Gå til innhold

Innvandrer opptøyene i Huseby, Stockolm.

Anbefalte innlegg

Nei, problemet er at dei ikkje vil innordne seg når dei må bu i lage med det folket som allerede bur her.

Det slepp dei i USA.

Det er det motsatte, innvandrere må integrere seg fordi de må jobbe i USA Det er grunnen til at 92% av innvandrer barn snakker engelsk, de blander seg godt med andre amerikaner, de har ikke valg. Påstand at de skaper små land er falsk, kulturene blander seg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, problemet er at dei ikkje vil innordne seg når dei må bu i lage med det folket som allerede bur her. Det slepp dei i USA.

Men hvorfor og hvordan slipper de? Hva er det som gjør at det går bra å "ikke innordne seg" når man bor i lag med andre etniske grupper i USA og ikke her? Det er da rundt regnet like mange "nordmenn" og "engelskmenn" og "tyskere" der som i hjemlandene. Hvorfor reagerer "Ola Nordmann" i Tromsø og ikke hans firmenning "John Norwegian" i Seattle? Vi nærmer oss 400 år siden Mayflower, hvorfor er ikke etterkommerne av disse "folket som allerede bor der" og som nyinnflyttede muslimer og andre må innordne seg??

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Siden jeg kan litt arabisk mest banne ord etc hører jeg ofte utlendinger snakke dritt som Norske folk spesielt på mat servinger , er nesten komisk lese i avisen om dagen med all det sosialistisk vrøvlet som kommer ut av kjeften til folk de greier ikke se hvem som er de verste rasistene..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Tanken var det at desse gruppene du pratar om er ganske merkelige. Asiater er ikkje ein gruppe, det er mange land. Og du må presisere, det blir som å skrive at Afrika er eit land eller noko i den rettninga, det går ikkje ann å drive på slik i ein seriøs debatt.

Det merkeligste er at du ville skille mellom innvandrere fra sør Afrika pga rase ikke kultur som om hvite sørafrikaner ikke var fremmedkulturelle

Asiater kan grupperes på flere måter, og jeg kan gruppere dem som jeg vill så lenge alle vet hva jeg snakker om. Ingen har sagt at de representere et land men heller flere land med mange like kulturelle egenskaper som gjør det intersannt å studere hvordan disse felles egenskaper påvirke deres integrering i amerikansk samfunn. En ser, for eksempel at asiater fra nesten hvert land har meget høye utdannelser som viser at de alle setter høy pris på utdannelse

Du burde prøve å presisere, denne debatten kan ikkje bli tatt dersom du fortsetter å hevde at Asia er eit land. Og uansett om det så er slik at innteninga blant asiatar er høgare enn den gjennomsnittlege amerikaner, er det viktig å skille mellom profitt sjølv og profitt for samfunnet. Om så det er slik at asiatar har skapt 450 000 jobbar, betyr det det at dei skapar gjennomsnittleg færre jobbar enn den gjennomsnittlige amerikaner. Fordi dei er mykje fleir i arbeid av asiatar enn 450 000 og for at ting skal gå opp må jo nesten skapte jobbar = antall i jobb, eller meir for at dei faktisk skal være like gode for det amerikanske jobb marknaden som den gjennomsnittlige amerikaner.

Jeg refererte til antall jobb som asiater skapte i high tech sektoren, ikke som en helhet som er mye mer per person bidragelse fra europeiske amerikaner.

Men har du nokre tall på kor mange det faktisk er som har suksess? Oppstarta bedrifter er ikkje det same som det å faktisk greie noko. Som eg skreiv ovanfor startar asiatar færre jobbar enn den gjennomsnittlege amerikaner. Og du fortsetter med den mantraen om at "asiatisk" (som du av ein eller anna grunn skriver...) bidrar mykje. Håper du på at til meir du seie det til meir tru vil folk få på nonsense ditt.

Asiater har høyere gjennomsnittlige utdannelser og spiller en mye større rolle enn europeiske amerikaner ( når du kompensere for antall asiater/antall europeere) i high tech felter som har ansvar for produktivitet i økonomien generellt som skaper jobber og øker levestandard i USA De kommer fordi mange IT selskap har det vanskelig å finne høyutdannete arbeidere uten innvandring og derfor ikke stjeler jobb

Definer vitenskapelig, kva innholder dette? Eg vil også ha kilde på dette stemmer og eg vil også ha meg frabedt desse obskure kildene du pleier å "bevise" dine mantra med.

Jeg har allerede gitt deg PEW kildet som du sikkert ikke lest. PEW er ingen obskure nettside men er brukt av akademiker og mainstream media som Wall Street Journal, Time osv. Hvis du ikke lese akademiske papirer vet du ikke mye av den kanskje

Asian students, both foreign born and U.S. born, also are heavily overrepresented in the awarding of U.S. advanced degrees. In 2010, Asian students accounted for 25% of the 48,069 research doctorates granted at U.S. universities. They collected a plurality (45%) of all engineering Ph.D.s awarded that year, as well as 38% of doctorates in math and computer sciences; 33% of doctorates in the physical sciences; 25% of those in the life sciences; and 19% of those in the social sciences.27

Du kan ta ein kikk på den artikkelen eg refererte til. Eg vil også ha ein kilde på at alle grupper utanom ein har fleir bachelor grader enn den gjennomsnittlige amerikaner. Eg vil også ha bevis for at desse menneska faktisk er positive for landet på lang sikt, og deira resurs konsum ikkje vil være skadelig i forhold til den gjennomsnittlige amerikaner på lang sikt.

Se på PEW linken som du ikke leste igjen. Deres high tech bidragelser er bare en faktor som gir dem nyttig. Hvis de øker gjennomsnittlig utdannelser nivået i USA gjør det oss mer produktive og konkurransedyktig

Denne mannen vart oppdratt av amerikanera fordi han vart adoptert vekk. Og eg meinar at mora ikkje var syrisk, igjen eit eksempel på det fantastiske seriøsiteten din.

Uten innvandring- ingen Steve Jobs eller ingen Barack Obama eller ....

40 prosent av de 500 største amerikansk selskap

http://www.forbes.com/sites/stuartanderson/2011/06/19/40-percent-of-fortune-500-companies-founded-by-immigrants-or-their-children/

Fordi her kjem innvandrane inn i eit samfunnet med allerede eksisterande folk, mens i USA kan dei gå inn i sine separate land i landet.

Det er galt. De må jobbe og ikke isolere seg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av oss ser rasister på begge "sider". Jeg mistenker at det er et universellt problem.

Det er det, jeg husker etter 911 ble afrikanske amerikaner ok med å "profile " arabiske amerikaner på flyplassen samtidig som de klager bestandig om "racial profiling" på afrikanske amerikaner. Det tok litt tid før de kjønnte rasisme

Likevel er rasisme et mye større problem blant de som har muligheten til å undertrykke enn de som undertrykkes

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det merkeligste er at du ville skille mellom innvandrere fra sør Afrika pga rase ikke kultur som om hvite sørafrikaner ikke var fremmedkulturelle.

Du burde lære deg bedre norsk. Poenget mitt er at gruppene er rart sammensatt. Og forresten er ikkje dei i sær afrika serlig like kulturmessig, og nei dei kvite sør afrikanerane er ikkje fremmedkulturelle.

Asiater kan grupperes på flere måter, og jeg kan gruppere dem som jeg vill så lenge alle vet hva jeg snakker om.

Du kan ikkje fantasere opp dine eigne definisjonar. Og eg veit i vertfall ikkje kva gruppe du pratar om når du skriver asiat.

Ingen har sagt at de representere et land men heller flere land med mange like kulturelle egenskaper som gjør det intersannt å studere hvordan disse felles egenskaper påvirke deres integrering i amerikansk samfunn. En ser, for eksempel at asiater fra nesten hvert land har meget høye utdannelser som viser at de alle setter høy pris på utdannelse.

Om du virkelig trur at folk i asia har mange like kulturelle eigenskapar trur eg du er lenger ut på viddene enn kva du vanligvis er. Kan du referere til nokon kilder der du plasserar landa i ekte grupper og som viser utdanningsnivå? Det har du ikkje vist ein einaste gong.

Jeg refererte til antall jobb som asiater skapte i high tech sektoren, ikke som en helhet som er mye mer per person bidragelse fra europeiske amerikaner.

Du får finne kilder til påstanden din, det er så vidt eg orkar å diskutere med deg. Du er jo nesten så difus og vag at eg blir lei. Nesten som å diskutere med ein papegøye.

Asiater har høyere gjennomsnittlige utdannelser og spiller en mye større rolle enn europeiske amerikaner ( når du kompensere for antall asiater/antall europeere) i high tech felter som har ansvar for produktivitet i økonomien generellt som skaper jobber og øker levestandard i USA De kommer fordi mange IT selskap har det vanskelig å finne høyutdannete arbeidere uten innvandring og derfor ikke stjeler jobb

Dette har du heller ingen kilde på. Alt du har skreve er at dei har høgare enn gjennomsnittet. Som sikkert kan stemme. Kom igjen, vis til kilder. Og ikkje beskriv asia som ei gruppe, for det blir heilt tullete. Det må du og forstå.

Jeg har allerede gitt deg PEW kildet som du sikkert ikke lest. PEW er ingen obskure nettside men er brukt av akademiker og mainstream media som Wall Street Journal, Time osv. Hvis du ikke lese akademiske papirer vet du ikke mye av den kanskje

Har du kilder til dette? Når har du gitt med noko PEW kilder? Eg trur ikkje lenger på noko av det du skriver, for alt med deg er mantra og oppgulp. Merkelige definisjonar, og ingen kilder på noko. Du har kun prata om high-tech, og referert til ein nettside som virker lite seriøs.

Asian students, both foreign born and U.S. born, also are heavily overrepresented in the awarding of U.S. advanced degrees. In 2010, Asian students accounted for 25% of the 48,069 research doctorates granted at U.S. universities. They collected a plurality (45%) of all engineering Ph.D.s awarded that year, as well as 38% of doctorates in math and computer sciences; 33% of doctorates in the physical sciences; 25% of those in the life sciences; and 19% of those in the social sciences.27

Vis meg kildene på dette, samt der du deler opp i realistiske grupper. Også for fleir år enn 2010, for å sjå på eit år blir nesten som å velge kva standpunkt man skal ta. For dette varierer.

Se på PEW linken som du ikke leste igjen. Deres high tech bidragelser er bare en faktor som gir dem nyttig. Hvis de øker gjennomsnittlig utdannelser nivået i USA gjør det oss mer produktive og konkurransedyktig

Faktisk ikkje, dersom dei ikkje arbeider med noko produktivt. Har du nokon gong hatt økonomi, og kvifor trur du at USA har så enormt negativ handelsbalanse. Jo nettopp fordi dei ikkje driver med fysisk produksjon nesten.

Uten innvandring- ingen Steve Jobs eller ingen Barack Obama eller ....

40 prosent av de 500 største amerikansk selskap

http://www.forbes.co...their-children/

Eg likar verken apple produkt eller Obama. Så for min del er det det same. I tillegg er ikkje Steve Jobs ein innvandrer, han vart adoptert vekk. Fordi foreldra ikkje ville ha han. Det er også viktig å definere kor desse innvandrarane kjem frå, som du skriver om. Sidan dei aller fleste store selskap vart starta tidlig på 1900-tallet eller før, er det trulig Europeisk innvandring det er prat om. Og det blir litt rart sidan vi prater om ikkje-vestlig.

Det er galt. De må jobbe og ikke isolere seg

Uansett er USA, eit unntak. Ingen land tener på innvandring, kun dei med eigne små samfunn ulike nasjonaliteter kan samle seg i vil kunne tene på det. Nesten som å lage fleir ulike land, så kan det føderale USA ta inn skatt fra desse ulike nasjonane.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Men hvorfor og hvordan slipper de? Hva er det som gjør at det går bra å "ikke innordne seg" når man bor i lag med andre etniske grupper i USA og ikke her? Det er da rundt regnet like mange "nordmenn" og "engelskmenn" og "tyskere" der som i hjemlandene. Hvorfor reagerer "Ola Nordmann" i Tromsø og ikke hans firmenning "John Norwegian" i Seattle? Vi nærmer oss 400 år siden Mayflower, hvorfor er ikke etterkommerne av disse "folket som allerede bor der" og som nyinnflyttede muslimer og andre må innordne seg??

Du har vel sett eit kart over USA, veldig stort land. Med mange ulike folkeslag og kulturer. Her kan dei finne seg godt til rette i sine eigne små samfunn rundt om kring i USA. Her i Noreg går ikkje det like lett.

Lenke til kommentar

Du har vel sett eit kart over USA, veldig stort land. Med mange ulike folkeslag og kulturer. Her kan dei finne seg godt til rette i sine eigne små samfunn rundt om kring i USA. Her i Noreg går ikkje det like lett.

De kan ikke skape deres egne samfunn på jobben som du sier og hvor de fleste innvandrere bor i USA har tettere befolkning enn i Norge Forskjellen er at velferdsstaten Norge lar dem isolere seg lettere enn i USA

Lenke til kommentar

Du burde lære deg bedre norsk. Poenget mitt er at gruppene er rart sammensatt. Og forresten er ikkje dei i sær afrika serlig like kulturmessig, og nei dei kvite sør afrikanerane er ikkje fremmedkulturelle.

Du kan ikkje fantasere opp dine eigne definisjonar. Og eg veit i vertfall ikkje kva gruppe du pratar om når du skriver asiat.

Om du virkelig trur at folk i asia har mange like kulturelle eigenskapar trur eg du er lenger ut på viddene enn kva du vanligvis er. Kan du referere til nokon kilder der du plasserar landa i ekte grupper og som viser utdanningsnivå? Det har du ikkje vist ein einaste gong.

Du får finne kilder til påstanden din, det er så vidt eg orkar å diskutere med deg. Du er jo nesten så difus og vag at eg blir lei. Nesten som å diskutere med ein papegøye.

Dette har du heller ingen kilde på. Alt du har skreve er at dei har høgare enn gjennomsnittet. Som sikkert kan stemme. Kom igjen, vis til kilder. Og ikkje beskriv asia som ei gruppe, for det blir heilt tullete. Det må du og forstå.

Har du kilder til dette? Når har du gitt med noko PEW kilder? Eg trur ikkje lenger på noko av det du skriver, for alt med deg er mantra og oppgulp. Merkelige definisjonar, og ingen kilder på noko. Du har kun prata om high-tech, og referert til ein nettside som virker lite seriøs.

Vis meg kildene på dette, samt der du deler opp i realistiske grupper. Også for fleir år enn 2010, for å sjå på eit år blir nesten som å velge kva standpunkt man skal ta. For dette varierer.

Faktisk ikkje, dersom dei ikkje arbeider med noko produktivt. Har du nokon gong hatt økonomi, og kvifor trur du at USA har så enormt negativ handelsbalanse. Jo nettopp fordi dei ikkje driver med fysisk produksjon nesten.

Eg likar verken apple produkt eller Obama. Så for min del er det det same. I tillegg er ikkje Steve Jobs ein innvandrer, han vart adoptert vekk. Fordi foreldra ikkje ville ha han. Det er også viktig å definere kor desse innvandrarane kjem frå, som du skriver om. Sidan dei aller fleste store selskap vart starta tidlig på 1900-tallet eller før, er det trulig Europeisk innvandring det er prat om. Og det blir litt rart sidan vi prater om ikkje-vestlig.

Uansett er USA, eit unntak. Ingen land tener på innvandring, kun dei med eigne små samfunn ulike nasjonaliteter kan samle seg i vil kunne tene på det. Nesten som å lage fleir ulike land, så kan det føderale USA ta inn skatt fra desse ulike nasjonane.

Her er linken du ikke leste fra tidligere innlegg. Jeg svarer resten senere, jeg må hente mine naboer for en fest, en fra sør Afrika, Vietnam , Kina, India og Eritrea og flere europeiske land. Hyggelig å se våre barn leke uten problemer og lære fra hverandre små kulturelle forskjeller

http://www.pewsocialtrends.org/2012/06/19/the-rise-of-asian-americans/#fn-12979-7

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er marxisten fra enten SPLC eller DHS i ferd med å hijacke tråden med det vanlige oppgulpet ser jeg.

Skal den informerte leser (de få som vet hva SPLC er) anta at du er nazist og heier på klanen, siden SPLC tydeligvis er "fienden"? Eller er den slags forsøk på å ta mannen istedet for ballen nokså verdiløst??

”Aftonbladet och Expressen betalar oss för att bränna bilar i Husby”

Presseetikk er dårlig butikk, desverre. Avisenes jakt på bilder og sensasjoner kan selvsagt være med på å trigge historiene de jakter på. "Gjør noe galt, så lover vi deg forsiden imorgen." Det paradokset burde få mer oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Joda, de har nok plass til det. Men det gjenstår å dokumentere at det er slik. De fleste amerikanere bor i byer, ikke på landsbygda. (Mer enn 75% bor i byer, i følge statistikken.) Du kan selvsagt finne småsteder i Minnesota hvor folk heter Thorvald og Nils, og du finner mange mexikanere i California. Men du finner ikke noen rene muslimske byer i USA, eller rene jødiske eller afrikanske. De er nødvendigvis mer blandet enn noen norske byer.

Lenke til kommentar

Joda, de har nok plass til det. Men det gjenstår å dokumentere at det er slik. De fleste amerikanere bor i byer, ikke på landsbygda. (Mer enn 75% bor i byer, i følge statistikken.) Du kan selvsagt finne småsteder i Minnesota hvor folk heter Thorvald og Nils, og du finner mange mexikanere i California. Men du finner ikke noen rene muslimske byer i USA, eller rene jødiske eller afrikanske. De er nødvendigvis mer blandet enn noen norske byer.

Du finner segregering innom hver by, særlig de rike fra de fattige, som oftest skiller raser også, unntatt asiatiske amerikaner og andre velutdannede ikke-hvite folk. De beste skolene i byen alltid tiltrekker asiatiske amerikaner. Datteren min har mere ikke-hvite venner enn hvite venner, alle er innvandrerbarn som er så velintegrert at de forstår ikke bestemødrene sine morsmålet. Likevel lærer datteren min mange små kulturelle forskjeller når hun er på deres hud

Lenke til kommentar

Har ikke giddet å lese hele tråden, da jeg ser at disse evinnelige, uendelige, gørrkjedelige integrasjonsdebattene går for fullt.

Har noen nevnt den svenske medborgargarden ennå?

Det svenske politiet gjør som kjent ikke jobben sin, og er for tiltaksløse og apatiske til å få slått ned opptøyene med massearrestasjoner osv. De er vel redde for å bli stemplet som "rasister".

På grunn av dette, så har sivile svensker begynt å samle seg i grupper for å patruljere områder for å forsvare uskyldige og forsøke å opprette noenlunde orden. Det dreier seg om ca. 500 personer, så vidt jeg har forstått. En tysk avis har beskrevet situasjonen som på grensen til borgerkrig.

Den nasjonalistiske nettavisen Realisten.se var på plass og har rapportert fra hendelsene:

https://www.realisten.se/2013/05/26/hundreds-of-swedes-gathered-in-stockholm-to-end-the-race-riots/

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så hva mener du blir bedre av en slik "borgerkrig"? Eller kanskje du ikke mener det.

Hvis dine "medborgere" tar til gatene og sloss med bråkmakerne, hvordan vet du forskjell på borgervern og pøbel? De tar begge saken i egne hender og bruker vold for å sende et budskap. Og hvordan vet borgervernet forskjell på pøbel og uskyldige? Hva er en "passende reaksjon" mot pøbelen, og hvem avgjør det?

Jeg er for ordens skyld tilhenger av at individer (alene eller i fellesskap) skal kunne beskytte seg og sine og sin eiendom. Er det det som skjer her, eller er dette en mobilisering blant nasjonalister som vil sko seg på bråket?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Har ikke giddet å lese hele tråden, da jeg ser at disse evinnelige, uendelige, gørrkjedelige integrasjonsdebattene går for fullt.

Det svenske politiet gjør som kjent ikke jobben sin, og er for tiltaksløse og apatiske til å få slått ned opptøyene med massearrestasjoner osv. De er vel redde for å bli stemplet som "rasister".

På grunn av dette, så har sivile svensker begynt å samle seg i grupper for å patruljere områder for å forsvare uskyldige og forsøke å opprette noenlunde orden. Det dreier seg om ca. 500 personer, så vidt jeg har forstått. En tysk avis har beskrevet situasjonen som på grensen til borgerkrig.

Den nasjonalistiske nettavisen Realisten.se var på plass og har rapportert fra hendelsene:

https://www.realiste...the-race-riots/

Politiet er ikke noe annet enn en front for frimureriet. De gjør jødenes jobb.

Integrering er det bare et billig politikerord uten noen betydning. Det har blitt gjentatt til det kjedsomme i innvandringsdebatten så lenge jeg kan huske. Har noe skjedd? Nei, det har bare blitt flere innvandrere og større problemer. Så snart jeg ser noen være for bedre "integrering" etc så avviser jeg blankt alt det den personen har å si.

Integrering i den politiske forstand kan bety, gi jobber til innvandrere på bekostning av hvite, spre innvandrerne rundt om i landet samtidig som opphopingen på Østlandet forblir slik den er og fortsetter med uforstyrret styrke, å koste på dem ymse kurs i "hvordan omgås norske kvinner" etc.

Integrering betyr raseblanding.

Innvandringen tjener kun en hensikt og det er den totale utryddelsen av det nordiske mennesket.

Endret av Holoskeptiker
Lenke til kommentar

Integrering betyr raseblanding.

Hvilket tør være helt greit, så lenge det er frivillig mellom mannen og kvinnen som blander seg. Andre har da ikke ansvaret for å opprettholde dine idealer.

Innvandringen tjener kun en hensikt og det er den totale utryddelsen av det nordiske mennesket.

Hvordan blir vi "utryddet"? Det er ingen av oss som lever evig, naturen utrydder oss med nokså uungåelig konsekvens. Dagens mennesker er resultatet av årtuseners utvikling, og morgensdagens mennesker vil ha utviklet seg litt til i en eller annen retning. Hvorfor vil du plutselig stanse denne utviklingen der den er kommet idag? (Eller snarere i går, idag er det vel alt gått for langt for deg...)

Hva er egentlig så spesielt med dagens/gårsdagens nordiske menneske, og hvorfor trenger det vern mot fortsatt utvikling? Blir dette mennesket vesentlig anderledes om det over tid blir litt mørkere i huden eller får litt større nese eller bredere lepper (uten bruk av solarium, botox etc.)?

Det som er truet er ikke menneskene. Det er kulturen, og det er både positivt og negativt. Den kan ha godt av å utvikle seg den også, men ikke all importert kultur er god kultur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som bor utenfor USA bor i fremmede kulturer til det amerikanske og maa integreres.

Vis meg kildene på dette, samt der du deler opp i realistiske grupper. Også for fleir år enn 2010, for å sjå på eit år blir nesten som å velge kva standpunkt man skal ta. For dette varierer

Jeg har naa gitt deg linken 2 ganger.

.

Faktisk ikkje, dersom dei ikkje arbeider med noko produktivt. Har du nokon gong hatt økonomi, og kvifor trur du at USA har så enormt negativ handelsbalanse. Jo nettopp fordi dei ikkje driver med fysisk produksjon nesten

.

That would be no bad thing. A 2011 study conducted on behalf of the Partnership for a New American Economy, which favours looser immigration rules, found that employment among native-born Americans increased by 262 jobs for every 100 foreign-born workers admitted with advanced STEM degrees from American universities. For every 100 H-1B visas, 183 Americans found jobs. Employing foreigners with any sort of advanced degree had a similar, albeit smaller, effect. And such foreigners on average paid about ten times more in taxes than they received in government benefits.

http://www.economist.com/news/special-report/21573282-americas-immigration-rules-are-opposite-what-it-needs-own-goal

Dette maa du dokumentere ellers kaller jeg deg en papgoeye! Alle maa integrere seg nok til aa jobbe i USA, en kan ikke leve i smaa land rundt USA. Det er grunn til at nesten alle innvandrerbarn snakker engelsk (91% tror jeg) Hvis de var smaa land ville engelsk kunnskapene mangler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...