Sexpert Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg har nylig kjøpt meg et videokamera til knapt 2000 kr, et Sony HDR-CX190. Jeg er veldig uerfaren både med videokameraer og filming, og det langt fra at jeg har funnet ut av alt ennå. Men i går kveld satte jeg på kameraet på innspilling da jeg gikk og la meg, og med et 32GB kort i kameraet, regnet jeg med at det skulle holde til den lyse morgen, noe det også gjorde. Så kommer overraskelsesmomentet: Når jeg setter inn SD-kortet i PC-en ser jeg at det ligger mange filer der og ikke bare en, og samtlige filer er knapt halvtimen lang. Er det bare dette kameraet som deler opp opptaket på denne måten, eller er dette en helt vanlig måte? Hvorfor blir det gjort på slik? Når kortet står i kameraet, vises det som en fil. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Tipper det er FAT filsystem, som håndterer filer på maks 4GB, og derfor splittes de opp. Helt normalt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Regner med at hver av filene er ca 4 GB store (ser nå at de trolig er mindre i og med antall timer). Dette har med historiske begrensinger på filstørrelse i det mest vanlige filsystemet - FAT32 å gjøre (en vesentlig årsak). FAT32 kan ikke håndtere filer større enn 4 GB. Derfor er det vanlig at filmkamera splitter opp opptak i filer på maks 4 GB, eller etter dedikert lengde for også å kunne brukes av brukere med gammelt utstyr. Og det er faktisk ikke uvanlig i det hele tatt med slik oppdeling. Det har også en fordel når man skal redigere opptakene på en PC - senere. Dersom alt var i en fil på f.eks 32 GB, så ville den krevd uhorvelig mye minne eller konstant caching mot hardisk ved redigering. En fil på f.eks 2 - 4 GB er langt lettere å håndtere for redigeringsprogrammet. Bare det er også en fornuftig grunn til å splitte opp i flere filer i sekvens. Så det kan også være en årsak til oppdelingen - lagt inn som standard i kameraet. Jeg regner med at filene er nummerert i rekkefølge. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Filene er ikke 4GB, men rundt det halve, alle de varierer fra 2 066 MB til 2075 MB, men jeg skjønner likevel at grunnen er som beskrevet. Og da er det vel bare å oppfatte saken som løst. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 FAT har en grense på 2GB, mens på FAT32 er grensen 4GB. Lenke til kommentar
Sexpert Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Så er det kanskje mest for å være på den sikre siden at filene blir 2GB sjøl om dette er FAT32 ... Men er det noen som har forslag til enkel programvare for å redigere slike filer? Sette dem sammen, klippe bort sekvenser. Ikke stort mer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 En del eldre medieavspillere og andre programmer har en begrensning på 2GB pér fil. Tipper det er her det ligger. En slags kompabilitetsgaranti. I tillegg har FAT32-filsystemet som nevnt en grense på 4GB pér fil. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Men er det noen som har forslag til enkel programvare for å redigere slike filer? Sette dem sammen, klippe bort sekvenser. Ikke stort mer. Windows movie maker - gratis Sony Vegas Movie Studio Platinum - fra en 500 kr Adobe Premiere Elements 11 - 800 kr De to siste gir flest muligheter - men er også litt mer krevende. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 25. mai 2013 Del Skrevet 25. mai 2013 Lightworks NLE er et fullverdig profesjonelt redigerings program. Gratisversjonen har det meste du trenger. For $60 i året får du en fullversjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå