Gå til innhold

Hva er beste måten å lande på hvis du kommer i en slik ulykke?

NeEeO

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

husker jeg så en video på discovery channel hvor en falskjermhopper kom i en ulykke hvor han falt et godt stykke. Da forklarte de også hvordan man skal lande best mulig under krise-siruasjoner. Det var ikke den meste elegante måten å lande på men det var noe sånn fakka som å se en pølse lande og legge seg ned :hmm:

Lenke til kommentar

Problemet er at selv om en klarer å lande slik at en ikke skader hodet og ikke treffer indre organer direkte, så vil bråstoppet sørge for at organene dine allikevel vil bli slengt ganske kraftig rundt inni der. Leveren henger for eksempel i et "bånd", som ganske enkelt kan dele leveren i to ved slike fall.

Jeg vil uansett tro at å ofre beina, samtidig som en sørger for at en ikke får de tredd inn i kroppen, vil være det beste. Kanskje om en lander skjevt på beina..? Størst mulig kontaktflate vi jo også være lurt, men samtidig så er det vanskelig å finne store kroppsdeler som egner seg for å lande på.

Uten om det så er en nok helt avhengig av godt med flaks og sykehus i nærheten som kan ta seg av indre skader.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Du har nærmere 150-200kmt om ikke mer etter et fall på 20 meter så ikke så lett å tenke på så kjapt.

Kraften som virker på kroppen etter et fall på 2 meter er over flere tonn allerede

Vet ikke hvor du får tallet ditt fra, men det stemmer ikke. Terminalfarten til et menneske er 200 km/t (avhenger av vekt og form), men det krevet et fall på 500 meter.

Et menneske som veier 60 kg og faller 20 meter vil nå en hastighet på ca 20 km/t. Det tar ca. 2 sekunder.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du får tallet ditt fra, men det stemmer ikke. Terminalfarten til et menneske er 200 km/t (avhenger av vekt og form), men det krevet et fall på 500 meter.

Et menneske som veier 60 kg og faller 20 meter vil nå en hastighet på ca 20 km/t. Det tar ca. 2 sekunder.

Jeg googlet bare kjapt og havnet på milforum hvor det stod at terminalhastigheten var på 200 kmt og ble nådd ila 20 meter. I stand corrected :)

Men delen med flere tonns kraft står jeg for :)

Lenke til kommentar

Ser vi bort fra luftmotstand vil du etter 20 meter ha en fart på 20 m/s, ikke 20 km/t. Dette tilsvarer 71 km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...