Gå til innhold

ser på jobber, erfaringer med pendling?

Gjest Slettet-YvxSGO

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YvxSGO

Hei, å finne en stilling innen IT i mitt fylke er ingen enkel sak, men jeg snuser på en jobb i et annet fylke som ser ut til å passe meg veldig bra.

men det negative til nå er at reiseveien er på ca 110km. så lurer derfor på om noen som har erfaring med så reisevei for jobb?

fikk fagbrevet som dataelektroniker for såvidt en uke siden og har jobb ut august men må finne meg en jobb før den tid.

ville dere søkt på en jobb om den var så langt vekk? har bil med nedbetalt lån. er ungkar enn så lenge, så er bare meg selv jeg skal ta vare på.

flytting er siste utvei, men som nyutdannet må jeg ta et valg på dette.

kom med erfaringer ang. pendling :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor lang tid bruker du på pendlinga? Eit kjappt overslag tilseier at det tar ca ein time kvar veg, men dette vil sjølvsagt være avhengig av vegstandaren på strekkninga og eventuelle lokale forhold som rushtrafikk.

Eg har sjølv hatt jobb der eg har hatt 1,5 timer med kjøyring kvar veg. Riktig nok pendla eg berre i 2-3 måneder medan eg venta på at leiligheita skulle bli klar.

For min del gjekk det heilt fint. Det blei litt tidlig å stå opp om morgonane så det betyr at du også må ta tidlig kveld. Så på kvardagane så fekk eg ikkje så mykje nyttig ut av fritida mi, men eg hadde jo helgene til å gjere alt det som eg ikkje fekk gjort på kvardagane.

Personleg så vil eg anbefale at du søker på jobben. Det er ikkje sikkert at du får jobben eingong, så dersom du er usikker så bør du søke og heller bestemme deg for om du vil ha jobben eller ikkje på eit seinare tidspunkt.

Men dersom du får jobben så vil den være mykje verdt for deg som nyutdanna, med relevant arbeidserfaring så vil du stille mykje sterkare dersom du seinare søker på ein anna jobb.

Dersom det blir for slitsomt med pendling kvar dag så kan du heller seinare leige deg ein liten hybel og vekependle i staden for slik at du kun bur på hybelen på kvardagane og tilbringer helga heime.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har helt lyst til å gi slipp på det kjente og kjære i hjemlige strøk men samtidig synes jobben virker spennende kan jeg anbefale å flytte og bli helgependler. Jeg har gjort det litt i forbindelse med noen summer internships, og det er kjempegøy. Da får du både anledning til å oppleve et nytt sted ("starte på nytt") samtidig som det ikke er så fryktelig langt hjem hvis du ønsker å treffe gamle kjente.

Den her typen problemstillinger er uansett litt forskjellig fra person til person. Noen synes det er pyton å ha lenger reisevei enn 5 min. med sykkel til jobb, mens andre gledelig kjører bil/tog i 1,5 timer pr. dag.

Lykke til i valget! :)

Lenke til kommentar

Jeg pendlet Kongsvinger-Oslo i cirka halvannet år. Dro hjemmefra ti over fem, på jobb ti på sju. Gikk egentlig ganske greit, skattefradraget for utgifter ved lang reisevei til jobb veide opp for en del av utgiftene. Det fungerer så lenge du bare har deg selv å tenke på, og så lenge du er komfortabel med at det er et par timer hver dag hvor all underholdning du har er den du kan ta med deg i bil/på buss/tog.

Lenke til kommentar

Jeg pendlet 1 time med tog inn til Oslo og deretter 20 minutter med kollektivtransport i byen hver dag i 2 år og det skal jeg i alle fal aldri gjøre igjen. Energi og overskuddsmessig så er jeg mer opplagt etter å ha jobbet 3 timer overtid nå som jeg har 10 minutter til jobb enn jeg var da jeg kom hjem etter en vanlig dag med slik pendling. Det er sikkert individuelt, men jeg ville helt klart flyttet. Jobben må du til hver dag uansett, hva det nå enn er som holder deg tilbake i hjembygda gjør du garantert sjeldnere så hvorfor ikke heller pendle til det/dem?

Lenke til kommentar

Pendler selv 1 time hver vei med bil, ca 100 km totalt hver dag. Blir ca 2,5 time hver dag da jeg må ha litt tid til å skifte og stemple inn + litt margin for kø. Fordelen er at jobben er interessant og betaler veldig godt, timene i bil gir fortsatt en god timeslønn i forhold til alternativer. Skattefradrag for pendling hjelper en del også. Ulempene er at man blir litt utbrent av "overtiden". Tar på å kjøre før og etter skiftjobbing, så merker det hadde vært gunstig med noen langhelger/avspaseringsuker for å ikke bli utbrent. Heldigvis så går det nesten alltid noen gode programmer på P3, gjør timene i bil mye bedre!

Lenke til kommentar

Pendlet 200km hver dag i 1 år. 100 km hver vei. Gikk bare godt med Morgenklubben med Loven & Co på radioen :)

Jeg bor i Nordland så var ingen kø eller slikt. Møtte somregelt nesten ikke en bil før jeg kom inn til byen. Veien for meg selv.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Kilometer sier meg ikke så mye, men jeg har pendlet med inntil en time hver vei. Det går fint, men er selvsagt ikke ideelt.

Kan du kjøre begge veier er du fleksibel. I mitt tilfelle var jeg avhengig av båt, noe som hele tiden var et stressmoment i forhold til å tilpasse meg rutetidene der.

Om jobben er interessant tror jeg nok også vil ha mye å si for om du vil trives. Er det en super jobb så går det nok bra. Er det en kjip jobb og du i tillegg må pendle til den, da er det plutselig verre.

Det skader vel ikke å prøve? :)

Lenke til kommentar

Hei, å finne en stilling innen IT i mitt fylke er ingen enkel sak, men jeg snuser på en jobb i et annet fylke som ser ut til å passe meg veldig bra.

men det negative til nå er at reiseveien er på ca 110km. så lurer derfor på om noen som har erfaring med så reisevei for jobb?

fikk fagbrevet som dataelektroniker for såvidt en uke siden og har jobb ut august men må finne meg en jobb før den tid.

ville dere søkt på en jobb om den var så langt vekk? har bil med nedbetalt lån. er ungkar enn så lenge, så er bare meg selv jeg skal ta vare på.

flytting er siste utvei, men som nyutdannet må jeg ta et valg på dette.

kom med erfaringer ang. pendling :)

Du må bare pendle, så får du heller flytte hvis du ikke liker det. Jeg tror det er veldig individuelt om man liker det eller ikke. Har selv en kamerat som pendler 2 timer hver dag pga dårlig med IT-jobb i hans kommune. Han har dog hjemmekontor en dag i uka, men sier selv han trives best med å være til stede på jobb. Og forresten, hvis du reiser 110 km hver dag til jobb kan du skrive av en ganske god slump med penger på skatten :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YvxSGO

Du må bare pendle, så får du heller flytte hvis du ikke liker det. Jeg tror det er veldig individuelt om man liker det eller ikke. Har selv en kamerat som pendler 2 timer hver dag pga dårlig med IT-jobb i hans kommune. Han har dog hjemmekontor en dag i uka, men sier selv han trives best med å være til stede på jobb. Og forresten, hvis du reiser 110 km hver dag til jobb kan du skrive av en ganske god slump med penger på skatten :)

blir totalt 220km om jeg skal pendle. med decent vei.

er vel kanskje ikke akkurat så veldig økonomisk å bruke 2-300kr om dagen for å bruke bil til jobb. men hvor mye får jeg skrivd av på staten om jeg kjører totalt 220km hver dag? er det nok til å dekke reiseutgifter eller bare en liten kompensasjon?

blir nok flytting, men må pendle frem til jeg finner en bosted isåfall. om jeg får jobben da men greit å ha oversikt på muligheter :D

Lenke til kommentar

hvor mye får jeg skrivd av på staten om jeg kjører totalt 220km hver dag? er det nok til å dekke reiseutgifter eller bare en liten kompensasjon?

230*220*1.50 = 75.900,- pr år.

- bunnfradrag på 13.950 = 61.950,-

Fradraget du får blir altså ca 269,- /dag.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Dette pendlingsfradraget virker kalkulert slik at de aller, aller fleste pendlerne ender opp like under grensa. Irriterte meg grønn over det da jeg bodde lenger utenfor sentrum.

Det er ikke beregnet på de som bor utenfor sentrum, det er beregnet for de som bor på mindre steder, men må reise til en større by for å få jobb. Grensa går vel noe rundt 2 mil og det skulle bare mangle. Burde kanskje vært høyere spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...