Skjeggape Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Har fått tak i en "godt brukt" dvs gitar med en sprekk i treverket men som forhåpentligvis fortsatt er helt brukbar. (henter den i morgen) Noen som har en god og enkel nybegynner låt jeg kan øve meg på? Lenke til kommentar
enator Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 lær deg akkord først, med Am, Gm, E, D og F så kan du spille alle "hit-låter" fra 60 tallet og oppover. (sjekk 4chords of awesome ) utover det så begynner vel de fleste med Knocking on heavens door noen spesiell type av musik du er ute etter å lære deg? Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Har lyst å lære meg slike hit-låter fra 60 tallet og oppover, så utrolig mye bra der. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hvor lett vil du ha det? Fader Jacob og Kjerringa med staven har kun ett grep (D). Litt videre kan Er du veldig glad og vet det være en fin låt, hvor du må skifte fra D til G og tilbake, noe som går igjen i veldig mange låter. Når de vanligste grepene sitter, og du kan skifte raskt og uanstrengt er låter som Sweet home Alabama og Wish you were here fin, de er fortsatt enkle, men har litt overganger, mellomspill og lignende. Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Jeg har kun 1 notatbok liggende i leiligheten, og det er for Metallica sine sanger. Tror nok jeg kan se langt etter å lære meg noen av dem.. :-) Men uansett, Fader Jacob / Kjerringa med staven blir vel kanskje litt barnslig lett. Kommer til å bruke tid til å lære meg Knocking on Heavens Door først, tenker jeg. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Ja, de blir kanskje litt lett, men samtidig så har du to hender som skal i aksjon. Det kan være greit å få litt kontroll på høyrehånden før du utfordrer vestre for mye. Selv begynte jeg med litt for vanskelige låter da jeg skulle lære å spille, og selv om det gikk greit, så måtte jeg etterhvert gå tilbake for å få med meg det grunnleggende. Det er forskjell på å kunne spille enkeltlåter på gitar og på å kunne spille gitar. Når det er sagt så er jo det viktigste å ha det gøy, så for all del; spill noe du liker. Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Masse god musikk i den videon, enator! Satser på underholdningen rundt læringsprosessen, sist jeg holdt en gitar var på ungdomskolen og jeg var ikke akkurat gira eller interessert i å lære meg mer enn det lærern tvang oss til da. Begynne enkelt, og tar det derfra Lenke til kommentar
enator Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 En bra regel er å spille saaaaaaaaakte, høres det bra ut så øk tempo. fortere og fortere og till slutt kan du shredde som en eller annen gud. men igjen, videon over er jo "bare" 4 akkorder i ulik tempo Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Hehe ja, får begynne sakte og forsiktig med en ikke altfor vanskelig sang, så kan jeg heller satse på å ta One av Metallica om noen år Lenke til kommentar
Error Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hvis du har litt å rutte med ville jeg sterkt anbefale å kjøpe en elgitar og Rocksmith. Rocksmith er helt genialt for nybegynnere Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Takk for tipset Error, men det får bli med denne gitaren inntil videre til jeg eventuelt blir bitt av basillen og faller for fristelsen (og får skrapt sammen litt cash). Lenke til kommentar
enator Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 introen på One kan du jo begynne med, den er enkel, seig, og kanskje moro å høre at du lærer deg Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Kanskje det ja. Fikk gitaren i dag, men må få fiksa èn streng som har røket. Kan det gjøres i en musikkinstrument forretning (av kyndige) eller er det noe jeg kan gjøre selv? Lenke til kommentar
Error Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Det fikser du selv uten store problemer. Søk opp en youtube video eller en nettside. Pass på at du kjøper riktig(e) strenger (kanskje en idé å bytte alle?) og at du ikke strammer for hardt til så den ryker av med en gang igjen. Hvis du bytter flere strenger samtidig, ta en og en om gangen. Gitaren er laget for at det skal være et visst press på halsen. Hvis du tar av alle strengene samtidig er det plutselig null press, noe som er lite heldig for treverket Endret 21. mai 2013 av Error Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Det kan du fikse selv. Sikkert lurt å bytte alle strengene når du først er i gang. Endret 21. mai 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 22. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2013 Fikla med den nå, jeg må visst gå til innkjøp av nye stolpinner også. Men 3 av stolpinnene var såpass slitte at dem har knekt av på midten omtrent, så det er jo nesten klin umulig å få dem løs. Noen tips? Skyve dem ut innenfra er like håpløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå