Gå til innhold

Hvor viktig er penger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan TS utdype hva h*n mener? Er spørsmålet hvor viktig penger som en måte å håndtere transaksjoner på er i dagens samfunn? Hvor viktig det er å ha penger? Eller er det kanskje noe annet som ligger bak spørsmålet uten kontekst?

-Deluze

Lenke til kommentar

Kommer ann på. Om noen bekjente el. trenger en dyr operasjon for å overleve, som koster en hel hau, er plutselig penger veeeldig viktig.

Vanligvis er kanskje penger heller greit å ha, men trenger ikke ekstreme mengder.

Lenke til kommentar

For meg er penger svært viktig, dog kun til et punkt der jeg har nok penger til å ha det livet jeg ønsker. Dette vil innebære råd til fritidsaktiviteter, ferieturer og muligheten til å spandere på venner og skjemme bort nevøer og nieser.

Penger vil ikke nødvendigvis føre til lykke, men mangelen på penger er heller ikke noe som bringer lykke. Det penger derimot kan gjøre er å gi deg tilgang til de ting som gjør deg glad. Er livet lettere med penger? Uten tvil.

Hvordan penger kan påvirke deg har nok mer med personligheter enn pengene i seg selv å gjøre. Jeg kjenner flere som jeg vil karakterisere som rike, men som har benene godt plantet på jorda. Andre igjen forsvinner inn i sin egen sfære.

Kan jeg spørre på hvilket nivå denne oppgaven er (altså om det er ungdomsskole, vgs eller annet)?

En interessant tilføring til oppgaven kan være litt synsing og drøfting om pengeløs eksistens i dagens samfunn og hva dette kan føre med seg.

-Deluze

• Liker 1
Lenke til kommentar

Penger er en av de viktigste faktorene for lykke ved siden av kjærlighet og helse, og siden disse to faktorene delvis avhenger av penger så er man faretruende nær ved å møtte innrømme at "penger er alt". Hvis man har lite penger er det nærmest umulig å regne opp alle områdene av livet det vil virke negativt inn på; det sosiale, fritidsinteresser, kvaliteten på maten man kjøper, hvor godt man kan ta vare på kroppen, tiltrekning på det motsatte kjønn, muligheten til å se mer av verden enn nabolaget sitt, evnen til å henge med på kommersielle høytidsdager, hvor og hvordan man bor, og ikke minst om man er avhengig av enten NAV, familien eller begge deler. Å ha lite penger er både fysisk og psykisk nedbrytende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir sagt at penger ikke kan skape lykke. Penger kan gi store muligheter, trivsel, forbedret livskvalitet og økonomisk sikkerhet. Ja, penger kan skape lykke, men også det motsatte av lykke. Elendighet og grådighet. I Norge lever vi i en boble av rikdom, noe som har ført til at vi har glemt resten av verden.

Lenke til kommentar

Penger er en av de viktigste faktorene for lykke ved siden av kjærlighet og helse, og siden disse to faktorene delvis avhenger av penger så er man faretruende nær ved å møtte innrømme at "penger er alt". Hvis man har lite penger er det nærmest umulig å regne opp alle områdene av livet det vil virke negativt inn på; det sosiale, fritidsinteresser, kvaliteten på maten man kjøper, hvor godt man kan ta vare på kroppen, tiltrekning på det motsatte kjønn, muligheten til å se mer av verden enn nabolaget sitt, evnen til å henge med på kommersielle høytidsdager, hvor og hvordan man bor, og ikke minst om man er avhengig av enten NAV, familien eller begge deler. Å ha lite penger er både fysisk og psykisk nedbrytende.

Kan ikke si jeg er helt enig her, det er klart at penger er viktig, men jeg tror ikke det er så viktig som du beskriver her, jeg kan ta punktene dine som eksempel (sett fra mitt personlige ståsted):

• Det sosiale - en del sosiale sammenkomster koster penger, men det er vel så mange som ikke gjør det. Delvis enig.
  • Fritidsinteresser - her spørs det jo litt hva slags fritidsinteresser du har, men her er jeg enig, det er en del som koster en del penger.
  • Kvaliteten på maten man kjøper - selv om det neppe er noen med mye penger som kjøper kneipbrød av billigste sort, så tror jeg matlaging handler mer om hvor mye du er villig til å jobbe med maten enn pengene. Jeg tror hovedgrunnen til at salaten forsvinner og maten blir enklere har med latskap å gjøre heller enn økonomi.
  • Hvor godt man kan ta vare på kroppen - Man trenger ikke treningssenter for å ta vare på kroppen og holde seg i form, det kan man fint klare utendørs. Dersom man ønsker å trene for å bli stor og sterk så er det en annen ting, men for å holde seg helsemessig i god form så er ikke det noe problem.
  • Tiltrekning på det motsatte kjønn - direkte eller indirekte? De som ser på mangel på penger som et stort minus er ikke noe å samle på synes nå jeg. Grunnene til pengemangel kan være et poeng, men det er ikke det det er snakk om her.
  • Muligheten til å se mer av verden enn nabolaget sitt - enig, reising er dyrt.
  • Evnen til å henge med på kommersielle høytidsdager - jul er den eneste av disse jeg bryr meg noe om, og her gir man etter evne. Det er kanskje kjipt å ikke kunne gi det man har mest lyst til, men det er da ingen som dømmes for å gi en billigere julegave? Mest uenig, litt enig.
  • Hvor og hvordan man bor - Enig
  • Om man er avhengig av NAV, familien eller begge deler - Får man penger av NAV så er jo det penger (selv om det ikke er mye), jeg tror det er det å være arbeidsløs og uselvstendig som er nedbrytende i dette tilfellet, ikke pengene i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...