Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

*Oppdatert!* Død Air Condition i Golf IV

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er nevnt. Men slik jeg har forstått det så bor TS i et område med IT nett. Ser også sånn ut på OV mtp bildene lengre opp..

Men overspenningsvernene som TS har installert er da virkelig beregnet på TN nett.

Jeg som har oversett noe info et eller annet sted?

jeg tror du bør ta en runde med læreboka igjen kombinert med eventuelt litt leseforståelse

tennspenning er diffrentsial spenningen mellom fase og gjord og it nett har minimum 360v som jeg regnet ut før som tennspenning

tn har 280v som tennspenning da de ikke har problemer med stående jordfeil

Overtok en Golf IV 2000 mod rett før sommeren i fjor med beskjed fra tidligere eier at AC ikke hadde fungert på en stund. stakk innom en slik kar som i ny og se står på bensinstasjoner og etterfyller gass i AC på biler. Han fylte opp og AC og konstaterte at det ikke var noen lekkasje så funka den som en drøm... i 30 minutter..

Dro tilbake og det viste seg at det var dårlig kontakt i en boks som stod plassert ved batteriet som visstnok er egen sikringsboks til AC. han pussa litt på tilkoplingene og AC funka fint i hele fjor.

Nå som det har blitt varmt ute skrudde jeg på AC. Og igjen er det dødt.. har pusset på alle sikringer og tilkoplinger i boksen, men ingenting hjelper..

Er det noe annet jeg kan sjekke eller er det ganske sikkert at det er tomt for gass igjen?

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtok en Golf IV 2000 mod rett før sommeren i fjor med beskjed fra tidligere eier at AC ikke hadde fungert på en stund. stakk innom en slik kar som i ny og se står på bensinstasjoner og etterfyller gass i AC på biler. Han fylte opp og AC og konstaterte at det ikke var noen lekkasje så funka den som en drøm... i 30 minutter..

Dro tilbake og det viste seg at det var dårlig kontakt i en boks som stod plassert ved batteriet som visstnok er egen sikringsboks til AC. han pussa litt på tilkoplingene og AC funka fint i hele fjor.

Nå som det har blitt varmt ute skrudde jeg på AC. Og igjen er det dødt.. har pusset på alle sikringer og tilkoplinger i boksen, men ingenting hjelper..

Er det noe annet jeg kan sjekke eller er det ganske sikkert at det er tomt for gass igjen?

Du bør la a/c stå på hele året slik at pakninger etc får smøring.

Går ac viften rundt når du har skrudd på anlegget?

Ville ha fått lest av feilmelding med vagcom, kan være masse forskjellig.

Kan godt hende det er tomt for gass, men da har det i såfall vært en liten lekkasje på anlegget. De automatiske trykk/vakum målerene som bil verkstedene bruker duger ikke, du bør få testet det med nitrogen hvis du mistenker lekkasje.

Jeg hadde nettopp stor lekkasje på min, og de tok trykk og vakumtest på min og konstanterte ingen feil, likevell så var det såpass stor lekkasje at den ble tom på en time.

Endret av Nikkor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg har lekkasje på min golf IV 99 da?

Oppdaget for to dager siden at aircond. ikke fungerer.. Hvor mye kostet en sjekk av anlegget?

Klimaanlegget mitt blinker når jeg starter opp bilen, så det skal visst ligge en feilmelding i systemet. Leste av feilmeldingene tidligere i våres/vinter. Håper jeg finner igjen den lista og at jeg finner aircond. der.

Jeg merker forøvrig ikke annet på klimaanlegget enn at det ikke kjøler.

Lenke til kommentar

Du bør la a/c stå på hele året slik at pakninger etc får smøring.

Går ac viften rundt når du har skrudd på anlegget?

Ville ha fått lest av feilmelding med vagcom, kan være masse forskjellig.

Kan godt hende det er tomt for gass, men da har det i såfall vært en liten lekkasje på anlegget. De automatiske trykk/vakum målerene som bil verkstedene bruker duger ikke, du bør få testet det med nitrogen hvis du mistenker lekkasje.

Jeg hadde nettopp stor lekkasje på min, og de tok trykk og vakumtest på min og konstanterte ingen feil, likevell så var det såpass stor lekkasje at den ble tom på en time.

AC viften blir viften bak grillen?

Lenke til kommentar

Det er to vifter, en til radiator og en til ac, ac viften er den lille viften på passasjer siden på bilen min hvertfall. Om ikke den går rundt betyr det at ac kompressoren ikke starter.

Det kan skyldes masse, men blant annet for lite gass. Da skrur den seg av for st den ikke skal bli ødelagt siden den trenger smøring fra gassen. :)

AC viften blir viften bak grillen?

Det er to vifter, en til radiator og en til ac, ac viften er den lille viften på passasjer siden på bilen min hvertfall. Om ikke den går rundt så betyr det at ac kompressoren ikke starter.

Det kan skyldes masse, men blant annet for lite gass. Da skrur den seg av for st den ikke skal bli ødelagt siden den trenger smøring fra gassen. :)

Endret av Nikkor
Lenke til kommentar

Endte opp på svendsen eksos. Sende samboern min på dagtid... ble en dyr affere..

De tok en gratis sjekk, så mente de vi trengte klimaservice på 1590.- og lekasjetetting med noe middel de puttet i gassen til 784.-..

Jaja, det fungerer ihvertfall igjen

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Da er vi tilbake til ny sommer og ny aircon som ikke fungerer.

Lekasjetettningen deres fungerte dårlig, men de la inn sporstoff, og jeg har nå lyst ned i motorommet..

Fant en inntørket elv av selvlysende grønt veske som hadde rent ut av koblingen helt nederst til høyre under radiator (sett stående foran bilen, mao venstre side av bilen).

Det er langt nedi der, så regner med det er veldig mye lettere å komme til med bilen stående på en bukk.

Noen her som vet noe estimat av hva noe slikt kan koste å reparere?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...