N o r e n g Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Vil man ha maks stabilitet slår man av EIST Hvorfor skal det hjelpe på stabiliteten? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Noen som har vært borti at frekvensen varierer vel mye? kjører på 4500 / 800... og registrerte 4620 / 740 max/min med hwinfo - med lav belastning og lave temperaturer. + litt sporadisk ustabilititet som *ikke* viser seg under stresstesting. Litt frustrerende når ting fungerer og takler timesvis med occt linpack med avx / vanlig occt, og er tilsynelatende stabilt når jeg er tilstede... men som fremdeles ikke er helt 100%, som jeg av og til finner med kræsjet grafikkdriver etter å ha snudd ryggen til den. Noen tips om hva jeg eventuelt bør se på for å få den til å holde seg stabil? Bruker adaptiv vcore med offset og havner på rundt 1.3V, ørlite ekstra system agent, og llc på extreme, ellers stock. Vet liksom ikke helt hva jeg skal google for å finne info om dette problemet heller. Drit i adaptiv vcore og sett en fast (fixed) vcore. Bruk cpu-z for å se om frekvensen går opp og ned, mens du kjører f.eks prime95 smallfft. Kan være at hwinfo ikkje er helt kompatibel med haswell enda? Oppdater bios også, og skru av all strømsparing i windows og i bios. Da blir nok frekvensen rimelig stabil skal du se Hva slags hovedkort har du da? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) g1 sniper m5. Ønsker å overklokke *med* samtlige strømsparingsfunksjoner aktive, av forskjellige årsaker. Hwinfo er kompitabelt med mitt hovedkort + haswell, og har vært det i noen betaversjoner nå. Får jo ørten sensorer, og grei max/min-måling i et kjekt ui. Bla. tar det spenningsregulatorene for både cpu-en og minnet. Det som er så rart er at frekvensen er "normalt" stabil under hard belastning, f.eks prime95, og også med normal belastning f.eks ved et singlethreaded spill som er cpu-begrenset. Det er kun ved lett / ingen belastning at jeg opplever ustabil frekvens. Husker ikke helt når dette problemet oppstod, og har egentlig ikke gjort noen vesentlige forandringer siden det oppstod heller. (Regner med det er helt usannsynlig at et 20gbit infiniband-kort er relevant for dette problemet?) Jeg vet at strømsparing *kan* gå utover stabilitet, men allikevel burde det være mulig å få til en grei 24/7 klokk på 4.5 som fungerer. Jeg er jo allerede der, når prosessoren får jevn belastning. Endret 5. august 2013 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Du kan godt fortelle meg hva du bruker 20gbit infiniband til DET er jeg interresert i! Gjerne på PM Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Rimelig høyhastighets nettverk imellom desktop og filserver, for å kunne flytte harddiskene vekk fra desktopen uten å miste merkbar ytelse. Kortene får man for noen hundrelapper per stykk på ebay, pent brukt. Siden jeg holder meg til to maskiner så slipper jeg også unna uten noen dyr svitsj. 10-40gbit-utstyr er rimelig. (Men vær obs på manglende drivere for enkelte merker. Windowsdrivere er mangelvare for enkelte merker, og skal man ha det så er det lurt å se etter Mellanox) Målet er å få eksportert diskene via rdma og bruke storage spaces til et mirror med ReFS og sikring mot datakorrupsjon. Mens jeg venter på windows 8.1 + et par disker til, så kjører jeg enkeltdisker via iscsi. Med standard innstillinger oppleves diskene som like responsive og fine som når jeg hadde de i gammeldesktopen. Raid1-et i filserveren er merkbart kjappere enn det var med gigabit. Kjapp bench av en ramdisk på filserveren via iscsi viser litt av potensialet til dette oppsettet: (Ingen hastighetsoptimaliseringer.) Det er mye å gå på med tweaking, og med rdma så kan man komme nært teoretisk maksfart. Liker du heftige lagringsløsninger, så vil infiniband falle i smak. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 g1 sniper m5. Ønsker å overklokke *med* samtlige strømsparingsfunksjoner aktive, av forskjellige årsaker. Hwinfo er kompitabelt med mitt hovedkort + haswell, og har vært det i noen betaversjoner nå. Får jo ørten sensorer, og grei max/min-måling i et kjekt ui. Bla. tar det spenningsregulatorene for både cpu-en og minnet. Det som er så rart er at frekvensen er "normalt" stabil under hard belastning, f.eks prime95, og også med normal belastning f.eks ved et singlethreaded spill som er cpu-begrenset. Det er kun ved lett / ingen belastning at jeg opplever ustabil frekvens. Husker ikke helt når dette problemet oppstod, og har egentlig ikke gjort noen vesentlige forandringer siden det oppstod heller. (Regner med det er helt usannsynlig at et 20gbit infiniband-kort er relevant for dette problemet?) Jeg vet at strømsparing *kan* gå utover stabilitet, men allikevel burde det være mulig å få til en grei 24/7 klokk på 4.5 som fungerer. Jeg er jo allerede der, når prosessoren får jevn belastning. Så det du sier er at under ingen belastning så klokker cpuen seg ned? Helt normalt, det kalles strømsparing. Så fort cpuen merker at den trenger å yte noe, så vil den klokke seg opp, og du vil ikke merke at den var klokket ned engang. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) Så det du sier er at under ingen belastning så klokker cpuen seg ned? Helt normalt, det kalles strømsparing. Så fort cpuen merker at den trenger å yte noe, så vil den klokke seg opp, og du vil ikke merke at den var klokket ned engang. Nei. Det jeg sier er at den ikke er så stabil som den skal når det gjelder å treffe "rett" frekvens, og at jeg får spikes over/nedenfor ønskelig frekvens. Laveste frekvens den "skal" ligge på er 800mhz. Når den da av en eller annen grunn har havnet så langt ned som 740mhz, så er det noe galt. Samme i andre enden; 4500mhz er forventet; og når den da skyter opp og forbi så er ikke det bra. F.eks så har jeg registrert maksfrekvens de siste 20 timer på 4584mhz, minimumsfrekvens på 799,9, uncore max på 3965mhz, og pcie clock på 101,9. Sånn skal det ikke være. Forventet oppførsel er stabilt rundt 800mhz og 4500mhz + litt imellom når den går opp og ned, aldri vesentlig lavere enn 800, eller høyere enn 4500. Endret 5. august 2013 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) 16GB med 3000mhz minne er ikkje særlig billig https://www.deal.no/...000C12Q-16GTXDG 2x https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=TXD38G3000HC11CDC01 Endret 6. august 2013 av Nizzen Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 16GB med 3000mhz minne er ikkje særlig billig https://www.deal.no/...000C12Q-16GTXDG 2x https://www.deal.no/...8G3000HC11CDC01 Det der var svinedyrt Har du sjekket MemoryC? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 Det der var svinedyrt Har du sjekket MemoryC? finnes ikkje Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 finnes ikkje Prisene var ikke akkurat bedre på Newegg.com heller Lenke til kommentar
Itek Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Noen som vet om det finnes/kommer haswell tablets i nærmeste framtid? Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 Noen som vet om det finnes/kommer haswell tablets i nærmeste framtid? vi venter i spenning.. rart at det ikke er kommet noe info. går rykter om en Surface 2 med haswell. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 7. august 2013 Del Skrevet 7. august 2013 +0.025 volt på system ring, og LLC av... og nå har maskinen klart seg i 9 timer uten å havne langt utenfor forventet frekvens. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Vet noen om det kommer rimelige (5-6k) laptopper med haswell snart? Har egentlig ikke funnet en eneste haswell-laptop på nettet enda, men har ikke lett så mye. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Toshiba P50 har Haswell og koster heller ikke allverdens. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Ikke dum pris det nei, men jeg har ett inntrykk over at en U bak prosessornavnet betyr dårlig ytelse. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Hva går for å være beste kjøler til en akseptabel pris? Støynivå er viktigst. Det hjelper også at den er lett å montere. Edit: Nevermind, fant nettopp underforumet for kjøling. Men tar gjerne imot anbefalinger. Endret 3. september 2013 av Ziff Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Hyper 212 Evo og NH-D14 er to gode valg. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 haswell refresh er på lager: Intel Core i7-4771 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=794275 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå