe som lignet på tynn yoghurt jeg skulle smøre på. Det skulle ikke smøres inn i huden, men ligge som en beskyttelse utenpå, og når det tørket ble det som en hard hinne. Fungerte veldig bra.

Jeg husker selvfølgelig ikke hva stoffet het, men jeg lurer på om det i utgangspunktet var et medikament laget for å drikkes...? Jeg er imidlertid ikke så god i spansk at det burde taes for god fisk.

Lenke til kommentar

Det er normalt at en alvorlig solforbrenning oppleves verre utover første døgnet og kanskje på dag 2 også. Det er som sagt viktig å smøre deg inn med få timers mellomrom, og snakk med de på apoteket om hva du skal kjøpe. Om du ikke har aftersun er vanlig solkrem nest best. Ha krem og paracet stående på nattbordet i tilfelle du våkner av smerter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Det er normalt at en alvorlig solforbrenning oppleves verre utover første døgnet og kanskje på dag 2 også. Det er som sagt viktig å smøre deg inn med få timers mellomrom, og snakk med de på apoteket om hva du skal kjøpe. Om du ikke har aftersun er vanlig solkrem nest best. Ha krem og paracet stående på nattbordet i tilfelle du våkner av smerter.

Er lørdag jeg solte meg da, og nå er det jo snart onsdag så burde vel ikke blitt så mye verre? Nå kjenner jeg skikkelig stikking på hele brysflaten og kjenner det har kommet litt utover på armen og..Har tatt smertestillende så håper det hjelper litt. Får mamma til å gå på apoteket imorgen da. Takk!

Lenke til kommentar

Når man blir skikkelig solbrent, så kan du ta også legge deg ned å smøre yoghurt naturell på stedet du er solbrent, ligg sånn ett par dager( ja det funker).

Men ellers så må jo bare vente til det går over.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Du får en krem på apoteket som er mot akkurat dette, det heter Hydrokortison, og var det jeg fikk anbefalt når jeg glemte å smøre en flekk i australia xDD Den er designet akkurat for slikt som dette, og funket knall med meg. Det du beskriver er solbrenthet som rett og slett har blitt en slags brannskade for huden din.

Ville ordnet meg en tube, det er lurt å ha liggende uansett, vanskelig å si når neste gang blir, men jeg brenner meg alltid, glad jeg ikke er kvinne, hadde glemt pilla annenhver dag.

se her: http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-113076.aspx

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Ok, takk!

Tenker å legge meg snart, men får vel ikke sove. Blir bare verre og verre og har ikke noe å smøre på nå huff

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Nei har merkelig nok ikke aloe vera i huset. Har tatt litt body lotion nå selvom jeg ikke føler det hjelper akkurat..

Lenke til kommentar

Da jeg var rundt 12 så ble jeg så solbrent på kroppen at huden boblet, sprakk og man fint kunne ''skrelle'' den av. Det går over, uten varig men. Der og da når det var verst smurte moren min meg inn med geitemelk for en helbredende og avkjølende effekt (jeg takler ikke lukter av geitemelk nå, for å si det sånn..).

Det beste er å gjøre ting på forhånd. Smør deg regelmessig med solkrem og med høy nok solfaktor, legg deg i skyggen innimellom, osv osv.

Lenke til kommentar

Erfaringer:

Finn en hudkrem uten irriterende tilleggsstoffer og smør deg mange ganger iløpet av en dag. Drikk mye vann, det tilfører fuktighet. Ikke vask deg så mye der, da kan det bli mere tørt. Kjøp aloe vera og legg den i kjøleskapet.

Fant denne linken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8869680 kombo av vit C og vit E.

Og denne http://www.livestrong.com/article/546172-vitamin-c-powder-sunburns/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...