Gå til innhold

Haswell 4xxx tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har vært borti at frekvensen varierer vel mye?

kjører på 4500 / 800... og registrerte 4620 / 740 max/min med hwinfo - med lav belastning og lave temperaturer. + litt sporadisk ustabilititet som *ikke* viser seg under stresstesting.

Litt frustrerende når ting fungerer og takler timesvis med occt linpack med avx / vanlig occt, og er tilsynelatende stabilt når jeg er tilstede... men som fremdeles ikke er helt 100%, som jeg av og til finner med kræsjet grafikkdriver etter å ha snudd ryggen til den.

Noen tips om hva jeg eventuelt bør se på for å få den til å holde seg stabil? Bruker adaptiv vcore med offset og havner på rundt 1.3V, ørlite ekstra system agent, og llc på extreme, ellers stock.

Vet liksom ikke helt hva jeg skal google for å finne info om dette problemet heller. :shrug:

Drit i adaptiv vcore og sett en fast (fixed) vcore. Bruk cpu-z for å se om frekvensen går opp og ned, mens du kjører f.eks prime95 smallfft. Kan være at hwinfo ikkje er helt kompatibel med haswell enda? Oppdater bios også, og skru av all strømsparing i windows og i bios. Da blir nok frekvensen rimelig stabil skal du se :)

Hva slags hovedkort har du da?

Lenke til kommentar

g1 sniper m5.

Ønsker å overklokke *med* samtlige strømsparingsfunksjoner aktive, av forskjellige årsaker. Hwinfo er kompitabelt med mitt hovedkort + haswell, og har vært det i noen betaversjoner nå. Får jo ørten sensorer, og grei max/min-måling i et kjekt ui. Bla. tar det spenningsregulatorene for både cpu-en og minnet.

Det som er så rart er at frekvensen er "normalt" stabil under hard belastning, f.eks prime95, og også med normal belastning f.eks ved et singlethreaded spill som er cpu-begrenset. Det er kun ved lett / ingen belastning at jeg opplever ustabil frekvens.

Husker ikke helt når dette problemet oppstod, og har egentlig ikke gjort noen vesentlige forandringer siden det oppstod heller. (Regner med det er helt usannsynlig at et 20gbit infiniband-kort er relevant for dette problemet?)

Jeg vet at strømsparing *kan* gå utover stabilitet, men allikevel burde det være mulig å få til en grei 24/7 klokk på 4.5 som fungerer. Jeg er jo allerede der, når prosessoren får jevn belastning.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Rimelig høyhastighets nettverk imellom desktop og filserver, for å kunne flytte harddiskene vekk fra desktopen uten å miste merkbar ytelse. Kortene får man for noen hundrelapper per stykk på ebay, pent brukt. Siden jeg holder meg til to maskiner så slipper jeg også unna uten noen dyr svitsj. 10-40gbit-utstyr er rimelig. (Men vær obs på manglende drivere for enkelte merker. Windowsdrivere er mangelvare for enkelte merker, og skal man ha det så er det lurt å se etter Mellanox)

Målet er å få eksportert diskene via rdma og bruke storage spaces til et mirror med ReFS og sikring mot datakorrupsjon. Mens jeg venter på windows 8.1 + et par disker til, så kjører jeg enkeltdisker via iscsi. Med standard innstillinger oppleves diskene som like responsive og fine som når jeg hadde de i gammeldesktopen. Raid1-et i filserveren er merkbart kjappere enn det var med gigabit.

Kjapp bench av en ramdisk på filserveren via iscsi viser litt av potensialet til dette oppsettet:

post-58847-0-77980900-1375727806_thumb.png

(Ingen hastighetsoptimaliseringer.)

Det er mye å gå på med tweaking, og med rdma så kan man komme nært teoretisk maksfart. Liker du heftige lagringsløsninger, så vil infiniband falle i smak.

Lenke til kommentar

g1 sniper m5.

Ønsker å overklokke *med* samtlige strømsparingsfunksjoner aktive, av forskjellige årsaker. Hwinfo er kompitabelt med mitt hovedkort + haswell, og har vært det i noen betaversjoner nå. Får jo ørten sensorer, og grei max/min-måling i et kjekt ui. Bla. tar det spenningsregulatorene for både cpu-en og minnet.

Det som er så rart er at frekvensen er "normalt" stabil under hard belastning, f.eks prime95, og også med normal belastning f.eks ved et singlethreaded spill som er cpu-begrenset. Det er kun ved lett / ingen belastning at jeg opplever ustabil frekvens.

Husker ikke helt når dette problemet oppstod, og har egentlig ikke gjort noen vesentlige forandringer siden det oppstod heller. (Regner med det er helt usannsynlig at et 20gbit infiniband-kort er relevant for dette problemet?)

Jeg vet at strømsparing *kan* gå utover stabilitet, men allikevel burde det være mulig å få til en grei 24/7 klokk på 4.5 som fungerer. Jeg er jo allerede der, når prosessoren får jevn belastning.

Så det du sier er at under ingen belastning så klokker cpuen seg ned? Helt normalt, det kalles strømsparing. Så fort cpuen merker at den trenger å yte noe, så vil den klokke seg opp, og du vil ikke merke at den var klokket ned engang.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at under ingen belastning så klokker cpuen seg ned? Helt normalt, det kalles strømsparing. Så fort cpuen merker at den trenger å yte noe, så vil den klokke seg opp, og du vil ikke merke at den var klokket ned engang.

Nei.

Det jeg sier er at den ikke er så stabil som den skal når det gjelder å treffe "rett" frekvens, og at jeg får spikes over/nedenfor ønskelig frekvens.

Laveste frekvens den "skal" ligge på er 800mhz. Når den da av en eller annen grunn har havnet så langt ned som 740mhz, så er det noe galt. Samme i andre enden; 4500mhz er forventet; og når den da skyter opp og forbi så er ikke det bra.

F.eks så har jeg registrert maksfrekvens de siste 20 timer på 4584mhz, minimumsfrekvens på 799,9, uncore max på 3965mhz, og pcie clock på 101,9. Sånn skal det ikke være. Forventet oppførsel er stabilt rundt 800mhz og 4500mhz + litt imellom når den går opp og ned, aldri vesentlig lavere enn 800, eller høyere enn 4500.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva går for å være beste kjøler til en akseptabel pris? Støynivå er viktigst. Det hjelper også at den er lett å montere.

Edit: Nevermind, fant nettopp underforumet for kjøling. :whistle: Men tar gjerne imot anbefalinger.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...