Flandyn Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Hei, jeg har sett på muligheten til å søke til MIT. Jeg lurer veldig på hva som er den "rette" vegen for å komme inn på MIT, og da har jeg følgene spørsmål: Hva slags programfag bør jeg ha? Hvem kan skrive anbefalingsbrev til universitet? Bør jeg ta 2 år til med skole, eller holder det med neste år? Hvilken av utdanningsretningene burde jeg ta for denne utdanningen? Jeg er relativt klar for å jobbe hardt, alt jeg trenger er muligheten. Å for å få den, så må jeg gjøre de riktige valgene. Og jeg tar imot alt annet av tilleggsinformasjon som dere synes er nyttige for meg. Takker alle svar på forhånd. Endret 6. april 2020 av Flandyn Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Skjønner ikke helt, du er altså 16, men vil til MIT med 1 år igjen på Vgs? Vet ikke hvor høye krav det er der, men vet de har fokus på teknologi og IT, det finnes flere programfag du kan velge som passer, men du må vel også ha gode karakterer + Studiekompetanse der? Lenke til kommentar
Quent Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Skal ikke si at det er umulig for en norsk vgs-student å komme inn på MIT, men det skal godt gjøres. Anbefalingsbrev blir vel som regel skrevet av lærere, og du må ha fullført videregående for å ha noen sjanse, og da studiespesialiserende. Når det kommer til programfag er nok realfagsmatematikk og fysikk de to mest åpenbare for en skole som MIT. Ellers må du vel fullføre amerikanske standardprøver som SAT o.l. for å kunne søke? Mulig det finnes alternativer du kan ta som ikke-amerikaner, men du søker ikke med rene karakterer. Videre er det jo også ganske typisk at du må ha noe "mer" en rent akademiske resultater for å ha noen sjanse. MIT svømmer i nesten grenseløst kvalifiserte søkere så du bør helst ha noe som setter deg over røkla på en eller annen måte. Ellers må jeg bare spørre: hvorfor akkurat MIT? Det finnes massevis av gode tekniske universiteter her i verden. En noe enklere måte å få gått på en skole som MIT en stund er for øvrig utveksling. F.eks, et semester eller to på MIT mens du er student på en skole som er enklere å komme inn på. Selv går jeg på NTNU og vet at det finnes en del som reiser på utveksling til MIT. Endret 20. mai 2013 av Quent 2 Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Hvilke snitt har du nå på VG1 elektro? Lenke til kommentar
jgfka5y7oa75does9f7durt4kwjhsd Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Slettet Endret 10. februar 2015 av brygge_2 Lenke til kommentar
thrace Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 En jeg jobbet med søkte ingeniør ved MIT og kom inn rett fra videregående i Norge, han går nå førsteåret og er fantastisk fornøyd. Støtter absolutt det som er sagt over om at det ikke handler bare om karakterene, men deg som hel pakke (men ikke misforstå, du bør absolutt ligge i toppsjiktet karaktermessig). Idrett, politisk arbeid, musikk/kunst, fritidsaktiviteter og hobbyer… Ellers har du fått mye bra svar over Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg har også ambisjoner om å komme inn på MIT (selv om det er tilnærmet umulig). Vil det da hjelpe at man brenner for data og har programmert siden en var 10 år gammel? Dette må jo være mer relevant enn politikk og kunst på et såpass teknologispesialisert universitet. Vil det også være lettere å komme til MIT hvis jeg først studerer på NTNU og deretter reiser som utvekslingsstudent til MIT? Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg har også ambisjoner om å komme inn på MIT (selv om det er tilnærmet umulig). Vil det da hjelpe at man brenner for data og har programmert siden en var 10 år gammel? Dette må jo være mer relevant enn politikk og kunst på et såpass teknologispesialisert universitet. Vil det også være lettere å komme til MIT hvis jeg først studerer på NTNU og deres utvekslingsstudent til MIT? Tingen er at du må dokumentere påstandene dine. Alle kan si de brenner for noe, men du må vise det. Feks vise til en jobb innen programmering, eller diverse prosjekter du har utført, helst for kunder. Fordelen med feks frivillig arbeid og sport viser at du har andre interesser enn kun skole. Også her er det viktig å vise til resultater. Å vinne en pris er noe av det beste å ha i en søknad, da amerikanere er utrolig optatt av vinnere. Jeg vil tro det er lettere å dra som utvekslingsstudent, men det kreves nok et høyt snitt for å få plass. Lenke til kommentar
Flandyn Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Takker alle sammen for raske og fyldige svar. Jeg ble litt interessert her av at dere nevnte lånekassen. Fordi jeg skikket inne på MIT's nettside og de sier at de fleste studente på MIT er 17-19 år gamle, de kan også være yngre. Det betyr vell at generell studiekompetanse ikke er et krav? Og lånekassen vil gi ut stipend til foreksempel Y-veien. Så Studiekompetanse er ikke lengre et krav for støtte til Universitet. Jeg har lyst å søke til MIT, fordi søker jeg ikke så kommer jeg uansett ikke inn. Det er en skole som mange søker til for flere grunder, og det er studieopplevelsen, tittelen, muligheter osv. Jeg beklager hvis jeg har missforstått noe, og tar gjerne imot kritikk. Endret 6. april 2020 av Flandyn 1 Lenke til kommentar
Quent Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Advarsel: langt innlegg. Jeg vil tro at en del erfaring med OSS-programmering og hyppige bidrag til open source-prosjekter og den slags vil telle positivt, men som Christeven nevner handler det også om å vise at du ikke er en snever person, men noen som har interesser som favner bredt og som er engasjert i samfunnet. Som nevnt har ikke universiterer som MIT noen problemer med å få nok kvalifiserte søkere, så de er ofte ute etter folk som de tror vil kunne gjøre seg bemerket i samfunnet og ikke bare blir anonyme arbeidere i store bedrifter. MIT tar jo bare inn i overkant av 1000 nye studenter per år (på bachelor-nivå), og når MIT har et såpass stort navn som det har internasjonalt er det klart at konkurransen er brutal. Men, la ikke det skremme deg fra å forsøke. At i overkant 1000 nye studenter blir tatt inn hvert år betyr jo at det finnes plasser for vanlige dødeligere også, og ikke kun folk som har vunnet matteolympiader før de ble 10 og i tillegg har vært statsoverhoder for mellomstore land. Og om du ikke skulle kunne greie å komme inn, så kan du få en del av opplevelsen ved å reise som utvekslingsstudent. Men, jeg anbefaler å ha et mer bredt favn når det kommer til skolevalg enn kun MIT. MIT er jo ikke det eneste internasjonalt berømte tekniske universitetet i verden, det finnes jo flere i USA (f.eks Caltech eller Georgia Tech) og flere intensjonalt (ETH!). Det er også viktig å huske på at forskjellen på utdannelsen du får ved et prestisjeuniversitet (som de tidligere nevnte) og mer "normale" universiteter i hovedsak ligger i opptaksprosessen (hovedårsaken til at så mange kjente og smarte folk har gått på slike universiteter ligger jo i at det er en ganske brutal seleksjon i hvem som kommer inn til å begynne med), forskningsproduktiviteten på universitetet (dette merker du ikke mye til med mindre du holder på med en doktorgrad), og til en mindre grad kravene som blir stilt til studentene (her et det nok allikevel stor variasjon). TLDR: MIT er vanskelig å komme inn på, men ikke umulig. Hvis det er noe du absolutt må gjøre, så kjør på. Legg hjerte ditt i det, ellers går det nok ikke. Det finnes massevis av bra universiteter der ute, og norske universiteter er heller ikke dårlige. Du blir ikke nødvendigvis en betydelig bedre ingeniør med en utdannelse fra MIT enn du ville blitt ved NTNU, men du får et diplom som åpner dører internasjonalt og gjerne et bedre kontaktnettverk. Endret 21. mai 2013 av Quent 1 Lenke til kommentar
Quent Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Takker alle sammen for raske og fyldige svar. Jeg ble litt interessert her av at dere nevnte lånekassen. Fordi jeg skikket inne på MIT's nettside og de sier at de fleste studente på MIT er 17-19 år gamle, de kan også være yngre. Det betyr vell at generell studiekompetanse ikke er et krav? Og lånekassen vil gi ut stipend til foreksempel Y-veien. Så Studiekompetanse er ikke lengre et krav for støtte til Universitet. Det betyr dessverre absolutt ikke det. Det er ganske typisk at studenter på universiteter som MIT og Harvard har fullført high school raskere enn normert tid tilsier. Dvs de hopper over et år eller to (eller mer). Dette er forholdsvis vanlig i USA. Ellers kreves det som regel at du har tilsvarende et fullført high school diplom (eller nasjonalt tilsvarende), og MIT har på ingen måte lagt opp til rette for norske spesialordninger som Y-veien. Ønsker du å gå Y-veien tviler jeg på at det vil være mulig å ta utdanningen din utenfor Norge. Kanskje finnes det noen tilsvarende ordninger i noen andre land. Kanskje andre land i Skandinavia? Jeg har 5 i snitt +/- 0,2. Og slike ting som jeg mener skiller meg ut er å ta privatist fag sammen med skolen, det er ikke veldig enkelt å ta 1T så R1 iløpet av et år, selv uten undervisning. Og hvis jeg tar Elenergi neste år sammen med R2 og FY1, så stiller jeg vell med nok relevante fag til å begynne på ingeniør studie. Klart Norsk, Geografi, Biologi osv. kan vell ikke være noen relevante fag for ingeniør studie? Husk at på MIT (og andre amerikanske skoler) så søker du ikke til noe spesielt studie, du søker deg inn på skolen og tar valgene dine etterhvert. I det ligger det at søknadden din utgjør en helhet. Endret 21. mai 2013 av Quent Lenke til kommentar
Quent Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 http://collegeapps.about.com/od/collegeprofiles/p/MIT_Profile.htm Her finner du en del informasjon om opptaksprosessen ved MIT. Legg merke til at kun 9% av søkere blir tatt opp, at de fleste har GPA (snitt) på 4.0 (av 4.0), og at "Many students with perfect GPAs and test scores in the top 1% still get rejected from MIT.". Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Som Quent sier, ikke 'stirr deg blind' på MIT. Det finnes mange tekniske topp-universiteter i USA, selv om bare et fåtall er kjent i Norge. Carnegie-Mellon og Purdue kan nevnes i tillegg til de som allerede er nevnt. Her har du en ranking-liste: http://colleges.usnews.rankingsandreviews.com/best-colleges/rankings/national-universities (For what it's worth.) Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 http://collegeapps.a...MIT_Profile.htm Her finner du en del informasjon om opptaksprosessen ved MIT. Legg merke til at kun 9% av søkere blir tatt opp, at de fleste har GPA (snitt) på 4.0 (av 4.0), og at "Many students with perfect GPAs and test scores in the top 1% still get rejected from MIT.". Er ikke det litt lettere å få 4.0 GPA enn å få 6 i snitt her i Norge? 2 Lenke til kommentar
Quent Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Er ikke det litt lettere å få 4.0 GPA enn å få 6 i snitt her i Norge? Det amerikanske skolesystemet er preget av langt mindre standardisering enn Norge når det kommer til retningslinjer for karakterer, så det vil jeg tro varierer en god del fra skole til skole og stat til stat. Men, spørsmålet er: Hvis et snitt på 6 i Norge er vanskeligere å oppnå enn 4.0 GPA (fra hva jeg har hørt er akkurat det tilfelle), vil det allikevel bety at perfekt snitt fra Norge blir vurdert høyere av opptakskontoret på et amerikansk universtet enn et 4.0 GPA? Jeg tviler. Edit: Derimot tror jeg resultater fra standardiserte tester utgjør en større del av opptaksgrunnlaget for en internasjonal søker enn for en amerikansk søker! Endret 21. mai 2013 av Quent Lenke til kommentar
martin1d Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Det amerikanske skolesystemet er preget av langt mindre standardisering enn Norge når det kommer til retningslinjer for karakterer, så det vil jeg tro varierer en god del fra skole til skole og stat til stat. Men, spørsmålet er: Hvis et snitt på 6 i Norge er vanskeligere å oppnå enn 4.0 GPA (fra hva jeg har hørt er akkurat det tilfelle), vil det allikevel bety at perfekt snitt fra Norge blir vurdert høyere av opptakskontoret på et amerikansk universtet enn et 4.0 GPA? Jeg tviler. Edit: Derimot tror jeg resultater fra standardiserte tester utgjør en større del av opptaksgrunnlaget for en internasjonal søker enn for en amerikansk søker! Ja, var dette jeg tenkte. TOEFL, SAT osv. edit: og selvsagt bra snitt fra VGS Endret 21. mai 2013 av martin1d Lenke til kommentar
jgfka5y7oa75does9f7durt4kwjhsd Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Slettet Endret 10. februar 2015 av brygge_2 Lenke til kommentar
Flandyn Skrevet 21. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2013 Du er nok nødt til å ha studiekompetanse, ja. Som nevnt av de over bør du se på flere andre universiteter, og ikke bare MIT, da det er svært få som kommer inn der. Mener å huske at de tar inn ca. 150 av 4700 internasjonale søkere per år, der flesteparten er fra UK/Kina/Canada/India. Når det er sagt er det nok en fordel at du er norsk, da det ikke er så altfor mange fra Norge som søker på disse skolene. Det gjør det lettere å skille seg ut. Jeg har selv nettopp blitt ferdig med søknadsprosessen til USA. (Kom ikke inn på MIT, men fikk skoleplass på Princeton og Stanford). Si ifra dersom du lurer på noe mer, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan Eventuelt kan du sende meg en PM. Jeg hadde foretrekt om du kunne sagt litt om hva slags utdannelse du selv har, og hvordan du bevegde deg framover i søkingen. Eventuelt hva slags tester du tok, og kanskje noen tips om hva du brukte for å skille deg ut i mengden? Takker igjen for alle gode svar. Lenke til kommentar
jgfka5y7oa75does9f7durt4kwjhsd Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) Slettet Endret 10. februar 2015 av brygge_2 Lenke til kommentar
foorex Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 Er ikke det litt lettere å få 4.0 GPA enn å få 6 i snitt her i Norge? hehe, ja. Det kan jeg bekrefte! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå