Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADHD bare en bløff?

Anbefalte innlegg

Jeg snublet over denne lenken her om dagen. En ADHD kritisk nettside som påstår at ADHD er en diagnose som medisinindustrien har funnet opp for å kunne selge mest mulig medisiner. Er det noe i dette, eller er de helt på jordet?

Lenke:

http://www.adhd-alternativ.no/

En annen kilde påstår at "INVENTOR OF ADHD'S DEATHBED CONFESSION: "ADHD IS A FICTITIOUS DISEASE";

http://www.worldpublicunion.org/2013-03-27-NEWS-inventor-of-adhd-says-adhd-is-a-fictitious-disease.html

Jeg har selv fått diagnosen ADHD, og føler meg i grunn litt opprørt etter å ha lest dette. Det meste jeg har lest og som jeg kan vite noe om, stemmer jo på en prikk, og de virker å ha svært god innsikt. Men er det noe i det? Med andre ord: Blir jeg bedre om jeg kutter ut concertaen min? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det tror jeg bare er oppgulp, og har ikke noe virkeligheten å gjøre. Jeg kjenner mange med ADHD og det stemmer ikke at den diagnosen bare er oppdiktet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Alle bestemmer jo i hovudsak korleis dei oppfører seg. Spørsmålet er eigenteg kvifor dei med diagnosen AD-HD har så enorm energi. Har sikkert med mindre forståelse av følelsar eller noko slikt. Det er svært mange som har vert offer for psykologiens missforståelse av årsak og virkning. Er det på grunn av hjernen folk får f.eks. AD-HD eller er det korleis personen tenker eller bruker hjernen som er årsaken. Eg meinar i vertfall at dei teikna man ser i hjernen sikkert kan bli karaktrisert som eit resultat av personen sin tankemåte, og kan bli ordna med at personen får ein meir realistisk virkelighetstolkning. Folk som er deprimerte er eit godt eksempel på dette. Du kan faktisk sjå det i hode på ein som er deprimert, men dersom ein går til psykolog ei stund, vil man forandre dette. Og personen er igjen frisk, og hodet er igjen normalt. Det har altså med korleis den deprimerte tolkar verden, ikkje korleis hjernen er. Personen sin tankegang er altså årsaken og dette kan synast i hode.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det mange trur er at ADHD er kun hyperaktivitet. Og de trur at man da skal medisinere slik at de ikke blir hyperaktive lenger. At man tar fra dem det livet med kreativitet og energi.

Men, det er så mye mer med ADHD som medisiner hjelper for.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det de i praksis sier, er at istedenfor at folk har diagnosen ADHD, er det bare mange mennesker med svært aggressiv og følelseladet personlighet som svært lett blir distrahert. Neppe.

Etter det jeg har lest, så er det ikke det de sier? Gidder du å sitere det du sikter til?

Alternativmedisinere er ofte på jordet ...

De som står bak denne siden benekter at de har noe med "alternativ miljøet" å gjøre.

Det virker heller ikke som om det er den typen mennesker, som står bak, men mennesker som er kritiske, og som har satt seg inn i dette temaet etc. =)

Lenke til kommentar

Kjenner noen med ADD (en form for ADHD) som rett og slett ikke klarte å fungere hverken sosialt eller på skolen. Klart ikke konsentrere seg fordi tankene fløy av sted og strøk i enkelte fag.

Etter vedkommede fikk diagnoesen og fikk medisin for dette (ritalin) fungerer personen 100% som normalt!

Man kan se på personen når vedkommede har glemt å tatt medisinen sin, altså ser omgivelsene det før de rekker å tenke over det selv.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Man kan se på personen når vedkommede har glemt å tatt medisinen sin, altså ser omgivelsene det før de rekker å tenke over det selv.

Det er mest sannsynlig fordi ritalin dekker over det synlige resultatet av deira virkelighetsfjerne grunnantakelsar. Anbefaler kognativ terapi for dei som har lyst å lære om dette, det funker svært godt for så og si alle psykiske lidelser. Noko som viser at psykologien har missforstått årsak og virkning når det gjelder psykiske problemer.

Lenke til kommentar

Det tror jeg bare er oppgulp, og har ikke noe virkeligheten å gjøre. Jeg kjenner mange med ADHD og det stemmer ikke at den diagnosen bare er oppdiktet.

Tja... Jeg har jo selv diagnosen ADHD. Og har gått på medisiner for dette i mange mange år, husker ikke nøyaktig når jeg begynte men det er rundt 10 år siden.

Det som skjedde da jeg ble medisinert med ritalin, var at "hjernen på en måte strammet seg" og at jeg følte at jeg ble mer konsentrert og mer våken. Men det ville nok de fleste merket siden det er et sentralstimulerende middel. Etterhvert som dagene gikk, fikk jeg depresjoner hver kveld. Sterkere og sterkere ettersom dagene og månedene gikk, og til slutt ble jeg svært suicidal, osv.. Og da måtte jeg medisineres for depresjon, og sånn gikk dagene... For å gjøre en lang historie kort: Jeg tror jeg ville ha kommet bedre ut dersom jeg ikke begynte med medisiner i det hele tatt...

I dag bruker jeg concerta, men jeg kan forestille meg en bedre hverdag uten dette, siden bivirkningene er anspenthet, og sånne ting. Ubehagelig med andre ord. Og noen dager blir jeg faktisk også ruset av medisinene. Det kan sammenliknes med et ekstremt sterkt røyksug. Jeg har det ofte slik...

Jeg blir skremt over hvor mye drit DPS psykiaterne skriver ut. Jeg vet hvordan disse fungerer på kroppen, og hvor ødeleggende de kan være. Jeg har heldivis kuttet ut alle antidepresiva og stemningsstabliserende og sånt, som i sin tid gav meg selvmordstanker etc. så nå er jeg så og si frisk fra det... Men jeg har snakket med mange, og har lest og undersøkt en hel del, og det er veldig mye overmedisinering i psykiatrien, og dårlig kontroll. Og de som burde stått ansvarlig gjør det ikke, osv.

Lenke til kommentar

Alle bestemmer jo i hovudsak korleis dei oppfører seg. Spørsmålet er eigenteg kvifor dei med diagnosen AD-HD har så enorm energi.

Har du aldri vært rastløs?

Om du hører på et foredrag som du syntes er ufattelig kjedelig, blir du ikke ukonsentrert?

Kanskje enkelte lærere på skolen kan være ekstremt kjedelige å høre på?

Kanskje de går alt for sakte frem?

Folk med ADHD har ikke enorm energi. Ikke noe mer enn andre i alle fall.

Uansett så blir de enormt utslitt også, på samme måte som andre. :)

Har sikkert med mindre forståelse av følelsar eller noko slikt. Det er svært mange som har vert offer for psykologiens missforståelse av årsak og virkning. Er det på grunn av hjernen folk får f.eks. AD-HD eller er det korleis personen tenker eller bruker hjernen som er årsaken.

De påstår at det er hjernen. Produksjon av serotonin/signalstoffer etc. som er grunnen...

Eg meinar i vertfall at dei teikna man ser i hjernen sikkert kan bli karaktrisert som eit resultat av personen sin tankemåte, og kan bli ordna med at personen får ein meir realistisk virkelighetstolkning.

Tror ikke det gitt. :)

Hva slags virkelighetstolkning er det du har, som f.eks. jeg ikke har, for å ta et eksempel?

Folk som er deprimerte er eit godt eksempel på dette. Du kan faktisk sjå det i hode på ein som er deprimert, men dersom ein går til psykolog ei stund, vil man forandre dette. Og personen er igjen frisk, og hodet er igjen normalt. Det har altså med korleis den deprimerte tolkar verden, ikkje korleis hjernen er. Personen sin tankegang er altså årsaken og dette kan synast i hode.

Vel... Det er jeg uenig i. Følser og tanker henger veldig tett i sammen, det er jo klart. Og at dersom man tenker positivt, så vil man i normal tilstand, bli bedre, ja. Men dersom hjernen produserer for lite av det stoffet som gjør at du føler deg bra, og i godt humør, så hjelper det lite. Du vil føle deg nedtrykt, og når du føler deg nedtrykt, så kommer tankene som et naturlig resultat. =)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tja... Jeg har jo selv diagnosen ADHD. Og har gått på medisiner for dette i mange mange år, husker ikke nøyaktig når jeg begynte men det er rundt 10 år siden.

Tror absolutt på hva du skriver her, men poenget mitt var at jeg tror det er en diagnose som heter ADHD, og at ja, den finnes. Jeg synes det er synd at du har måtte gå igjennom det med medikamenter som virket på feil måte, noe slik jeg forstår alltid er en fare med medikamenter.

Jeg er helt enig i at man bør slutte å gi barn slike sterke medikamenter, dersom det ikke gir virkning, på den måten det er meningen at den skal.

Lenke til kommentar

Det mange trur er at ADHD er kun hyperaktivitet. Og de trur at man da skal medisinere slik at de ikke blir hyperaktive lenger. At man tar fra dem det livet med kreativitet og energi.

Men, det er så mye mer med ADHD som medisiner hjelper for.

Hadde hyperaktivitet vært problemet, så ville det ikke vært noe problem.

Det ville vært ulovlig å medisinere det.

Problemene er ikke hyperaktivitet. Problemene er konsentrasjonsproblemer... Indre uro kan også være ubehagelig. Men det er ikke sikkert dette har noe med "ADHD" å gjøre. Det kan være andre faktorer som spiller inn?

La oss nå si at jeg syntes det var kjedelig på skolen, og derfor mistet konsentrasjonen, og at dette var naturlig? At man er konsentrert på de tingene som man er interessert for? At man blir rastløs når man sitter mye stille å kjeder seg? At nattesøvn etc. kan spille en vesentlig rolle?

Lenke til kommentar

Kjenner noen med ADD (en form for ADHD) som rett og slett ikke klarte å fungere hverken sosialt eller på skolen. Klart ikke konsentrere seg fordi tankene fløy av sted og strøk i enkelte fag.

Etter vedkommede fikk diagnoesen og fikk medisin for dette (ritalin) fungerer personen 100% som normalt!

Hvor lenge har han brukt ritalin? Og bruker han kun ritalin?
Lenke til kommentar

Alle har jo et personlig valg i hvordan de ønsker å forholde seg til dette. Det handler egentlig om god og sannferdig informasjon. Det å ta kraftige stimulanter er jo noe som har vist seg å være veldig effektivt, men det kommer ikke uten kostnader utover det medisinen koster. Så i bunn og grunn kan man jo kalle det en symptombehandling. Freud var jo også kjøpt og betalt for å deale dop, og den tradisjonen har jo blitt plukket opp igjen av psykriatrien. Dog med en lavere effekt, men prinsippene er like. Metylfenidat som er virkestoffet i mange markedsførte ADHD-medisiner er "halv-amfetamin" som jeg kaller det.

Min tankegang er minst mulig medisin hvis man kan klare seg uten via andre måter å behandle det på. Markedet rundt ADHD er massivt og det å sortere alle tilbudene og velge det som har effekt for nettopp deg er en utfordring.

Som en av alternativkvakksalverene har jeg hatt tildels gode resultater for dem som ønsker å redusere medisinbruk, så det er mulig å behandle det på andre måter, men de fleste ønsker faktisk å bare ta en pille og skyve problemene framfor seg hvis de får muligheten og ikke blir fortalt konsekvensene. Det er vel mye sant i at verden vil bedras. Hvis man tyner kroppen ekstra så kommer kostnaden etterhvert uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror absolutt på hva du skriver her, men poenget mitt var at jeg tror det er en diagnose som heter ADHD, og at ja, den finnes.

Jeg kan vanskelig være uenig i det. Det er et faktum at det er en diagnose og at den heter ADHD.

Spørsmålet er om ADHD er en korrekt beskrivelse, og om amfetamin-liknende medisiner er riktig behandling.

Jeg synes det er synd at du har måtte gå igjennom det med medikamenter som virket på feil måte, noe slik jeg forstår alltid er en fare med medikamenter.

Feilen var at de ikke kuttet ut ritalinen men begynte å sette på meg flere og flere medisiner. Til slutt gikk jeg på en medisincocktail som de umulig kunne vite hvordan eksakt ville virke på meg. Flere av disse medisinene står det svært skremmende ting på som bivirkninger. Jeg tror jeg fikk det meste dem.

Det er inkompetanse hos DPS når de setter på så mange ulike medisiner. Jeg traff en overlege mange år i ettertid, som forklarte meg kort fortalt at nærmest alt det jeg fikk var riv ruskende galt, og roten til de fleste av problemene jeg hadde. Da våknet jeg til litt, og etter det har jeg alltid vært skeptisk. Jeg fikk ikke engang oppfølging, noe som burde vært påkrevd når man medisinerer.

Se bare på denne tragiske skjebnen:

http://siljebenediktestiftelsen.no/

Jeg har gått på mange av disse medisinene selv, og det er bare et under at jeg lever i dag...

Jeg er i dag livredd for alt som har noe med DPS å gjøre. Og ser hvor mange som har de samme problemene jeg hadde, og at ingen ting blir gjort... Som oftest så blir skylda lagt på "offerene", og ikke på systemet, og på medisinene, selv om det står klart i felleskatalogen hva slags farer disse medisinene kan forårsake, osv.

Jeg har også fått masse spørsmål om jeg hører andres tanker og liknende ting, og har alltid avvist slike ting. Men nå i ettertid har jeg funnet ut at flere av de medisinene de skrev ut og som jeg måtte gå på, var antipsykotika, osv. Det er skremmende spesielt med tanke på at da jeg faktisk gikk på alle medisinene (altså før overlegen fjernet mesteparten) så opplevde jeg psykoseliknende tilstander som direkte resultat av medisineringen... Så jeg er skremt. De som skrev ut medisinene, står heller ikke ansvarlige i etterkant. De må ikke svare for de feil de gjør... De feil som kan føre til f.eks. selvmord og slike alvorlige ting. De kan skrive ut, uten noen som helst fare for å miste jobben (...) Det er skremmende å tenke på.

Jeg er helt enig i at man bør slutte å gi barn slike sterke medikamenter, dersom det ikke gir virkning, på den måten det er meningen at den skal.

Så sterke medisiner som Ritalin, burde man absolutt ikke gi til barn... Du gir heller ikke amfetamin til et barn. Det er så og si det samme.
Lenke til kommentar

Alle har jo et personlig valg i hvordan de ønsker å forholde seg til dette. Det handler egentlig om god og sannferdig informasjon. Det å ta kraftige stimulanter er jo noe som har vist seg å være veldig effektivt, men det kommer ikke uten kostnader utover det medisinen koster. Så i bunn og grunn kan man jo kalle det en symptombehandling. Freud var jo også kjøpt og betalt for å deale dop, og den tradisjonen har jo blitt plukket opp igjen av psykriatrien. Dog med en lavere effekt, men prinsippene er like. Metylfenidat som er virkestoffet i mange markedsførte ADHD-medisiner er "halv-amfetamin" som jeg kaller det.

Min tankegang er minst mulig medisin hvis man kan klare seg uten via andre måter å behandle det på. Markedet rundt ADHD er massivt og det å sortere alle tilbudene og velge det som har effekt for nettopp deg er en utfordring.

Som en av alternativkvakksalverene har jeg hatt tildels gode resultater for dem som ønsker å redusere medisinbruk, så det er mulig å behandle det på andre måter, men de fleste ønsker faktisk å bare ta en pille og skyve problemene framfor seg hvis de får muligheten og ikke blir fortalt konsekvensene. Det er vel mye sant i at verden vil bedras. Hvis man tyner kroppen ekstra så kommer kostnaden etterhvert uansett.

Den tankegangen der liker jeg. Minst mulig medisiner. Men det er ikke slik DPS tenker. Det nekter jeg å tro. Der er det mer slik at de stopper når medisindosetten ikke har plass til mer. Når det ikke er mulig å presse flere medisiner ned i den. Som var tilfellet med min dosett for 5-6 år siden...

Og du har rett. Vi har alt for stor tro på medisiner. Og vi glemmer alle bivirkningene. Det gjør tydligvis de som sitter på DPS å skriver ut også. De kan ikke ha lagt så mye vekt på det som står under "bivirkninger" i felleskatalogen, og på forsiktighetsregler" ... Om de hadde det, så ville de krevd innleggelse, og de ville begynt i det små, og de ville plukket av medisiner som gav uønsket effekt, og styrket de som gav ønsket effekt osv. Men det gjør de ikke. De bare slenger på, mer og mer. Og man føler seg egentlig mest som en prøvekanin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...