тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Tiggerne ER kriminelle i tillegg til tiggingen. Dette blir altså ikke noen "enten-eller" proposisjon. Forbyr man tigging vil kriminaliteten gå ned fordi de sitter i fengsel eller er kastet ut og det kommer færre av dem - ikke opp. Kriminalitet er ulovlig, men vi er ikke kvitt kriminalitet for det. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det er ikke noe vits å fengsle såkalte romfolk. Det blir bare luksusopphold og lommepenger på dem. Send dem tilbake. Sende dem tilbake med luksusbusser inkludert 3stjerners hotell, å vente til de kommer tilbake igjen? Blandt romfolk som har kommet til Norge har 99,3% lange kriminelle rulleblad. De siste syv promillene har antagelig bare ungått å bli tatt. Men da kan man jo bare arrestere alle sammen da, siden så og si alle er kriminelle. Da er jo dette en enkel jobb. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Det blir flere utgifter enn nødvendig på statsbudsjettet. Betale en mengde busssjåfører for å ta den lange turen til Romania, samt betale for drivstoffet, overnattingen (det er en svært lang tur herfra til Romania) . Da er det bedre at man ikke gjør noe som helst, og lar befolkningen bestemme om de skal være her eller ikke. Befolkningen bestemmer dette i stor grad da det er de som nødvendigvis opprettholder tiggingen ved å gi dem penger. Hvorfor ikke forby mennesker å gi til tiggerne i stedet? Gi den enkelte giver en bot på 7000 kr? Da blir man jo kvitt problemet da også. Så hvorfor er det ingen som tenker i de baner? Endret 20. mai 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det enkleste hadde jo vært en strengere grenseovergang. Dersom man ikke har penger til å leve av når man kommer til landet, vel da får man ikke komme inn. Det er ikke sjelden man hører om tiggere som kommer langveisfra til Norge, finner ut at det ikke er det tiggerparadiset de er blitt forespeilet hjemme, og som deretter klager over at de ikke har penger til å komme seg hjem. Da må Norge trå til og betale for dyre hjemreiser. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Det enkleste hadde jo vært en strengere grenseovergang. Dersom man ikke har penger til å leve av når man kommer til landet, vel da får man ikke komme inn. Det er ikke sjelden man hører om tiggere som kommer langveisfra til Norge, finner ut at det ikke er det tiggerparadiset de er blitt forespeilet hjemme, og som deretter klager over at de ikke har penger til å komme seg hjem. Da må Norge trå til og betale for dyre hjemreiser. Hvordan skulle noe sånt bli håndhevet da?Skulle man sjekke absolutt alle menneskers lommebok, og deres bank-konto før man gir grønt lys? Og krever ikke dette litt i overkant mye resurser? Endret 20. mai 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det er fullstendig mulig. Prøv å kom deg inn i Australia uten tingene dine i orden. Det er nok svært vanskelig. Det er langt fra sikkert at det hadde vært dyrere for samfunnet å håndhevet en strengere grenseovergang enn de samfunnsøkonomiske kostndene ved tiggervirksomhet, kriminalitet, retur av mennesker, osv. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Det er fullstendig mulig. Prøv å kom deg inn i Australia uten tingene dine i orden. Det er nok svært vanskelig. Australia er jo nærmest ei øy i forhold til Norge. Det er ikke en øy, men jeg tipper det er enklere å ha "grensekontroll" der. Du kan jo ikke komme dit med bil alene. Her i Norge må man da ha grensekontroller på alle veier som går inn til Norge fra Sverige, samt kontroller på ferger, osv. Og man må stoppe absolutt alle som ser ut som rom. Dette krever at man har bommer, osv. De vil kanskje prøve seg om og om igjen, helt til de kommer igjennom. Hver gang må tollerne, eller politiet sjekke bank-konto og lommebøkene deres. Høres vanskelig ut i praksis spør du meg. For ikke å snakke om hvor kostbart det er. Hvor mange av pengene våre som skal gå til å stenge noen mennesker ute av landet fordi noen av oss er så dumme å gi dem penger... (...) Det er langt fra sikkert at det hadde vært dyrere for samfunnet å håndhevet en strengere grenseovergang enn de samfunnsøkonomiske kostndene ved tiggervirksomhet, kriminalitet, retur av mennesker, osv. Vel... Jo jeg tror det. Alle veiene inn til norge måtte ha vært bevoktet til en hver tid, og man måtte ha brukt resurser på å finne ut om de har penger til å forsørge seg og ikke... Dette vil være kostbart jo.Folka på alle postene skal ha lønn, og jo mer de jobber jo mer lønn. Og det må være mange av dem. Desto flere det er dess mer effektivt. Og det må være på alle veier (...) Endret 20. mai 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Man måtte nok følgelig sjekket alle som skulle inn i landet. Da kunne man jo samtidig silet ut andre uvedkomne. Jeg tror det er andre store fastlands-land med strenge grenser, uten at jeg har noe konkret eksempel. Det er i praksis mulig. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Man måtte nok følgelig sjekket alle som skulle inn i landet. Da kunne man jo samtidig silet ut andre uvedkomne. Jeg tror det er andre store fastlands-land med strenge grenser, uten at jeg har noe konkret eksempel. Det er i praksis mulig. USA/Mexico Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Og om man ikke nødvendigvis satte vakter ved grensen så ville det fortsatt være mulig å sjekke om folk hadde fått visum/lignende. Dermed også sende hjem de som ikke hadde rett til å være her. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Man måtte nok følgelig sjekket alle som skulle inn i landet. Da kunne man jo samtidig silet ut andre uvedkomne. Det er umulig. Og om man prøver så tror jeg det vil komme til å bli en regning langt over det noen politikere på tinget ville blitt med på. For ikke å snakke om alle flaskehalsene. La oss si du skal en liten tur til Sverige og tilbake igjen. Og du ble stoppet, de måtte sjekke passet ditt, før du kunne komme inn til landet igjen, osv. Kanskje du har blitt frastjålet lommeboken med passet i, etc, og da står du vel der bom fast... Tiggere kan dessuten sette seg på busser fra Sverige. Skal man sjekke alle busser og alle som sitter i bussene? Og dette ville ikke blitt resurskrevende? Jeg tror det er andre store fastlands-land med strenge grenser, uten at jeg har noe konkret eksempel. Det er i praksis mulig. Joda. Grensa mellom USA og Mexico vil jeg tro er ganske så strengt bevoktet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Tiggerne ER kriminelle i tillegg til tiggingen. Dette blir altså ikke noen "enten-eller" proposisjon. Forbyr man tigging vil kriminaliteten gå ned fordi de sitter i fengsel eller er kastet ut og det kommer færre av dem - ikke opp. Den påstanden skal du få lov til å finne en kilde til. Altså at tiggere utelukkende er kriminelle. Australia er jo nærmest ei øy i forhold til Norge. Det er ikke en øy, men jeg tipper det er enklere å ha "grensekontroll" der. Du kan jo ikke komme dit med bil alene. Her i Norge må man da ha grensekontroller på alle veier som går inn til Norge fra Sverige, samt kontroller på ferger, osv. Og man må stoppe absolutt alle som ser ut som rom. Dette krever at man har bommer, osv. De vil kanskje prøve seg om og om igjen, helt til de kommer igjennom. Hver gang må tollerne, eller politiet sjekke bank-konto og lommebøkene deres. Ikke bare må man passe på veiene. Man må ha grensejegere i skogen og i alle fjellpassene langs den 1630 km svenskegrensen og 736 km lange finskegrensen i tillegg til Grense Jakobs elv som allerede er bevoktet. Joda. Grensa mellom USA og Mexico vil jeg tro er ganske så strengt bevoktet. Og selv der klarer folk å komme seg over med livet som innsats. Folk har til og med kommet seg ut av Nord-Korea. Endret 20. mai 2013 av Zarac 1 Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det handler om å være løsningsorientert! Klart det ikke er umulig. Man kan for eksempel velge å kun ta stikkprøver av biler med norske skilter. Som herzeleid sier kan man også utvise folk som ikke kan fremvise visum. I Norge har vi et lovverk som sier at man ikke kan oppholde seg som turist her i over 3 måneder. Man har heller ikke, i utgangspunktet, lov til å komme inn i riket om man ikke kan forsørge seg selv under oppholdt. Dette er jo uten en grensekontroll umulig å håndheve. Det krever selvsagt ressurser. Men det kan også bedre rettssikkerheten i Norge, for de som skal hit og for de som bor her. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Det handler om å være løsningsorientert! Klart det ikke er umulig. Man kan for eksempel velge å kun ta stikkprøver av biler med norske skilter. Som herzeleid sier kan man også utvise folk som ikke kan fremvise visum. I Norge har vi et lovverk som sier at man ikke kan oppholde seg som turist her i over 3 måneder. Man har heller ikke, i utgangspunktet, lov til å komme inn i riket om man ikke kan forsørge seg selv under oppholdt. Dette er jo uten en grensekontroll umulig å håndheve. Det krever selvsagt ressurser. Men det kan også bedre rettssikkerheten i Norge, for de som skal hit og for de som bor her. Løsningsorientert er man den dagen man oppretter en protestgruppe og starter å levere ut flyere med informasjon om tiggingen, problemene, og hvorfor det å gi vil være dumt. Samt går rundt på gata å oppfordrer folk i nærheten av tiggerne til å ikke legge penger i koppene deres og sånt... Altså at man aktivt tar tak i problemet selv, uten at man forsøker å bruke staten hver gang man er i mot noe., Altså at man hele tiden ønsker å bruke staten som et pressmiddel for å få igjennom det man vil her i livet, uansett hvor autoritært det måtte være. Ingen ting av dette vil fungere... Forbud vil ikke fungere, men forbudspolitikken vil fungere for de partiene som går til valg på det, rett og slett forde svært mange velgere tror at forbud løser alle problemer, og om det ikke gjør det, så vel ,det er da et forbud (...) noen går så langt som å legge skylda på politiet også... Det er ikke rart at problemet får problemer med resurser når de må håndheve så banale lover som forbud mot tigging etc. Da blir det selvsagt mindre resurser til å løse overfallsvoldtekter og andre verre ting... Når disse forsøpler, og forsøpling er ulovlig, vel, da kan man jo straffe dem for det... Og ønsker man ikke forsøpling, og ønsker å betale for at de ikke skal gjøre det... Det som på sikt fungerer, er ikke forbud eller utestengelse fra landet, som vanskelig kan praktiseres, men det er hovedsakelig to reele løsninger: Folk slutter å gi penger til tiggerne. Dvs. de fleste, siden noen alltid vil legge noen kroner i koppene deres uansett hvor umoralsk det enn måtte være. Å samarbeide tett med frelsesarmeen, bygge skoler og universiteter i romania, samt fabrikker hvor den utdannede arbeidskraften kan jobbe å tjene penger, etc.... Dess mer velstand det blir i romania, dess mindre grunner har romfolket til å komme hit å tigge. Dess mindre bruk for bakmenn har de. Dess mindre fristende er det å ta i mot tilbudne til tiggerhaiene (som jeg velger å kalle bakmenne) og mer firstende blir det å ta i mot undervisningstilbud og jobb tilbud som sikrerer varlig og trygg inntekt. Ikke bare reduseres tiggerne betraktelig om vi følger disse to punktene, men vi markedet får større konkurranse, og vi vil få billigere varer i og med at fabrikken i Romania, må konkurrere med andre selskaper i kvaltiet og pris etc, som dermed skaper bedre og billigere varer(....) Gjør man dette, så vil man bli kvitt tigging for godt. Forbud er ikke noe godt tiltak, da de vil fortsette å være fattige.... Og gjør man det ulovlig,og tiggerne blir bevisst på dette, og de er virkelig fattige, vel, så kan det jo hende at siden de blir jaget fra sted til sted, finner det mer lønnsomt å holde på med vinningskriminalitet i stedet? Og det er kasnkje derfor vi ikke ser tiggere i gatene i København, rett og slett fordi de i stedet reiser rundt med biler å plyndrer folk, eller selger "tepper" etc... selger knark, hvem vet... = ) Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg tror vel egentlig situasjonen er litt motsatt av det du sier. I sommer ventes en rekordstor andel tiggere. Statistikk jeg har hørt sier at omtrent hver fjerde nordmann velger å gi noen kroner til tiggere. Dette vil logisk nok føre til at hver tigger får litt mindre i koppen. Husk at grunnen til at de kommer er fordi de har lov til å sitte å tigge. De er også blitt fortalt historier om hvilket tiggerparadis Norge er. Om du har kommet til Norge, finner ut at det er svært lite penger å hente, finner ut at du ikke kommer deg hjem igjen for egen regning, hva gjør du da? I Oslo har det vært enormt mye lommetyverier og vinningskriminalitet de siste sommerne. Dersom man innfører et tiggerforbud vil man fjerne et viktig insentiv for å reise hit i utgangspunktet. Man vil nok i økende grad se innslag av trekspillmusikk og levende statuer, men det er en pris å betale! 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg husker jeg var i Paris noen år før tiggerproblematikken dukket opp i Norge (dvs. romfolk-tiggerne) og så en gruppe sigøynere kom for å tigge i de trange gatene rundt sentrum der det er mye turister og fortausrestauranter. Det satte selvfølgelig et helt annet preg på området enn før de dukket opp, men i løpet av en times tid hadde politiet dukket opp og pakket alle sammen inn i en van. Deretter var alt tilbake til det vanlige. I Oslo er det imidlertid motsatt; der kommer de, blir ikke fjernet, deretter kommer det flere, og dermed blir det i større og større grad sigøynerne som får definere hva slags opplevelse sentrumsområdet skal være. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 (endret) I Oslo har det vært enormt mye lommetyverier og vinningskriminalitet de siste sommerne. Dersom man innfører et tiggerforbud vil man fjerne et viktig insentiv for å reise hit i utgangspunktet. Man vil nok i økende grad se innslag av trekspillmusikk og levende statuer, men det er en pris å betale! Eventuelt innfører man meldeplikt i Oslo også. Da kan dempe kriminaliteten samtidig som ikke-kriminelle tiggere som ikke kommer fra noe annet sted, kan fortsette å tigge. Jeg husker jeg var i Paris noen år før tiggerproblematikken dukket opp i Norge (dvs. romfolk-tiggerne) og så en gruppe sigøynere kom for å tigge i de trange gatene rundt sentrum der det er mye turister og fortausrestauranter. Det satte selvfølgelig et helt annet preg på området enn før de dukket opp, men i løpet av en times tid hadde politiet dukket opp og pakket alle sammen inn i en van. Deretter var alt tilbake til det vanlige. I Oslo er det imidlertid motsatt; der kommer de, blir ikke fjernet, deretter kommer det flere, og dermed blir det i større og større grad sigøynerne som får definere hva slags opplevelse sentrumsområdet skal være. Jeg er enig i at det ikke er noe pent å se tiggere rundt omkring. Hvis andre mennesker er enige med deg og meg, kan de slutte å gi tiggere penger. Endret 21. mai 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå