Nåla-i-veggen Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Heisann Skal til England i sommer. Tar brukerstedene der gebyr på bruk av norsk kredittkort slik de gjør i Danmark? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Nei, det er jeg ganske sikker på at det ikke er. Var i London i august, og jeg betalte med både debet- og kreditkort uten å betale noe surcharge. Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Heisann Skal til England i sommer. Tar brukerstedene der gebyr på bruk av norsk kredittkort slik de gjør i Danmark? Nei, Danmark er veldig sære på slikt fordi de har sitt eget kortsystem DanKort. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Nei, Danmark er veldig sære på slikt fordi de har sitt eget kortsystem DanKort. Jeg har hele tiden trodd at Dankort rett og slett var de danske bankenes variant av BankAxept her i Norge, og da skulle det vel ikke være noen større grunn for danske brukersteder å ta gebyr på utenlandske kredittkort enn det er her i Norge. Og så vidt jeg vet tar ikke norske butikker gebyr for utenlandske kredittkort? Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg har hele tiden trodd at Dankort rett og slett var de danske bankenes variant av BankAxept her i Norge, og da skulle det vel ikke være noen større grunn for danske brukersteder å ta gebyr på utenlandske kredittkort enn det er her i Norge. Og så vidt jeg vet tar ikke norske butikker gebyr for utenlandske kredittkort? Jeg vet ikke så mye om DanKort egentlig, men det stod litt på Wikipedia: Due to the higher fees charged by banks for the use of non-Danish issued cards (that consist of foreign card network interchange fees plus Danish banks own fees) , many Danish merchants only accept Dankort and Danish-issued credit cards, but not foreign cards. Some merchants might not even accept cards with foreign brands (such as Visa, MasterCard, and so on) since these cards were identified as foreign cards by the merchants, even if they are Danish-issued. Hvis du ser i tabellen på siden, så blir butikken belastet med 3,75% når du bruker utenlandske kort. (Mitt inntrykk når jeg har snakket med uheldige turister er egentlig at man kan bli belastet for høyere beløp, men det vet jeg jo ikke.) http://en.wikipedia.org/wiki/Dankort Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Hvis du ser i tabellen på siden, så blir butikken belastet med 3,75% når du bruker utenlandske kort. http://en.wikipedia.org/wiki/Dankort Har selv erfart slikt gebyr i Danmark, men det er ikke alle som belaster kunden for gebyret. Sist november så var det ikke noe gebyr da jeg handlet hos Fona på Strøget, men på spisesteder ble man belastet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå