Gå til innhold

Hvilket proteinpulver burde jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest heipådeeg

Hei!

Jeg vil anbefale proteinpulveret Whey Tech. Dette proteinpulveret har et protein som heter Myse (Whey på engelsk), som finnes naturlig i melk. Komplett kosttilskudd for de som driver med idrett, vil forbrenne fett på en effektiv måte, eller for å bygge muskler. Du får også forskjellige smaker på proteinpulveret, noe som gjør det enda bedre!

Thumbs up, dette er verdt å prøve! :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale proteinpulveret Whey Tech. Dette proteinpulveret har et protein som heter Myse (Whey på engelsk), som finnes naturlig i melk. Komplett kosttilskudd for de som driver med idrett, vil forbrenne fett på en effektiv måte, eller for å bygge muskler. Du får også forskjellige smaker på proteinpulveret, noe som gjør det enda bedre!

Myse er vel et biprodukt fra produksjon av ost, som ikke gjør annet enn å gi metthetsfølense da det ikke inneholder næringsstoffer. Du får kjøpt dette på meieri for ca 10 kr pr. kg.

Blir bl. annet brukt i mat til kalv og sau.

Antar det er ca. 80% mysepulver i disse forpakningene, så det jeg lurer på er om det ikke vil være billigere å kjøpe proteinene og blande selv?

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Myse inneholedr ingen næringsstoffer?

Er blitt fortalt det ja, Fyllmasse/metthetsfølelse er egenskapen som jeg har forstått det.

Men belær meg gjerne, har ikke satt meg inn i dette men kunne vært morsomt å vist fakta dersom jeg har feil.

Med en prislapp på ca. 10 kr pr. kg. kan det ikke være allverden i dette produktet.

Edit:

Er nok feil fra min side, tok et søk på Tine sine sider og fant følgende:

Myse

Mysa blir kjørt gjennom et filter under høgt trykk. Filteret fjerner nesten alt proteinet, mens laktosen og det aller meste av mineralene passerer filteret og utgjør permeaten. Noe fett tilsettes etterpå. WPC- pulveret som utvinnes i UF anlegget brukes som tilsetningsstoff i mat, fiskemat, kosmetikkindustrien m.m.

Tørrstoffmengden i ukonsentrert myse ligger gjerne rundt 5 %, med litt varisasjon begge veier. Hoveddelen av tørrstoffet er mjølkesukker (laktose) - 70 – 80 %. Ca 13 % av mysetørrstoffet er protein, omtrent som i korn. Høgt innhold av bl.a. lysin gjør at myseproteinet utfyller kornproteinet til gris. Myseproteinet har høy biologisk verdi. Ca 90 % av proteinet er serumprotein (albumin og globulin). Ca. 10 % er kasein protein. Asken utgjør 8 – 9 % av tørrstoffet og råfett snaue 1 %. Mysa er rik på B-vitaminer, spesielt riboflavin og pantotensyre. Det er lite av fettløselige vitaminer grunna lite fett.

Innholdet av kalium er om lag tre ganger høgere enn fosfor og kalsiuminnholdet. Det høge kaliuminnholdet er en viktig årsak til at vi tilrår moderate mengder av myse i fôringa, særlig til mjølkekyr i gjeldperioden. Mye kalium i rasjonen hindrer opptak av magnesium.

MysePermeat

Permeat består for det meste av laktose og mineraler og er fattig på protein. Sukkerinnholdet er 85 %. Når det gjelder mineraler er det bra med fosfor, natrium og spesielt kalium. Men det er mindre kalium i permeat enn i myse (13 g/kg ts mot 24 g/kg ts i mysa). Permeat er først og fremst et energifôr og må suppleres med et spesielt kraftfôr når det brukes til gris.

I vårt område har kraftfôrindustrien laga et eget kraftfôr til bruk ved permeatfôring, og et annet kraftfôr ved mysefôring til gris. Det henger sammen med at vi har mye permeat, og kvaliteten på permeaten er både god og stabil. Av den grunn tilrår vi den til griseprodusenter.

Men forstår fremdeles ikke prisen det blir solgt for i butikken...

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...