Gå til innhold

Oppgradere CPU i laptop. Hvilken FSB til DDR2-800 Dual Channel

Anbefalte innlegg

Prøver å få tak i en brukt CPU til en 4 år gammel skolePC. I den forbindelse lurer jeg på om det er best med 800MHz eller 1066MHz FSB.

Grunnen til at jeg vurderer 800MHz FSB er at da blir det 1:1 forhold mellom FSB og RAM frekvens (DDR2-800).

Grunnen til at jeg vurderer 1066MHz er at 800MHz kun har en båndbredde på 6400MB/s, mens minne har en båndbredde på det dobbelte grunnet Dual Channel. Jeg er likevell litt skeptisk fordi FSBen da blir 1,33 ganger minnefrekvensen. Har det noen negative effekter?

Spesifikasjoner på PCen:

Dell Latitude E5500

RAM: Støtter kun 800MHz (Støtter 667MHz hvis FSB er lik).

Chipset: Intel 45 Express

Grafikk: intel gma 4500mhd

Prosessor i dag: Celeron T1600 1,67GHz 667MHz FSB 2 kjerner (Tilsvarer Core 2 duo T5450, men med halvert Cache)

Jeg bryr meg først og fremst om ytelse utenom grafikken. Men om det er liten forskjell på annet enn grafikkytelse, så vil selvfølgelig grafikk også prioriteres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det kommer vel ann på minnekontrolleren, i dag sitter den i CPUen, men hvordan det er laptop på eldre modeller er jeg usikker på.

Uansett om du har 1066MHz eller 800 mhz vil klokkehastigheten stilles etter det svakeste ledd, i verstefall om ikke rambrikkene kompaktibel med hovedkortet og man kan få svart skjerm eller problemer i oppstart.

Selv vil jeg si at eldre prosessor en core 2 duo P8400 ville jeg styrt unna, i følge http://www.cpu-upgrade.com/mb-Intel_%28chipsets%29/PM45_Express.html virker det ut som brikkesettet kan støtte en slik prosessor, problemet er om produsenten har laget en bios som støtter det. Og det spørs også hvor mye du må betale for en slik CPU, selve maskinen er neppe verdt mere en 1000 kanskje maks 1500 kr brukt. Så var jeg deg ville jeg heller spart penger til ny maskin f.eks Lenovo ThinkPad Edge E530 i3-2350M 4GBRAM 500GBHDD er nok bedre invistering det, hvordan batterilevetiden er etter noen år kunne vært greit å vite.

Lenke til kommentar

Nå ble det kjøpt en P8700 (2,53GHz 1066MHz) på Ebay til 150 kroner inkludert frakt. Nå gjenstår det bare å kjøpe en til 800MHz RAM-brikke slik at jeg faktisk får Dual Channel. Det er ikke prisen som er hovedårsak til at jeg velger å oppgradere fremfor å kjøpe nytt. Jeg er ikke noe særlig tilhenger av bruk-og-kast.

Velger å la tråden fortsatt stå åpen fordi jeg ikke har fått noe klart svar på det egentlige spørsmål. Og det er fortsatt 17 elever igjen i klassen som har samme dårlige Celeron CPU.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var prosessoren mottatt og satt i PCen. Med gammel CPU var win7 opplevelsesindeks 4,5 for både CPU og minne. Nå byttet jeg kun prosessor, og da steg CPU scoren til 6,1 og RAM til 5,5. Når jeg får en RAM-brikke til for Dual Channel så tenker jeg RAM-scoren stiger bittelitt til.

Fikk ikke noe ordentlig svar på hva som gav best ytelse av 800MHz FSB eller 1066MHz, Men Core 2 duo P8600/P8700 ser jo ut til å gi god ytelse i forhold til pris. Når de samtidig er mer strømgjerrige, så jeg vil nok anbefale P-serien til andre.

Er i hvertfall fornøyd med oppgraderingen. Tenker og oppgradere med en SSD også, men den skal være 7mm slik at den kan brukes i neste laptop. Batteriet har 70% av orginal kapasitet, men det skal nok bli lett å få tak i uorginale batterier til en slik bedriftslaptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...