Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva kreves av godkjenning for å instalere LED lys ?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ønsker å instalere en del LED lys hjemme (indirekte belysning på badet).

Men jeg er usikker på hva jeg tar lov til å gjøre.

Jeg har høyskoleutdanning inne elektronikk og automasjon, men ikke gruppe L.

Jeg vil sansynligvis ta ibruk en CE godkjent strømforsyning til LED løsningen.

Jeg antar denne må være dobbeltsikret mht jord for å kunne brukes på et bad.

LED blir levert på remser (totalt vil jeg bruke 5-8 meter) som jeg monterer på en aluminiumsskinne og deretter montere på en plast plate som til slutt monteres i taket. Det vil bli lagt opp til god kjøling med luft trekk. Det er med andre ord ikke mulig å benytte et godkjent armatur.

Hva kan jeg gjøre (om jeg kan gjøre noe som helst) og hva må overlates til elektrikker ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Du kan gjøre alt unntatt å koble til 230V. - Det må en elektriker gjøre, og han vil jo sjekke om utstyret du har brukt er egnet/godkjent.

Jeg ville sjekket med elektrikeren ang. utstyr på forhånd.

Klarer opp litt. I følge loven har du ikke lov å koble noe til innpå det eksisterende anlegget, hvis ikke du kan bruke støpsel. Det er lov å bytte deksel på bryter eller stikk, men ikke selve kontakten. Du har lov å koble en lampe, men ikke åpne lokket til boksen i taket. Du har lov å bytte støpsel på ledninger og lampettbrytere.

Den transformatoren du skal bruke, har den støpsel, eller skal den kobles direkte? Du kan henge opp alt lyset og sette i støpsel, men du har ikke lov å "åpne" noen kontakter eller koblingsbokser. Dette er det loven sier :)

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...