тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Så... Ritalin... Er et svært farlig medikament. Og folka på DPS vet ikke hvordan man skal håndtere problemer knyttet til Ritalin. De så ingen sammenheng mellom ritalinen og depresjonene, men fortsatte å medisinere med medisiner som var direkte skadelige. Vel, så når de gir sånt til barn, så blir jeg skremt... Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Hva slags virkelighetstolkning er det du har, som f.eks. jeg ikke har, for å ta et eksempel? Når du får denne følelsen av rastløshet eller økt energi, må du prøve å gå inn i deg sjølv og være bevist på korleis du tenker og det du føler. Det viktige er å tolke det du opplever og prøve å forstå tankene som skaper oppførselen din, og kvifor du gjør som du gjør. Om eg ein dag føler meg trist og lei, så vil eg begynne å tenke på kva som er galt. Om det ikkje er noko som er galt, og det er ingen grunn til å føle seg trist og lei, vil eg sjå på denne følelsen som urelevant. Og eg vil i denne situasjonen føle meg mindre nedtrykt, fordi denne tolking (følelser er som tanker og er ein tolkning av virkeligheten, dersom det ikkje stemmer overens med den tydelige virkelighet, betry det at det er ein feiltolking. Av og til er følelser rasjonelle, av og til tanker rasjonelle og av og til ingen av dei. Det er viktig å sjekke om dei alle er fornuftige, for at det skal gå betre med deg) er feil. Å være bevist og fornuftig er dei beste våpen mot psykiske lidelser. Og tenk på både tanker og følelser som verktøy, ikkje som deg. Tanker er din beviste metode for virkelighetstolkning, følelser er ein ubevist virkelighetstolkning. Endret 20. mai 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Holoskeptiker Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Et sunt kosthold og ansvarlige foreldre som vet å disiplinere samt holde ungene i aktivitet er den beste medisinen mot hyperaktive "problembarn". Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Den tankegangen der liker jeg. Minst mulig medisiner. Men det er ikke slik DPS tenker. Det nekter jeg å tro. Der er det mer slik at de stopper når medisindosetten ikke har plass til mer. Når det ikke er mulig å presse flere medisiner ned i den. Som var tilfellet med min dosett for 5-6 år siden... Og du har rett. Vi har alt for stor tro på medisiner. Og vi glemmer alle bivirkningene. Det gjør tydligvis de som sitter på DPS å skriver ut også. De kan ikke ha lagt så mye vekt på det som står under "bivirkninger" i felleskatalogen, og på forsiktighetsregler" ... Om de hadde det, så ville de krevd innleggelse, og de ville begynt i det små, og de ville plukket av medisiner som gav uønsket effekt, og styrket de som gav ønsket effekt osv. Men det gjør de ikke. De bare slenger på, mer og mer. Og man føler seg egentlig mest som en prøvekanin... I rettferdighetens navn, så finnes det en god del psykriatre og leger med betydelig reseptblokkskrekk. Det er langt fra alle som skriver ut i hytt og pine, så ikke ta hele psykriatrien som representativ for din egen opplevelse. Samfunnet vi lever i setter krav som gjør at folk søker enkle løsninger, og nærmest kjefter opp legen og kaller vedkommende kvakksalver om de ikke får viljen sin. Farmakologiske effekter er etterhvert relativt godt kjent, selv om de komplette virkningsmekanismene for mye som er i salg fremdeles ikke er kartlagt godt nok, så kommer det uansett brukererfaringer tilbake. Til syvende og sist er alle valgene og konsekvensene dine. Noen erfaringer er mer dyrekjøpt enn andre, og ryddejobben kan være kjip og koste mye, men sånn er det. Produsenten av pillene anser folk som vandrende pengebøker. De objektifiserer deg i stor grad til sin gevinst. De setter av noen smuler av inntektene til rettsaker og lemper all skyld over til myndighetene som igjen i stor grad ansvarfraskriver seg.F.eks er kvikksølv helt ufarlig i munnen din (politisk bestemt) men veldig farlig fysiologisk (vitenskapelig bestemt). Samtidig blir de som tenker annerledes om hvordan dette bør behandles uglesett, rakket ned på og motarbeidet. Hvor det kommer fra spiller ingen rolle, så lenge det truer interessene og har mulighet til å forringe inntektsgrunnlaget. Sine egne blir akkurat like dårlig behandlet hvis tankegodset ikke er "riktig". Endret 20. mai 2013 av vidor Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Når du får denne følelsen av rastløshet eller økt energi, må du prøve å gå inn i deg sjølv og være bevist på korleis du tenker og det du føler. Hvorfor må jeg det? Er det noe galt i å føle seg rastløs? Er det noe galt med økt energi? Og sist men ikke minst: Er ikke dette naturlige tilstander? Kan det ha noe med søvn å gjøre for eksempel? Jeg har alltid slitt med søvnvansker. Helt siden jeg var liten. Det kan godt være at det er dette som skaper problemene mine enn at noe annet gjør det for eksempel. For meg er det som regel sånn at jeg kjeder meg om ikke noe skjer, og da blir jeg rastløs. Er det motsatt hos dere andre? Er det slik at når rastløsheten siger innpå deg, så begynner du/dere å "gå inn i dere selv og blir bevisste på følelser og tanker?" Eller prøver dere som meg og andre ADHDere, å finne på noe å gjøre? Det viktige er å tolke det du opplever og prøve å forstå tankene som skaper oppførselen din, og kvifor du gjør som du gjør. Ja, men det er da ikke bare noe som er klokt for meg å gjøre?Det burde vel absolutt alle gjøre? Jeg selv er svært ettertenksom og selvkritisk føler jeg... Kanskje mer enn nødvendig. Egentlig skulle jeg ønske at jeg ikke var så bevisst på det, men at jeg hadde et enda mer avslappet forhold til det... Om eg ein dag føler meg trist og lei, så vil eg begynne å tenke på kva som er galt. Det som er poenget er at følelsene ofte er irrasjonelle. Det er ikke slik at det trenger å være noe galt, eller ha skjedd noe for at man føler seg slik og slik... Men nå hopper du litt fra det som var temaet?Hva slags virkelighetsforståelse har ADHDere som meg, i motsetning til deg? Det har du jo ikke svart på? Om det ikkje er noko som er galt, og det er ingen grunn til å føle seg trist og lei, vil eg sjå på denne følelsen som urelevant. Det gjør jeg, og det har jeg gjort. Ingen forskjell på meg og deg der. Og eg vil i denne situasjonen føle meg mindre nedtrykt, fordi denne tolking (følelser er som tanker og er ein tolkning av virkeligheten, dersom det ikkje stemmer overens med den tydelige virkelighet, betry det at det er ein feiltolking. Av og til er følelser rasjonelle, av og til tanker rasjonelle og av og til ingen av dei. Det er viktig å sjekke om dei alle er fornuftige, for at det skal gå betre med deg) er feil. Å være bevist og fornuftig er dei beste våpen mot psykiske lidelser. Og tenk på både tanker og følelser som verktøy, ikkje som deg. Men altså: Jeg er jo fullstendig klar over dette. Gode tanker, skaper gode følelser, og negative, skaper vonde følelser, etc. Gode minner, når man tenker på dem, vil føre til at man føler seg vel, og motsatt. Hva var det jeg mangeler av virkelighetsforståelse som du har mener du? Lenke til kommentar
06855885447 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Oleoh, du forenkler det veldig. On topic. ADHD/ADD er en tilstand som er patologisk i den grad at det er riktig å betrakte det som en ugunstig abnormalitet som er verdt å forske på, mener jeg. Selv om antidepressiva nærmest er en bløff betyr ikke at lidelsen depresjon er en bløff. Medisinering har folk aldri vært særlig flinke til å begrense, ekstra penger i lomma, inkompetanse, for lite tid og ressurser er noen årsaker. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Et sunt kosthold og ansvarlige foreldre som vet å disiplinere samt holde ungene i aktivitet er den beste medisinen mot hyperaktive "problembarn". Der sa du det: Feil kosthold kan bidra til ADHD i den grad man blir ukonsentrert, sløv, og rastløs etc... Så helt klart: Kosthold og god søvnhygene er viktig. Men det er det for alle. Kan disse tingene være den egentlige forklaringen på ADHD? Eller er ADHD noe kronisk? En slags struktur i hjernen som alltid vil være der? Jeg bare lurer... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Oleoh, du forenkler det veldig. On topic. ADHD/ADD er en tilstand som er patologisk i den grad at det er riktig å betrakte det som en ugunstig abnormalitet som er verdt å forske på, mener jeg. Selv om antidepressiva nærmest er en bløff betyr ikke at lidelsen depresjon er en bløff. Medisinering har folk aldri vært særlig flinke til å begrense, ekstra penger i lomma, inkompetanse, for lite tid og ressurser er noen årsaker. My thoughts exactly. Men jeg lurer mer og mer på om det kan ha noe med søvnforstyrrelser å gjøre. Ikke alle passer til samlebåndssamfunnet, som innebærer at alle skal opp klokka i seks syv tiden om morgenen, (...) Noen kan ha en litt annen døgnrytme, og om man forsøker å tvinge seg opp tidligere enn det man er skapt for, så kan jo dette skape disse ADHD-symptomene? Altså ubalansen. Konsentrasonsproblemene, utolmodigheten, rastløsheten, etc? Eneste medisinene mot ADHD gjør, er jo å få deg til å bli mer våken, verken mer eller mindre? Endret 20. mai 2013 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Så da er det et konsensus på at ADHD ikke er en bløff? Konsensus på at sentralstimulerende er god medisin for folk med denne diagnosen? =P Lenke til kommentar
06855885447 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) My thoughts exactly. Men jeg lurer mer og mer på om det kan ha noe med søvnforstyrrelser å gjøre. Ikke alle passer til sambebåndssamfunnet, som innebærer at alle skal opp klokka i seks syv tiden om morgenen, (...) Noen kan ha en litt annen døgnrytme, og om man forsøker å tvinge seg opp tidligere enn det man er skapt for, så kan jo dette skape disse ADHD-symptomene? Altså ubalansen. Konsentrasonsproblemene, utolmodigheten, rastløsheten, etc? Eneste medisinene mot ADHD gjør, er jo å få deg til å bli mer våken, verken mer eller mindre? http://psychology.nuim.ie/node/82 Så vidt jeg vet har personer med ADHD en dopaminergisk dysfunksjon (DRD 4 reseptorgenet kan være i en r7-variant blant annet (mange andre gener spiller inn)) -"DRD4 7R allele require higher doses of methylphenidate for symptom improvement and symptom normalization." Ritalin er en noradrenalin-dopamin reopptakshemmer, som gjør at det blir mere dopamin tilgjengelig i synapsene. Dopamin er en nevrotransmitter som er veldig viktig i forhold til belønnelese. Siden det er en mangel på stimuli fra et stoff som gir belønnelse forklarer det hvorfor en del med ADHD har en økt risiko for å missbruke stoffer som øker dopamin, blant disse er det opioider (sentraldempende), kokain, amfetamin (sentralstimulerende) osv. (rusmidler). Det forklarer også at personer med ADHD ofte presterer mye bedre på aktiviteter som er spesielt motiverende (øker dopamin). Endret 23. mai 2013 av jadaimorgen 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 http://psychology.nuim.ie/node/82 Så vidt jeg vet har personer med ADHD en dopaminergisk dysfunksjon (DRD 4 reseptorgenet kan være i en r7-variant blant annet (mange andre gener spiller inn)) -"DRD4 7R allele require higher doses of methylphenidate for symptom improvement and symptom normalization." Ritalin er en noradrenalin-dopamin reopptakshemmer, som gjør at det blir mere dopamin tilgjengelig i mellom synapsene. Dopamin er en nevrotransmitter som er veldig viktig i forhold til belønnelese. Siden det er en mangel på stimuli fra et stoff som gir belønnelse forklarer det hvorfor en del med ADHD har en økt risiko for å missbruke stoffer som øker dopamin, blant disse er det opioider (sentraldempende), kokain, amfetamin (sentralstimulerende) osv. (rusmidler). Det forklarer også at personer med ADHD ofte presterer mye bedre på aktiviteter som er spesielt motiverende (øker dopamin). Veldig flott lenke! =) Hva mener du med "stoff som gir "belønnelse"? Belønnelse? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Nå snublet jeg over noe mer interessant i denne sammenhengen på forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/345333 Sitat: "Er ADHD nåtidens psykopati? I gamle dager delte ut man psykopatidiagnoser til barn i øst og vest. Ny studie undersøker for første gang barnepsykiatriens historie." Lenke til kommentar
06855885447 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Veldig flott lenke! =) Hva mener du med "stoff som gir "belønnelse"? Belønnelse? Gir en god følelse. http://en.wikipedia.org/wiki/Reward_system (se bilde) Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Gir en god følelse. http://en.wikipedia....i/Reward_system (se bilde) Ok. Så det du sier er at folk som mangler gode følelser, ofte tyr til slike stoffer du nevner ovenfor rett og slett så de også kan få litt gode følelser? Lenke til kommentar
06855885447 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Ok. Så det du sier er at folk som mangler gode følelser, ofte tyr til slike stoffer du nevner ovenfor rett og slett så de også kan få litt gode følelser? Livet består stort sett av en kontinuerlig jakt etter dopamin, er du ikke enig? Mye av det iallefall. Veldig biologisk orientert, men uten stoffer som gjør av vi føler oss bra føler vi oss veldig dårlig, og sjansen for reproduksjon dårligere. En belønning for aktiviteter som bidrar til å bringe arter videre er positivt. Men det er flere stoffer som gir belønning, serotonin er også veldig viktig. Du blir ikke avhengig av rusmidler hvis du aldri prøver dem. Men personer med ADHD har også en tendens til å være mere impulsive, tendens til å bli eksponert for usunne miljøer og har som forklart et større grunnlag for å bli avhengig av rusmidler hvis dem prøves ut. Endret 20. mai 2013 av jadaimorgen 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 Livet består stort sett av en kontinuerlig jakt etter dopamin, er du ikke enig? Mye av det iallefall. Veldig biologisk orientert, men uten stoffer som gjør av vi føler oss bra føler vi oss veldig dårlig, og sjansen for reproduksjon dårligere. En belønning for aktiviteter som bidrar til å bringe arter videre er positivt. Men det er flere stoffer som gir belønning, serotonin er også veldig viktig. Du blir ikke avhengig av rusmidler hvis du aldri prøver dem. Men personer med ADHD har også en tendens til å være mere impulsive, tendens til å bli eksponert for usunne miljøer og har som forklart et større grunnlag for å bli avhengig av rusmidler hvis dem prøves ut. Tja, jo kanskje? Jeg vet ikke, men det sies at det er forsket alt for lite på ADHD, og når det er sagt: Hvordan kan man da vite at vi tar lettere på narkotiske stoffer enn andre? Når det er sagt, så er jeg total avhold til absolutt alle rusmidler... De aller fleste av de vennene jeg har, som ikke har noen diagnose drikker alkohol hver helg, og så ofte de kan virker det som... Jeg er aldri på en eneste fest... Jeg tåler ikke alkohol, . Liker det ikke. Liker verken smaken, eller rusen. (...) osv... Og jeg har sterk ADHD i følge ekspertene... Men det er meget mulig at siden jeg går regelmessig på medisiner, så kan dette være grunnen til at jeg ikke føler behov for å ruse meg da... (Piller og alkohol passer jo også svært dårlig sammen...) Lenke til kommentar
06855885447 Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 http://psychcentral.com/lib/2012/is-adult-adhd-linked-to-addiction/ - The Prevalence of Addiction in Adults with Undiagnosed ADHD Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) http://psychcentral....d-to-addiction/ - The Prevalence of Addiction in Adults with Undiagnosed ADHD Akkurat. Tok meg tid til å lese hele artikkelen. Dette stemmer nok i aller høyeste grad tror jeg. = )Veldig logisk... Egentlig burde man bare av denne grunnen alene avkriminalisert narkotika. De menneskene som bruker det, de burde absolutt ikke behandles som kriminelle, men som mennesker som har stort behov for hjelp. Jeg tviler på at det er et behov for for moraliserende pekefinger og straff her... Endret 20. mai 2013 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Okei. Jeg har vel mer eller mindre gjenom tråden forstått at ADHD ikke er en bløff... Men det er svært interesant. Jeg har i alle disse årene, hvor jeg har vært klar over at jeg har ADHD, ikke studert temaet så veldig nøye. Andre ting har jeg studert nøye, og satt meg godt inn i. Dvs. Religion, og filosofi. Politikk. Alle disse temaene har jeg tatt et skikkelig dypdykk i. Det har jeg også gjort på andre diagnoser bortsett fra ADHD... Jeg forstår det slik at ADHD er resultatet av manglende dopamin eller serotonin(?) produksjon i hjernen. Jeg forstår det slik at min hjerne ikke evner å produsere like mye av disse stoffene som dere som ikke har ADHD. Er dette korrekt? Endret 20. mai 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå