Gå til innhold

Spare til bolig

Ydidia

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt(snart 17). Jeg har blitt en tidlig lærling innen blikkenslager yrket(grunnet et nytt program) men glem den delen. Siden jeg er lærling nå så vil jeg bruke pengene mine smart å spare spare spare, så Jeg lurer på noen ting.

1: Jeg vil spare til bolig via BSU og maksimere hvert år i sånn 4-5 år fra nå, og når man skal søke til boliglån så har det jo seg slik at banken har en tendens til å legge vekt på om man har spart inn på bsu, er det ikke sant ?

2: Fikk høre av en at ved å maksimere BSU per år så får man i tilegg 8000 kr fra banken i renter, is that true ?

3: Ved å spare BSU i la oss si 5 år så har jeg jo fått spart opp 140 000kr HVIS det er 8000 man får av dem, men det er ikke nok til å ha i egenkapital etter min mening, så kan man da spare mer for bolig i et annen konto ? For jeg vil spare så mye som mulig(kanskje 500 000 om ikke mer) på 5 år altså. Men har det ikke seg slik at man må skatte av pengene man sparer opp i en konto utenom bsu da ?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1; Som de sier på reklamen, tiden da man måtte gå til banken med lua i hånden og tryggle om lån er forbi. Nå har de alle sammen de samme mininmumskravene. Du MÅ ha 15 % egenkapital og du får som regel låne 3 ganger årsinntekten din. Om du har spart i BSU eller ikke er det samme for banken så lenge du oppfyller de kriteriene, men du kan spare skatt på å spare i BSU.

2; Du får renter på pengene avhengig av hvor mye som står på konto, men du får som sagt et skattefradrag.

3; Du får bare formueskatt om du får høy formue. Altså om du ikke har noe lån og mye penger på banken. Men om du har et studielån eller et billån så vil du i realiteten ikke ha særlig formue så da må du ikke skatte.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er helt klart, så kan jo presisere det for deg. De nevnte 4000 i skattefradrag betyr at du trenger å betale 4000 mindre i skatt det året.

Og ja, du kan fint spare til bolig i andre konti enn BSU. For eksempel på en høyrentekonto.

Som nevnt over har det ikke spesielt mye å si for om du får lån eller ikke hvordan du har spart pengene (BSU/sparekonto/madrass). Etter 5 år med BSU-maksimering har du 100 000 på kontoen pluss renter.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er helt klart, så kan jo presisere det for deg. De nevnte 4000 i skattefradrag betyr at du trenger å betale 4000 mindre i skatt det året.

Og ja, du kan fint spare til bolig i andre konti enn BSU. For eksempel på en høyrentekonto.

Som nevnt over har det ikke spesielt mye å si for om du får lån eller ikke hvordan du har spart pengene (BSU/sparekonto/madrass). Etter 5 år med BSU-maksimering har du 100 000 på kontoen pluss renter.

Ok takk :) Men

1: hva menes egentlig med skattefradrag ?? Er det ikke slik at man IKKE skatter når man sparer inn på BSU ?

2: Hvor mye penger i renter får man av å ha spart 1 år(20 000) ?

3: La oss si jeg får spart opp 200-300 iløpet av 2-3 år, men at jeg sparer det hjemme(Det som er dritt her er at pengene da ikke er forsikra, men men). Så når jeg da skal bruke pengene mine som jeg har spart hjemme til egen kapital for å kjøpe bolig, hva gjør jeg da?

4: siden man må skatte av penger man får spart inn i en eller annen sparekonto. Går jeg pluss i penger i og med at man får renter? eller får man ikke noe særlig mer/går i minus siden man må skatte ?

Lenke til kommentar

Ok takk :) Men

1: hva menes egentlig med skattefradrag ?? Er det ikke slik at man IKKE skatter når man sparer inn på BSU ?

2: Hvor mye penger i renter får man av å ha spart 1 år(20 000) ?

3: La oss si jeg får spart opp 200-300 iløpet av 2-3 år, men at jeg sparer det hjemme(Det som er dritt her er at pengene da ikke er forsikra, men men). Så når jeg da skal bruke pengene mine som jeg har spart hjemme til egen kapital for å kjøpe bolig, hva gjør jeg da?

4: siden man må skatte av penger man får spart inn i en eller annen sparekonto. Går jeg pluss i penger i og med at man får renter? eller får man ikke noe særlig mer/går i minus siden man må skatte ?

1:

Det menes at så lenge du jobber og setter inn 20.000 i året betaler du 4000 mindre i skatt. = 4000 tjent.

Hvis du har 5000 i BSU får du 1000,-

2:

Altså, når du er 16 burde du klare å regne 4,56% av 20.000 :p enkel hoderegning tilsier at det blir ca en 1000,- lapp.

3:

Hva i huleste? har du tenkt å spare 2-300.000 i madrassen? Du sparer vel i en konto med rente som andre folk regner jeg med, så når du vil bruke de, ja så bruker du de.

4:

dette er feil. du skatter ikke av sparepenger, så lenge du ikke har Formue, da må du betale formueskatt. Er ganske sikker på at formueskatten går etter pengesummen?

Du Tjener jo så klart rente på det du setter i banken, desto mer, desto mer tjener du.

Endret av Alekpowah
Lenke til kommentar

1: Det finnes flere typer skattefradrag, noen går til fradrag på inntekten din mens andre gir deg fradrag i beløpet du skal betale i skatt. BSU-fradraget er av sistnevnte type, og det innebærer rett og slett at 20% av det du sparer på BSU ett år trekkes fra skatten din det samme året (som regnes ut på våren året etter, men trekkes i løpet av skatteåret).

2: Det er litt vanskelig å regne ut da det kommer an på når du setter pengene på konto, men du får ca. 4,5% rente (litt over) per år, så om du har 20 000 stående der et år får du 900 kroner i rente. Dette er skattbar inntekt, med flat sats på 28%, så i realiteten tjener du litt mindre.

3: Hva mener du med at pengene ikke er forsikra hjemme? Hvor er hjemme? Det er ikke særlig lurt å putte penger i madrassen, dersom det er det du mener. Spar i bank. Det du gjør når du skal bruke disse på å kjøpe bolig, er at du går i banken og ber om boliglån, får vite hvor mye du kan låne, og så går du på visninger og leter etter en bolig i din prisklasse. Når du har fått et bud godtatt, så overføres på ett tidspunkt penger fra deg til selgeren (via megler), og disse pengene er da dels egenkapitalen din (som du fram til nå har hatt stående på en bankkonto), dels lånet du har tatt opp (som du må betale ned senere).

4: Hva mener du med at du må skatte av penger man får spart på sparekonto? Den viktigste skatten er inntektsskatt, og den får du uansett. Formuesskatt (skatt på penger du har på konto og ting du eier) får du ikke før du har 7-800 000 på konto (720 000 i dag, foreslått økt), og den er på 1,1 %. Det er med andre ord ikke noe å tenke på overhodet i din situasjon. Du får renter på bankinnskudd, og det er skattbar inntekt, som gjør at den reelle renten på bankinnskudd er 0,72*nominell rente. Til gjengjeld får du tilsvarende fradrag for alle renter du betaler på lån du måtte ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

4: Hva mener du med at du må skatte av penger man får spart på sparekonto? Den viktigste skatten er inntektsskatt, og den får du uansett. Formuesskatt (skatt på penger du har på konto og ting du eier) får du ikke før du har 7-800 000 på konto (720 000 i dag, foreslått økt), og den er på 1,1 %. Det er med andre ord ikke noe å tenke på overhodet i din situasjon. Du får renter på bankinnskudd, og det er skattbar inntekt, som gjør at den reelle renten på bankinnskudd er 0,72*nominell rente. Til gjengjeld får du tilsvarende fradrag for alle renter du betaler på lån du måtte ha.

Takk! begynte å lure selv når jeg så litt på det med formueskatt, på nettsidene sto det nemlig 0-800 0,7% som var meget forvirrende, siden det også sto 0% frem til 700 000!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Er ikke det feil?

Skatter du f.eks kun 4 000 kr fyller BSU og tenker at du skal skatte 4000 mindre skatter du jo i utgangspunktet 0 kr. Du vil derfor ikke få noe igjen på skatten.

For å få skattefradrag på BSU må man skatte minst 4000 i året, ellerså har det ingen ting å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Du sparer i BSU 2.0 med samme gode renten som vanlig BSU. Langt bedre enn hvilken som helst annen rente på sparekontoer. Fyller du den tar du eventuelt å åpner en superspar konto med isåfall 3% rente.

Lenke til kommentar

Er ikke det feil?

Skatter du f.eks kun 4 000 kr fyller BSU og tenker at du skal skatte 4000 mindre skatter du jo i utgangspunktet 0 kr. Du vil derfor ikke få noe igjen på skatten.

For å få skattefradrag på BSU må man skatte minst 4000 i året, ellerså har det ingen ting å si.

Dette er ekstremt viktig. Å spare i BSU uten å ha skattbar inntekt er å kaste penger ut av vinduet, da det er skattefradrag du ikke vil kunne få senere eller på noen måte kan "spare".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ekstremt viktig. Å spare i BSU uten å ha skattbar inntekt er å kaste penger ut av vinduet, da det er skattefradrag du ikke vil kunne få senere eller på noen måte kan "spare".

Jeg blir trukket 2000 ca per mnd jeg for skatten, da kan jeg vell spare i bsu ? :)

Lenke til kommentar

Det er ikke sannhet i alle tilfeller.

Er du så gammel at du uansett ikke får makset ut BSU-en før du er for gammel til å spare er BSU likevel lønnsom å spare i på grunn av høy rente og "goodwill" fra banken når du senere skal ha boliglån.

Når det er sagt er det skattefradraget som er det som den største fordelene men mister man den ser jeg ingen grunn til å ikke utnytte de andre.

En annen fordel er at terskelen for å bruke penger på BSU på noe annet er litt høyere enn på en vanlig sparekonto da det er mulig du allerede har spart en del tidligere med skattefradrag.

Lenke til kommentar

Bankene ser positivt på at man har disiplin i økonomien sin, så jevning sparing i BSU kan gi deg et sterkere forhandlingskort. 15 %-grensen og tommelfingerregelen om 3x inntekt er ikke noen knallhard linje.

Ja, og dette er ekstremt viktig. Mitt inntrykk er at de ser like mye på om du har orden i økonomien, og om du har klart å spare deg opp penger, som hva du får i lønn.

Da jeg skaffet meg mitt første boliglån for noen år siden, så hadde jeg under 300.000 kroner i brutto årsinntekt. Men fordi jeg kunne vise til at jeg hadde betalt maks inn på BSU de siste årene, og at jeg hadde ryddig økonomi med budsjett og et ganske ok overskudd hver måned som gikk inn på sparekonto, fikk jeg 1.4 millioner i lån og ikke maks 900.000 som min lønning skulle tilsi.

Lenke til kommentar

Er ikke det feil?

I og med at TS skal jobbe som lærling gikk jeg ut fra at han kommer opp i skattbar inntekt uten problemer, derfor gjorde jeg den forenklingen. Men joda, det jeg sa stemmer. Fradraget virker både på inntektsskatt og trygdeavgift, slik at du i realiteten kan ende opp med å betale kr 0 i skatt, selv med skattbar inntekt, men det er kanskje på sidelinjen av hva som er relevant i denne saken.

Ville forøvrig vært litt forsiktig med BSU 2.0 og andre lignende spareprodukter som binder opp pengene i lang tid. For meg er likviditeten verdt mer enn den ekstra renten. Husk hvertfall å ha en buffer i en sparekonto som ikke er bundet opp til huskjøp dersom du skulle trenge penger til bil, leie og andre uforutsette kostnader. En ting som er viktig å huske på er at selv om du i dag tror du ikke kommer til å bruke penger på bil, og vil spare alle pengene dine til bolig, så kan den oppfatningen endre seg senere, og da er det dumt å ha alle pengene bundet opp i lange innskudd i bank.

Og en ting til, for all del, ikke ha penger i safe, eller i madrassen. Det at jeg nevnte madrassen i innlegget mitt over var en spøk, jeg mente ikke det alvorlig. Penger i madrassen taper seg i verdi på grunn av prisstigning. Med unntak av enkelte eldre er det IKKE vanlig å ha store pengesummer liggende hjemme. Og formueskatt kan du glemme med det første, det er ikke aktuelt før du har spart en stund.

Uten at jeg på noen måte mener å være slem, så tror jeg kanskje du bør lese deg opp på hva en bankkonto er, og hvordan renter fungerer. :) Det er veldig greit å vite når du skal ta finansielle beslutninger. Litt forenklet: Du gir 10 kroner til banken i dag, og om et år har du 12 kroner i banken. De 2 kronene mellom har banken gitt til deg som "lønn" for at de har fått låne de 10 kronene i et helt år. Dette kalles rente. Du har altså tjent to kroner på det året. Hvis du hadde hatt pengene i madrassen hadde du bare hatt 10 kroner.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...