Gå til innhold

[Løst] Kjøp av mobil og abonnement - reell pris?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å forstå regnestykkene her. For eksempel Telenor sitt regnestykke på Xperia Z og Komplett M+.

Månedspris første 12 mnd: 499,-

Månedspris etter 12 mnd: 299,-

Telefonpris: 799,-

Totalpris: 6787,-

Abonnementet koster til vanlig 299 kr per måned, hvilket vil si at det første året går 299 * 12 = 3588 kr til rene abonnementsutgifter. Dermed gjenstår 3199 kr av totalprisen på 6787 kr. Så, hvordan i all verden kommer Telenor frem til at telefonen bare koster 799 kr?

Jeg tenker uansett å kjøpe dette abonnementet, for 3199 kr for en Xperia Z er ikke dumt, og abonnementet passer mitt forbruksmønster perfekt. Det er bare markedsføringen som irriterer meg litt. Jeg får vel finlese alle vilkårene før jeg gjennomfører kjøpet.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke den logikken. Et Komplett M+ abonnement koster 3588 kr i løpet av 1 år. De skriver at telefonprisen er 799 kr. Hva er så de resterende 2400 kr som må til for å lande på totalprisen 6787 kr?

2400 + 799 er jo åpenbart prisen man betaler for en Xperia Z. Det er telefonprisen.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Nå har svart på ditt eget spørsmål :)

799,- er første avdrag, deretter 12x200,-, totalt 3199,-

Telenor sponser deg dermed ca 1200,- i forhold til minstepris uten abonnement (4390,-).

Trenger du M+ abonnementet så er det en god deal.

Lenke til kommentar

Noe snodig markedsføring, da. :)

Hva er snodig med dette, er det første gang noensinne du har sett en mobil annonsert? Alle gjør dette, alle har gjort det i årevis, man må selv sjekke om regnestykket lønner seg.

Det er bare idioter som tror man får en mobil til en krone.. ;)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hva er snodig med dette, er det første gang noensinne du har sett en mobil annonsert? Alle gjør dette, alle har gjort det i årevis, man må selv sjekke om regnestykket lønner seg.

Det er bare idioter som tror man får en mobil til en krone.. ;)

Bare fordi man har gjort en tåpelig ting i flere år så betyr det ikke at det er greit. Det er tvilsom markedsføring, og slikt er jeg prinsipielt imot.

Det er ingen idioter her som tror man får en mobil til en krone.. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er også synd at tortalprisen kan skremme vekk noen.

siden den reelle totalprisen er når man tar vekk abmnts avgiften, hvis man legger til noen forutsetninger.

har du et abmnt som koster deg 299 nå og bytter til en bundet abmnt med "dårligere kår" så må man ta de dårligere kårene til betraktning og beregne 12 x 499 = 6787, dette gjelder også fordi du du velger dette abmnt kun for telefonen og ikke egnet til ditt bruk.

har du et abmtn nå som koster deg eller 199 og du går for dette tilbudet og får bedre villkår så kan man legge til 12 x 100 + 200 x 12 + 799 = 4399

Har du et abmnt som koster deg 299 imåneden hvor du har får like villkår eller bedre med dette M+ abmnt så mener jeg at du ikke kan ta 299 i måneden i regnestykket for det hadde du betalt uansett og da blir regnestykket 200 x 12 + 799 = 3199,-

så spm vil hele tiden være om du har det rette abmnt for deg? hvis ja så er det en fast utgift du vil ha både med og uten telefonen, og derfor ikke burde være med i "totalkostnaden"

men leverandørene er nå bundet til å levere en totalpris om er det du betaler for abmnt + måndedlig avdrag + "pris" på telefonen.

selve regnestykket er egentlig ikke forvirrende, men at noen blir lurt av at telefonen plutselig koster veldig lite er nok korrekt og derfor skal de få beskjed om hva de kommer til å betale for denne etter 12 måneder.

dette blir akkurat som å kjøpe en tv på avdrag, hvis man leser den lille skriften så ser man at utsettelse vil føre til at en tv kan koste deg 12 000 istedet for 9000 som du "kjøpte" den for

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...