V3r0n1c4 Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Heisann alle sammen, lengsiden. Jo, nå er da saken sånn at jeg mest sannsynlig ikke vil bestå IKT VG2, nå er eksamnene rundt hjørnet og de blir ikke godkjent om jeg ikke får standkarakter i de tre programfagene.. Selvom ordene svir, så er jeg en kronisk hasj-røyker, har et mønster som har suttet i 2 år, da jeg begynte som har gjort meg ganske likegyldig og giddalaus når det kommer til skolearbeid. Nå står jeg mellom to valg, enten gjøre ferdig disse 4 ukene, med masse hardt arbeid, 2-3 eksamner/tverrfaglig og masse stress. Jeg et bare ikke om jeg kan få alt i mål, jeg har så mye rundt meg også som tar opp konsentrasjonen min, og jeg hater generelt og sitte i klasserommet med mine "klassekamerater" og jeg har tilogmed funnet meg selv grinende på bussen fordi jeg ikke vil på skolen. Det er et rent helvette, men skal jeg gå igjennom det, eller snu før jeg virkelig brenner megselv ihjel`..? Planen OM jeg skulle finne på å droppe ut nå i siste liten har jeg en plan for neste år. Jeg vet ikke om man kommer inn i militæret uten bestårr videregående, men om ikke så tok jeg Helse og sosial VG1, så jeg kan falle tilbake på barn og ungdom/helsefag. Evt. ta fag som privatist og bli noe ute av det. Jeg kommer ikke til å ikke gjøre noe med livet, jeg vil jo ha noe daglig og holde på med, men akkuratt det jeg gjør nå ødelegger meg. Alt dette er bare et bitte lite stykke av en hard hverdag, om ikke å nevne stygge blikk, lærere som tar meg ut av klasserommet, sender meg vekk, får meg til å hente ting, det er rett og slett skammelig og dritflaut å være her, at jeg gruer meg til skolen om morgenen. Lenke til kommentar
Dingdongdata Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Kronisk hasj-røyker + militæret kan du hvertfall glemme, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Å rykke inn i militæret uten vgs er ikke noe problem, men det er et sjangsespill for en hasjrøyker, du sjekkes nemlig ikke bare ved innsjekk, men jevnt gjennom hele året. Med Hund og hele pakka, blir du tatt, blir du tatt. Ta så legg av deg hasjen, og fullfør vgs, hva skal du gjøre hvis du ikke har vgs??? Jobbe på 7Eleven? Lenke til kommentar
felicity Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Det blir litt vanskelig å svare på hva som vil være det beste for akkurat deg, da dette med videregående opplæring er svært individuelt. På én side vet jeg at man ikke kommer langt med å gi opp, men på en annen side passer dessverre ikke videregående skole for alle - på tross av at man i det samfunnet vi har etablert stort sett ikke kommer veldig langt uten. Hvis kjernen av problemet ditt er tilknyttet rusavhengighet, er det beste rådet jeg kan gi deg å søke hjelp for dette først og fremst, og heller se an hva annet du greier i tillegg til dette. 1 Lenke til kommentar
V3r0n1c4 Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Å rykke inn i militæret uten vgs er ikke noe problem, men det er et sjangsespill for en hasjrøyker, du sjekkes nemlig ikke bare ved innsjekk, men jevnt gjennom hele året. Med Hund og hele pakka, blir du tatt, blir du tatt. Ta så legg av deg hasjen, og fullfør vgs, hva skal du gjøre hvis du ikke har vgs??? Jobbe på 7Eleven? Jeg går på hasjavvenningskurs så den saken jobber jeg med. Det er ikke noe jeg kan holde på med lengre, såpass kjenner jeg meg selv. Kan man ikke holde seg til den sjeldne ganga i blandt må man bare la være. Det med hunder og testing i militæret er jg fullt klar over, har plass i mars, og er vernedyktig men vett ikke om skolen har noe påvirkning i det. Det blir litt vanskelig å svare på hva som vil være det beste for akkurat deg, da dette med videregående opplæring er svært individuelt. På én side vet jeg at man ikke kommer langt med å gi opp, men på en annen side passer dessverre ikke videregående skole for alle - på tross av at man i det samfunnet vi har etablert stort sett ikke kommer veldig langt uten. Hvis kjernen av problemet ditt er tilknyttet rusavhengighet, er det beste rådet jeg kan gi deg å søke hjelp for dette først og fremst, og heller se an hva annet du greier i tillegg til dette. Jeg har igrunnen aldri vært en skolejente. Hasjen er jeg klar til å legge bak meg, dag 1 i dag! Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Har du rulleblad for hasj? Lenke til kommentar
V3r0n1c4 Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Har du rulleblad for hasj? Rent rulleblad Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg anbefaler deg snakke med rådgiver på skolen din, om du ikke allerede har gjort det. Rådgiver er pliktig til å hjelpe deg, og prøve å tilrettelegge undervisningen. I beste tilfellet kan du slippe klasserommsundervisning og heller levere inn oppgaver og fokusere på eksamen. Prøv og fokuser på et lite knippe eksamener, ikke bit over for mye men vær sikker på å stå på de eksamene du prøver på. Så bruker du sommerferien på å bli clean også tar du de manglende fagene som privatist neste høst. Nå kan du gå inn i militæret med god samvittighet. Det å ha vitnemål er dessverre kjempeviktig, så du må egentlig ha det. Hvordan du klarer å få det er litt opp til deg, selv syntes jeg privatistordningen er fantastisk =) Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) vitnemål er et must i Norge, men synes ikke hun går inn i militæret med god samvittighet, synes folk med rusproblemer og slikt tull kan holde seg langt unna førstegangstjenesten. Edit Endret 21. mai 2013 av Alekpowah Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Som du sier det selv, du har 4 uker/en måned igjen. Bit tenna sammen og fullfør dette så er ikke de 10 siste månedene på skolebenken helt bortkastet. Er tøft og kjipt og jævlig, men sånn er engang livet til tider. Lenke til kommentar
V3r0n1c4 Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg anbefaler deg snakke med rådgiver på skolen din, om du ikke allerede har gjort det. Rådgiver er pliktig til å hjelpe deg, og prøve å tilrettelegge undervisningen. I beste tilfellet kan du slippe klasserommsundervisning og heller levere inn oppgaver og fokusere på eksamen. Prøv og fokuser på et lite knippe eksamener, ikke bit over for mye men vær sikker på å stå på de eksamene du prøver på. Så bruker du sommerferien på å bli clean også tar du de manglende fagene som privatist neste høst. Nå kan du gå inn i militæret med god samvittighet. Det å ha vitnemål er dessverre kjempeviktig, så du må egentlig ha det. Hvordan du klarer å få det er litt opp til deg, selv syntes jeg privatistordningen er fantastisk =) Takk for fint svar! Jeg kan gå ned å høre med rådgiver, hun kjenner meg ganske godt fra tidligere beskymringsmøter... Å kunne slippe klasseromundervisning hadde vært deilig. Er så trøtt av kalde skuldre. Det frister litt å prøve meg som privatist, og jeg regner med at om det er noen høye utgifter at nav kanskje kan være en støtte i studietida. Har hatt det tøft, og føler meg utbrent når det kommer til alt skolepresset. Akekpowah - Jeg er uenig. Militæret kan være dritbra for dem som har hatt rusproblemer. Sier ikke at jeg skal verve meg som en junkie, skal selvfølgelig pisse rent, noe jeg jobber med allerede. Så ikke kast bomber før du vet hen dem treffer.. Selvdisiplin, arbeidsmoral, fysisk aktivitet - Hvilken ung person som har hatt et par år med hasj har vondt av det? Liker dem seg ikke er det bare å dra hjem fra rekrutten, ikke værre enn det... Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Akekpowah - Jeg er uenig. Militæret kan være dritbra for dem som har hatt rusproblemer. Sier ikke at jeg skal verve meg som en junkie, skal selvfølgelig pisse rent, noe jeg jobber med allerede. Så ikke kast bomber før du vet hen dem treffer.. Selvdisiplin, arbeidsmoral, fysisk aktivitet - Hvilken ung person som har hatt et par år med hasj har vondt av det? Liker dem seg ikke er det bare å dra hjem fra rekrutten, ikke værre enn det... Skjønner det, men er ikke enig Er nok sunn ungdom å ta av, opplevde nok idioter i forsvaret, de slepper inn alt med puls. Er en påkjenning for resten. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Hvorfvidt trådstarter er egnet eller ikke til militæret, eller hvorvidt mennesker som har tatt idiotiske valg skal bli stemplet for resten av livet er to diskusjoner som kan få sin egen tråd. Og egentlig irrlevant for diskusjonen =) Det å være privatist i seg selv er ikke spesielt dyrt, tror det er 500kr for en ny eksamen og 750kr for å orbedre en eksisterende karakter. Så har du råd til gress, har du råd til å ta eksamen. Det du kanskje tenker på er skoler som tilbyr undervisning til privatister, eksempelvis Sonans og Akademiet. Men dette er vanlig skoleundervisning, oe som jeg regner med du allerede er mer enn lei av. Som privatist har du i de fleste fag bare en skriftlig eksamen å se frem til. Ingen innleveringer, ingen skole. Dette setter selvsagt mye høyere krav til egen selvdisiplin. 2 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Hvorfvidt trådstarter er egnet eller ikke til militæret, eller hvorvidt mennesker som har tatt idiotiske valg skal bli stemplet for resten av livet er to diskusjoner som kan få sin egen tråd. Og egentlig irrlevant for diskusjonen =) Det er det jo absolutt ikke, hun nevner militæret som et alternativ fremover, jeg gir min mening om den muligheten. Mange som har samme syn, mange har annet syn. Det handler ikke bare om stempling, det handler om at folk med rusproblemer/mulighet for tilbakefall holder seg unna våpen og øvelser hvor man er avhengig av andre. Er tross alt en grunn til at forsvaret har nulltoleranse her. Endret 21. mai 2013 av Alekpowah Lenke til kommentar
V3r0n1c4 Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Det er det jo absolutt ikke, han nevner Han? Se nicket mitt for gods sake Lenke til kommentar
V3r0n1c4 Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Hvorfvidt trådstarter er egnet eller ikke til militæret, eller hvorvidt mennesker som har tatt idiotiske valg skal bli stemplet for resten av livet er to diskusjoner som kan få sin egen tråd. Og egentlig irrlevant for diskusjonen =) Det å være privatist i seg selv er ikke spesielt dyrt, tror det er 500kr for en ny eksamen og 750kr for å orbedre en eksisterende karakter. Så har du råd til gress, har du råd til å ta eksamen. Det du kanskje tenker på er skoler som tilbyr undervisning til privatister, eksempelvis Sonans og Akademiet. Men dette er vanlig skoleundervisning, oe som jeg regner med du allerede er mer enn lei av. Som privatist har du i de fleste fag bare en skriftlig eksamen å se frem til. Ingen innleveringer, ingen skole. Dette setter selvsagt mye høyere krav til egen selvdisiplin. Nei, det er jo igrunnen ikke det. Det er noe de fleste kan ha råd til Skolebenk, innleveringer, strings-attached - no thanks. Jeg kan greie å gå opp til eksamen som privatist, og jeg føler det er det beste for meg. Jeg har vært nede hos rådgiver i dag og fortalte litt hvordan det gikk og om mitt ønske om å droppe ut. Hun vil snakke med min kontaktlærer ang. fagene, og jeg får bare vente å se litt. Er ikke noe kult å gå ut av videregående med dritt på papirene. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Han? Se nicket mitt for gods sake hehe beklager, ble nok tatt i å ta den der for gitt ja. 2 Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Nei, det er jo igrunnen ikke det. Det er noe de fleste kan ha råd til Skolebenk, innleveringer, strings-attached - no thanks. Jeg kan greie å gå opp til eksamen som privatist, og jeg føler det er det beste for meg. Jeg har vært nede hos rådgiver i dag og fortalte litt hvordan det gikk og om mitt ønske om å droppe ut. Hun vil snakke med min kontaktlærer ang. fagene, og jeg får bare vente å se litt. Er ikke noe kult å gå ut av videregående med dritt på papirene. Du skriver at du er lei skolebenken og innleveringer, men nå er det jo tross alt bare fire uker igjen av året ... Hva med et skikkelig skippertak nå? Spør lærerne dine om det er noe du kan gjøre for å få karakter i fagene, og er du en skikkelig effektiv skippertaker kan det hende du får bra på eksamen òg. Det er ikke umulig! Kanskje denne artikkelen vil inspirere deg: http://www.hegnar.no/kvinner/article719166.ece Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå