Gå til innhold

Gebyr på norsk kredittkort i UK?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann

Skal til England i sommer. Tar brukerstedene der gebyr på bruk av norsk kredittkort slik de gjør i Danmark?

Nei, Danmark er veldig sære på slikt fordi de har sitt eget kortsystem DanKort.

Lenke til kommentar

Nei, Danmark er veldig sære på slikt fordi de har sitt eget kortsystem DanKort.

Jeg har hele tiden trodd at Dankort rett og slett var de danske bankenes variant av BankAxept her i Norge, og da skulle det vel ikke være noen større grunn for danske brukersteder å ta gebyr på utenlandske kredittkort enn det er her i Norge. Og så vidt jeg vet tar ikke norske butikker gebyr for utenlandske kredittkort?

Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden trodd at Dankort rett og slett var de danske bankenes variant av BankAxept her i Norge, og da skulle det vel ikke være noen større grunn for danske brukersteder å ta gebyr på utenlandske kredittkort enn det er her i Norge. Og så vidt jeg vet tar ikke norske butikker gebyr for utenlandske kredittkort?

Jeg vet ikke så mye om DanKort egentlig, men det stod litt på Wikipedia:

Due to the higher fees charged by banks for the use of non-Danish issued cards (that consist of foreign card network interchange fees plus Danish banks own fees) , many Danish merchants only accept Dankort and Danish-issued credit cards, but not foreign cards. Some merchants might not even accept cards with foreign brands (such as Visa, MasterCard, and so on) since these cards were identified as foreign cards by the merchants, even if they are Danish-issued.

Hvis du ser i tabellen på siden, så blir butikken belastet med 3,75% når du bruker utenlandske kort. (Mitt inntrykk når jeg har snakket med uheldige turister er egentlig at man kan bli belastet for høyere beløp, men det vet jeg jo ikke.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dankort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...