oblivian Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Hallo, Jeg har et eksisterende TP nettverk, men skal utvide det med et trådløst system i tillegg. Har derfor bestilt denne på komplett.no: 3Com® OfficeConnect® Wireless 11g Cable/DSL Gateway Det jeg lurer på er hvordan den vil "oppføre" seg sammen med en Netopia ruter. Ettersom jeg forstår så vil jo den være en DHCP server, hvilken IP pool bruker den da? Blir ikke dette rot? Er det ellers noen som har erfaringer med denne boksen og/eller forslag til andre løsninger? Alle kommentarer velkomne! Lenke til kommentar
relathief Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg mener det skulle gå bra. Har en kamerat som nettopp har kjøpt trådløst og kjører det sammen med NGT og Netopia. Kan høre med ham hvordan det går. Lenke til kommentar
Folo Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 på min har jeg skrudd av DHCP... Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 22. september 2003 Forfatter Del Skrevet 22. september 2003 OK, så da bruker du Netopian's DHCP server... Men hvordan vet "basestasjonen" hvilke kort/maskiner som kan knytte seg på nettverket da? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg har NGT og nesten det samme aksesspunktet du snakker om (har 11 Mbps-utgaven), og det har en ganske grei web-basert konfigurasjon. Du kan f.eks. stille inn om aksesspunktet skal være DHCP-server, og hvilke adresser det skal kunne dele ut. Du kan dessuten begrense den trådløse tilgangen basert på mac-adresser. Gikk nokså smertefritt å sette opp alt. Les forøvrig denne testen: http://www.barbara.no/art.php?artikkelid=2126 Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Hei, takk for svar! Dette høres jo greit ut. Vil det si at den jobber på to nivåer? At 3com boksen bestemmer hvilken wifi-kort som kan koble seg opp og kryptering osv., men at det er Netopia ruteren som er DHCP server og deler ut IP-adresser og annet? En annen ting; Leste testen på barbara.no og den får kritikk for den fungerer stortsett kun sammen med 3com nettverkskort(!). Det høres jo ikke helt bra ut da! Har du noen erfaringer ang. dette? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg kjøpte et meget enkelt trådløst aksesspunkt for et halvt år siden, jeg bare koblet det opp og plugget det inn i switchen til TP nettet, det fungerte helt fint. Ble bare som en ny hub/switch inn i eksisterende switch. Den får selv sin IP fra min DHCP server og den forwarder all trafikk til trådløse enheter. Regner med at din kan gjøre det samme. Lenke til kommentar
knut Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 En annen ting; Leste testen på barbara.no og den får kritikk for den fungerer stortsett kun sammen med 3com nettverkskort(!). Det høres jo ikke helt bra ut da! Har du noen erfaringer ang. dette? Enheten fungerer helt fint med andre klientkort, men da bør ikke den nye WPA krypteringsstandarden være aktivert. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Hmm, OK. Jeg er litt usikker på hvor mye det kommer til å ha og si i tiden som kommer fremover og om det er 3com eller de andre kortene som "bryter" standarden. Er det andre alternativer som kanskje er bedre i samme prisklasse? På komplett koster kit'et kr. 1266,- inkl. ett PC card. Lenke til kommentar
knut Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 I dag er det ingen som slår 3Com på pris. Wi-Fi organisasjonen sertifiserer 802.11 utstyr for kompatabilitet. 3Com benytter seg av et Intersil brikkesett som enda ikke er WPA sertifisert. Broadcom sitt referansedesign er derimot sertifisert. WPA er foreløpig veldig nytt, og vil oppdateres til å få bedre kompatibilitet i månedene fremover. Jeg vil tro at 3Com oppdaterer utstyret sitt fremover slik at de blir bedre støttet. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 OK, takk for bra svar. En siste ting... Så f.eks. 3com vil oppdatere utstyret vha firmware updates o.l. da eller? Eller er det hardware issues? Slik at det er utstyr som som eventuelt produseres senere som vil være kompatibelt...? Lenke til kommentar
knut Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Det har kommet mange firmware oppdateringer som fikser slike ting for andre produsenter, så jeg ser absolutt ikke bort at 3Com kommer til å gjøre det. Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 OK, den er grei. Takk for hjelpen alle sammen! Lenke til kommentar
Chief Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Det som er poenget her er at begge enhetene er rutere, og begge kan kjøre som DHCP. Om Netopia ruteren står som den står nå vil den gi ut IP adresse til 3Com ruteren. Den vil da dele ut ip adresse i det klasse A private ip adresse scopet. De fleste av de trådløs-ruterene deler ut fra klasse C private scopet. Prinsippet for en ruter er jo at den ruter pakker mellom ulike nettverk. Så at begge deler ut ip adresser er jo ikke noe problem. Så lenge den 3Com ruteren ikke deler ut fra klasse A scopet med en /24 maske og 10.0.0.xx som begynnelsen av ip adressen, bør det gå bra. Den feilen de fleste gjør er at de velger å bruke PPPeE for å koble seg på nettet. Nå skal de sies at for de fleste ISP'er er vel det rett. NextGenTel bruker PPPoA, noe Netopia ruteren tar seg av. Forskjellen er Point-to-Point Protokoll over Ethernet og over ATM. Du får det nok til. Om ikke så får du spørre etter hjelp. -Chief- Lenke til kommentar
Carno Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Hei jeg sitter med noe av det samme problemet. Men det fungerer å surfe på internett slik oblivian sier. Men jeg har kjøpt meg en SHDSL linje fra Nextgentel og tenkte jeg skulle sette opp en webserver. Men jeg får ikke routet pakkene riktig tydligvis. Jeg har satt Netopia routeren til å sende alle pakker til port 80 til den trådløse Dlink DI-614+ routeren. Det samme har jeg gjordt i Dlink routeren. Den sender alle pakkene på denne porten til en bestemt pc som får statisk ip av DHCP. Men pakkene kommer ikke frem for jeg får ikke noe svar :o Jeg prøver å bruke tracert men den har jo så få funksjoner at den ikke kan trace på porter. Eller kan den det? Noen gode tips til meg? Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 23. september 2003 Forfatter Del Skrevet 23. september 2003 Er ikke det beste om D-link ruteren står konfigurert som en vanlig switch (sånn som Torbjørn har satt opp sin), og ikke DHCP server og at klienter tilkoblet via D-link'en får sine IP-adresser tildelt fra Netopia ruteren. Da skal det vel bare være å forwarde trafikk på port 80 til IP-adressen klienten har fått tildelt...(?) EDIT: Jeg har ikke fått mit Wi-Fi access punkt/ruter ennå, så jeg bare antar i vilden sky her! ;-) Lenke til kommentar
Chief Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Er ikke det beste om D-link ruteren står konfigurert som en vanlig switch (sånn som Torbjørn har satt opp sin), og ikke DHCP server og at klienter tilkoblet via D-link'en får sine IP-adresser tildelt fra Netopia ruteren. Da skal det vel bare være å forwarde trafikk på port 80 til IP-adressen klienten har fått tildelt...(?) EDIT: Jeg har ikke fått mit Wi-Fi access punkt/ruter ennå, så jeg bare antar i vilden sky her! ;-) Om ruteren har en funksjon som gjør at den kjører som switch kan du gjøre det. En ruter vil stoppe DHCP request som maskinene sender ut. Skal du få dette til med en ruter må du ha funksjonen ip helper adress. Dette er noe som gjør at den videresender enkelte typer broadcast pakker til en gitt ip adresse. -Chief- Lenke til kommentar
knut Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Det er bare å koble alle kontakene på Lan portene, og ikke bruke wan porten til noe. Husk da også å deaktivere dhcp tjeneren på routeren som ikke skal brukes som router lenger, og endre ip adressen til denne slik at den passer til subnettet til dhcp tjeneren som skal benyttes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå