Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg leter etter et program som kan lese av et excel ark med produkter (varenummer, antal levert, antall returnert) for så å kopiere inn i et annet program.

Programmet vi bruker for å registrere disse produktene har ikke støtte for importering av excel ark på denne måten. Programmet har kun muligheten til å eksportere til excel, noe som ikke er nyttig i denne situasjonen.

Er det noen som har brukt/hørt om et slikt program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har programmet ditt andre importeringsmuligheter? Kanskje Excel kan eksportere i et format som det programmet ditt tar?

Takk for raskt svar. Det var det jeg også håpet, men programmet er begrenset fra leverandørens side. Det er snakk om Visma Contracting, et program som fungerer strålende med tillegspakker som Handyman hvor alt av materiell og timer går rett inn i programmet. Problemt vårt er at vi bruker iPad for å skrive papirene våre, og Handyman er ikke støttet her.

Derfor skrives alt materiell på excel ark, for så å bli punshet inn i Visma Contracting, bakvendt og ikke særlig effektivt.

Derfor skulle jeg hatt et tredjepersons program (arrester meg hvis dette er feil terminologi) som er helt uavhengig fra egentilg noen av programmene. Jeg er også villig til å bytte excel med andre program hvis det er enklere.

Lenke til kommentar

Høres tungvint ut det der ja, høres også ut som enda et program for å overføre er en kjedelig måte å løse det på, er det ikke mulig å ordne støtte for Visma isteden?

En tungvint måte blir det absolutt. Jeg har vert i kontakt med Visma et par ganger uten å ha fått noe spesiell entusiasme for å videreutvikle dette. Jeg var veldig påståelig om at dette ikke burde være noe problem å fikse i og med at programmet allerede støtter delvis excel, men fikk ikke noe bedre svar enn at det ikke var mulig.

For de som er litt mer inne i programering og scripting, er ikke dette en enkel sak å fikse? Jeg vet at det er mulig å legge til "custom" knapper inne i Visma (ikke uten autorisasjon fra dem, vel å merke) som du stort sett kan få til å gjøre hva som helst. Tenkte kanskje om det var mulig å lure en av disse knappene til å importere fra en eventuell excel mal? Noen som har noe mer kunnskap angående den generelle virkemåten for importering fra andre programmer etc?

Lenke til kommentar

Ugh! Programsperrer! Ja, det skal i prinsippet være veldig enkelt å lage et script hvor innholdet i en tabell eller en rute fra excel, skrives om til et format som dette andre programmet benytter. Jeg kjenner dog ikke til programmet, eller hvilke "språklige" forskjeller det er.

Det letteste du gjør videre er å holde deg unna tullete idéer om låst programvare. Dette gjelder både apple, excel og dette "visma"-vissvaset.

Lenke til kommentar

Dersom du bare bruker excel til type databaseoppføringer som du beskriver kan du sikkert eksportere til CSV eller lignende i plaintekst, som burde kunne importeres på ett vis. Evt. så kan det lett konverteres derfra til et XML format som kanskje Visma tar.

Jeg har ikke kjennskap til Visma i denne sammenhengen og jobber ikke lenger på et sted som benytter seg av dette, så det forblir generisk.

Dessverre er det slik at profesjonelle programvareprodusenter vil låse deg til ett properitært format, spesielt med slike programmer som fra Visma-pakken, som du ofte ikke kommer utenom.

En god pekepinn vil nok være at hvis Visma selger noe som løser dette for deg så vil de ikke ville være villige til å hjelpe deg å løse dette.

Endret av process
Lenke til kommentar

Ja, det skal i prinsippet være veldig enkelt å lage et script hvor innholdet i en tabell eller en rute fra excel, skrives om til et format som dette andre programmet benytter.

Takk for bra svar!

Dersom du bare bruker excel til type databaseoppføringer som du beskriver kan du sikkert eksportere til CSV eller lignende i plaintekst, som burde kunne importeres på ett vis. Evt. så kan det lett konverteres derfra til et XML format som kanskje Visma tar.

Når de oppdaterer prislister og når det kommer nye artikler, kommer disse som CSV filer.

En god pekepinn vil nok være at hvis Visma selger noe som løser dette for deg så vil de ikke ville være villige til å hjelpe deg å løse dette.

Det er akkurat denne oppfatningen jeg også sitter igjen med. Og det er jo klart at de er mer enn behjelpelig hvis vi vil bruke Handyman eller Speedycraft ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...