Gå til innhold

M42-overganger

Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver å finne flere objektiver til mitt speilrefleks, samsung NX10. Men det er svært lite av det. Så fikk jeg høre om M42 overganger og andre overganger.

Hvordan er det de funkerer, funkerer overgangene på alle kameraer? eller må jeg finne et som passer til mitt kamera og er det avgrenset til hvilke kameraer overgangene funkerer på?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Adaptere gjør det mulig å feste et objektiv med én spesifikk skruedimensjon til et kamerahus tilpasset en annen dimensjon. Et vanlig bruksområde er å kunne bruke objektiver fra én produsent med kamerhus fra en annen. F.eks. bruker jeg et par enkle overganger for å bruke et lite teleskop som "objektiv" for Nikon D5100 og Panasonic LX5 (her eg. s.k. "digiscoping").

Vanligvis bruker ulike produsenter fatninger med ulike dimensjoner, så du må kjøpe spesifikke overganger til hvert formål. Kameraet i seg selv er ikke et problem. Utfodringen er at kameraet ikke kan kommunisere med objektivet, slik at du er begrenset til manuell kontrol med de enkleste overgangene. Obs: Mange nyere objektiver fungerer ikke på "ren manuell"; spesielt blenderringen kan være kuttet ut (objektiver styres fra kamera). I tillegg kan du få problemer med fokus eller at objektivet rett og slett kolliderer med noe i kameraet. Mer avanserte overganger har elektronikk og/eller linser som gjør det mulig å bruke samarbeidsuvillige ovjektiver, men prisen er deretter. Jeg ville undersøkt hva som er mulig med ønsket kamera-/objektivkombinasjon grundig før jeg gikk til innkjøp av noe som helst, men om du får det du har lyst på til kameraet ditt (ikke minst hvis du finner et brukt kremobjektiv til en billig penge), så er det jo strevet verd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...