Gå til innhold

Haswell 4xxx tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det er bra "nok", men hva er egentlig veldig bra? Vil det være stor forskjell dersom jeg bytter ut Kraken X60 kjøleren med custome loop med tanke på temperaturer? Som jeg har skrevet i tidligere poster, så har jeg vurdert det flere ganger.

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt måtte jo plutselig ta kvelden, så da ente vi opp med dette.

Mottar godsakene i løpet av dagen :))

Men som jeg har sett her inne, for noen enorme temps på 4770k?

Har til nå hatt en 2500k@4,5 som har hold seg under 60 grader med Noctua nh d14 med 2 corsair SP vifter

Vil jeg bli nødt til å skaffe meg custom loop for ikke å grille 4770k'n under prosessor intensive spill som planetside 2 o.l ?

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Kommer helt an på oc og volt det. Med en D14 skulle ikke 4.5Ghz være noe problem. Spill ligger alltid langt under hva IBT og Prime kan generere av varme.

Er nok der det ligger, at det meste av målinger jeg har sett her inne har vært stresstester som prime o.l.

Ble bare ganske sjokkert over temps opp mot 90 grader

Fikk installert 4770k'n tidligere i dag, sammen med nytt hk og minne.

Det ligger på rundt 30 grader idle, men under load har jeg ikke fått testet enda.. da PSUen min nå har tatt kvelden også...

Satte inn nye deler og fyrte opp maskinen, skulle ta windows index saken, og under skjermkort biten slo maskinen seg av.

Asus hk'et melder i fra om "power surges" fra strømforsyningen, og det samme skjedde ved et nytt forsøk.

Byttet tilbake til gamle oppsettet(det i signaturen min), men fortsatt samme problem alt av grafikk i spill o.l får pcen til å skru seg av, med samme melding om power surge.

Så ser ut som om "pci-e strøm biten" i min ax1200 ikke er som den skal.. bare noen mnd gammel psu, så blir vel å sende den inn til komplett til mandag ._.

Noen som har opplevd dette med en forsåvidt ny ax1200?

Edit:

Skal forøvrig teste med annen psu og et annet skjermkort i morgen, men fikk ikke tak i det i kveld på så kort varsel :)

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Kult. Interessant å se hva temper D14 gir. Tenkt på å delidde?

Spent på å se hvordan temper jeg ender på selv :)

Kommer antagelig ikke til å delidde, men blir tempene helt forferdelige på en 4-4,2 OC så skal jeg vurdere det.

Har forøvrig kaldt rom året rundt samt et godt kjølt kabinett ellers, så tror jeg ender opp med å la den være som den er.

Edit:

Der prøvde man å starte opp planetside 2... instaboot.

"power surge detected"

Får vel være snill gutt å ikke pushe pcen frem til jeg får testet i morgen :/

Endret av ole a
Lenke til kommentar

Hovedkortet mitt måtte jo plutselig ta kvelden, så da ente vi opp med dette.

Mottar godsakene i løpet av dagen :))

Men som jeg har sett her inne, for noen enorme temps på 4770k?

Har til nå hatt en 2500k@4,5 som har hold seg under 60 grader med Noctua nh d14 med 2 corsair SP vifter

Vil jeg bli nødt til å skaffe meg custom loop for ikke å grille 4770k'n under prosessor intensive spill som planetside 2 o.l ?

Hei!

Jeg har gjort samme oppgradering som deg. Kjørte min i5 2500K på 4.9 med Noctua D14, og den fungerte greit. Nå har jeg 4770K med samme kjøler, og den er dønn stabil på 4.6 core/uncore på 1.185 volt om jeg ikke husker helt feil.

D14 er en fin kjøler, og siden du allerede har den stående er det sikkert greit å teste med den før du går til innkjøp av ny kjøler. Jeg sliter med thermal throttling om jeg drar i7'en min opp i 4.8GHz, men mistenker at det samme ville vært tilfelle med mindre jeg går til innkjøp av en custom vannkjøling. Viktig å bemerke at disse temperaturene (og påfølgende thermal throttling) er under stresstesting med OCCT og Intelburntest. Har ellers ingen problemer med spilling på 4.8GHz men jeg synes det er greit å ha en DØNN stabil klokk.

Forresten, skal du selge den gamle CPUen din er jeg interessert! ;)

EDIT: Når det gjelder Corsair PSUen din. Jeg har hatt samme problem med en AX860. Har nå en AX860i som jeg enn så lenge ikke har hatt problemer med. Overrasket over at såpass dyre strømforsyninger byr på såpass mye problemer, de eneste PSUene jeg har hatt problemer med er Corsair sine.

Endret av silkshade
Lenke til kommentar

Hva skjedde med testinga?

Gikk kjempebra å kjøre builden på en urgammel 750 fra corsair, så da er det ax1200 som skal inn til komplett :)

Cpu holder seg rundt 60-65 etter en halvtimes tid i prime 95, på stock (3,9 konstant pga boost)

Har ikke testet noe oc enda, men det ser hvertfall ut som mine bekymringer ang luft kjøling var uten grunn :)

Lenke til kommentar

Gikk kjempebra å kjøre builden på en urgammel 750 fra corsair, så da er det ax1200 som skal inn til komplett :)

Cpu holder seg rundt 60-65 etter en halvtimes tid i prime 95, på stock (3,9 konstant pga boost)

Har ikke testet noe oc enda, men det ser hvertfall ut som mine bekymringer ang luft kjøling var uten grunn :)

Jeg tipper desverre at tempen vil øke betraktelig når volten økes mot 1.250 +.

Lenke til kommentar

Som jeg nevnte vil D14 fint klare [email protected]. Men spørsmålet er som kalle nevner hva tempene blir på 1.25 f.eks

Lenke til kommentar

I Intels tick-tock syklus - hva er mest betydningsfult? Ny arkitektur eller krymping? Etter hva jeg forstår så har den nye arkitekturen i Haswell ikke gitt enorme forbedringer i i5-serien. 4670k er visst kun marginalt bedre enn 3570k.

http://www.techradar...-1159758/review

Tock, ny arkitektur, er det mest betydelige.

Grunnen til at Haswell ikke er så mye bedre enn 3570k og 2500k er fordi fokuset har vært å senke strømforbruket framfor å øke ytelsen, en annen ting å tenke på er at det er ekstremt vanskelig å komme med forbedringer på en så god arkitektur som Sandy Bridge.

Sandy Bridge er nesten perfekt når det kommer til branch prediction, decode, issue-width, og execution, det er sannsynlig at Intel må gå over til 5-issue for en skikkelig forbedring i IPC. Problemet med å gå over til 5-issue er at kompleksiteten og transistortallet vil gå til himmels, og lavere frekvenspotensiale/høyere strømforbruk kan til og med skape en regress i reell ytelse, og det er få programmer som faktisk er så parallelle at man kan trekke ut 5 instruksjoner per klokke selv med Hyperthreading.

På en annen side kan det hende fremtiden er å jakte på klokkefrekvenser, dette har vi til en viss grad sett med Sandy Bridge, men det virker som om silisium-baserte kretser begynner å slite med dataintegritet rundt 5 GHz med normale kjølemetoder.

Noen vil også påstå at det er AMDs feil at Intel ikke fortsetter å øke ytelsen, men Intel lever faktisk av å selge prosessorer og salgene stopper opp om man ikke kommer med forbedringer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er 38 grader på idle på en 4770k med stock clock fin temperatur med cooler master hyper 212 evo kjøler?

Helt sikkert, ettersom det er ingen grunn til å tro at temperatursensoren er mer nøyaktig ved lave temperaturer på Haswell enn den har vært de foregående fem generasjonene Intel-prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...