Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerning av vegg - lettvegg eller bærende vegg?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å utvide loftstuen, og fjerne en vegg som skiller loftstuen fra en gang som går parallelt med stuen. Dette er i 2. etg. i et hus som er bygget i 1999. Jeg lurer på om dette er en lettvegg, slik at jeg kan fjerne den. Jeg har lagt ved tegninger av huset i håp om at noen kan hjelpe meg. :) Veggen det gjelder har jeg satt rød ring rundt.

post-142974-0-81930000-1369079579_thumb.jpg

Endret av Gustav34
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si uten å se hvordan veggen faktisk er festet på taket, men ut i fra tegningen ser den ut som lettvegg og tror ikke den støtter mye av taket, da det har eget bæresystem gitt i snittet. Ikke lett å være 100% sikker dog.

Tror ikke forumet er riktig sted å spørre om sånt, da du trenger kvalifisert rådgivning for slikt. Råder deg heller til å ta tur innom ingeniør-/byggefirma for bedre råd og en evt. befaring.

Mulig at den ikke bærer noe som helst og bare har en funksjon å skille stuen litt, men kan ikke si noe mer uten skikkelig kontroll.

Lenke til kommentar

Er ikke arkitekt eller noe, bare for å ta advarselen først.

Kan ikke se at den veggen bærer noe, spesielt siden veggen ikke går i hele lengden av huset. Om veggen er laget av 2"x4" med 60cm avstand, har den ikke rare bæreevne. Dessuten må veggen under også bære. Etasjeskillerene er det som lager fagverket, sammens med taket.

En tømrer vil raskt gi deg rette svaret. Husk også på eventuel strøm.

Lenke til kommentar

Takk for svar Myst og toreae!

Under denne veggen er det drager/bærevegg i 1. etasje. Veggen jeg vil ha bort ligger midt i huset/2. etasje. Det er skråtak i hele 2. etasje, og jeg ser for meg at det er takstolene som holder taket oppe i et såpass nytt bygg. Veggen går ikke i hele husets lengde, og den er ikke tykkere enn en dørkarm.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har planer om å utvide loftstuen, og fjerne en vegg som skiller loftstuen fra en gang som går parallelt med stuen. Dette er i 2. etg. i et hus som er bygget i 1999. Jeg lurer på om dette er en lettvegg, slik at jeg kan fjerne den. Jeg har lagt ved tegninger av huset i håp om at noen kan hjelpe meg. :) Veggen det gjelder har jeg satt rød ring rundt.

Veggen bærer ingen ting!

Tak konstruksjonen er byggd opp med A-takstoler og veggen er i toppen, festet til en hanebjelke. Hanebjelken stiver kun av "sperrene" (overgurt) og har ingen annen misjon. Så, veggen du spør om, er ikke bærende!

Veggen under i 1 eta. er bærende, men det er for å støtte opp gulvbjelkene. Gulvbjelkene (undergurt) er for lange, uten den støtten. Så veggen i 1. har ingen sammenheng, eller betydning for veggen over.

Men du kan kontakte firmaet, som har prosjektert dette huset. De er fremdeles ansvarlige for bærekonstruksjonen og de svarer nok på dine spørsmål.

Lenke til kommentar

Er ikke arkitekt eller noe, bare for å ta advarselen først.

Kan ikke se at den veggen bærer noe, spesielt siden veggen ikke går i hele lengden av huset. Om veggen er laget av 2"x4" med 60cm avstand, har den ikke rare bæreevne. Dessuten må veggen under også bære. Etasjeskillerene er det som lager fagverket, sammens med taket.

En tømrer vil raskt gi deg rette svaret. Husk også på eventuel strøm.

En bindingsverksvegg i 2" x 4" (48 x 98) var det mest vanlige yttervegger, for få år siden. Husbredder på på opp til ca. 7,5 meter og selvbærende fagverks tak. Så, den kan bære mye.

Men, du har rett i at veggen ikke er bærende. For øvrig, så er det ikke fagverks takstoler her. Men A-takstoler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...