Gå til innhold

Vifteplassering


k1mzor

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et FD F4 midi kabinett med en H70 cpu kjøler som kjører push/pull med 2 sp120 vifter. Har ikke bestilt noen ekstra vifter, har kun de som følger med kabinettet (2x 140mm). Hvordan burde viftene installeres for best kjøling? Siden H70 skal kjøpre push/pull burde den vell trekke kaldluft fra baksiden og inn i radioatoren, så trekker den andre viften varmen fra radioatoren og inn i kabinettet. Burde installere en vifte i front som blåser inn, og en i toppen som blåser ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan plassere radiatoren i bunnen av kabinettet, til å trekke luft inn, vil dette normalt gi best kjøling for CPU. Husk at varm luft stiger (lavere egenvekt). Hvis du kan montere vifte på sidepanelet vil jeg anbefale en vifte som blåser rett inn på HK og GPU. Så setter du en vifte i topp til å dra ut. Anbefaler generelt å ha et lite overtrykk i kabinettet, så sørg for å ha mer CFM som dytter inn ift ut.

 

[Edit] Hvis du ikke kan montere noe i bunnen av chassis, så setter du radiatoren din som eksos i toppen av kabinettet, og setter de 2*140mm som inntak (f.eks front og sidepanel). Ikke sett radiatoren i topp og bruk den som inntak, da du må jobbe mot natorlovene. Den varme luften vil opp og ut.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvis det er FD R4 du har kan du sette radiatoren der den bakre vifta er og så flytte den i front. Da har du begge 140mm forran. Pass på å snu eller ta av øvre harddiskmonteringsbrønnene, slik at du får bedre luftflyt. du kan i tillegg sette inn ei vifte i bunn for å blåse opp på skjermkort.

 

luftstr%C3%B8m.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt. For den mest optimale kjølingen er det anbefalt å trekke kaldluft fra utsiden, men har du nok airflow i kabinettet slik at denne holdes relativt kald, så kan du trekke luft fra innsiden og blåse denne ut.

 

Et minus med slik vannkjøling er at det ikke kommer nok airflow over chipset og andre komponenter på hovedkortet. Jeg har løst dette problemet ved å montere en vifte over vannpumpe/blokk-enheten som sørger for airflow for chipsettet.

Lenke til kommentar

Så hvis radioatoren sitter bak, så skal den ene vifta trekke den varme lufta fra kabinettet og inn i radioatoren, for så å bli blåst ut bak? Har vindu på siden, så har ingen fester for vifte i siden.

 

Viftene på en radiator må alltid jobbe i samme retning. Så hvis du skal ha push'n'pull-radiatoren din som eksos, må begge blåse ut av kabinettet. Da monterer du den i topp.

 

Hvis slangene til H70'n er lange nok, fjerner du den ene HDD-kassa i bunnen og setter radiatoren der som inntak. Da må begge viftene blåse inn i kabinettet. Så setter du en 140mm i front som inntak og en 140mm som uttak i topp.

 

tjbr sin løsning er fin den, så hvis dette er enklest for deg å gjøre, gjør du det slik.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar, skal se hvordan jeg løser dette når jeg får maskinen.

dbass: Hvordan vifte er det du har montert over blokka igjen?

 

Du kan prøve litt forskjellig. Bildet jeg linka er i en FD R4, det er letteste måten å gjøre det på, da får du kjølt alt, inkludert minne og chipset.

 

R4 har plass til 3 vifter på kontrolleren, da kan du ha alle kabinettviftene i denne og regulere dem fra bryteren framme på kassen. På full guffe er det endel støy på viftene i R4, men middels (er lav, middels, og høy på kontrolleren) er det meget lite støy. Det er ca 2C forskjell på skjermkort og CPU for min del med høy over middels, og jeg bruker det kun når jeg spiller med headset. Forskjellen på middels og lav er nesten lik, med tanke på støy, så jeg kjører nesten utelukkende på denne, såframt jeg ikke skal laste ned noe over natta.

Lenke til kommentar

Skal prøve meg på det oppsettett du viser til i bilde. Siden varme stiger, vil det være noe poeng å montere en vifte i toppen og for å dra ut, eller vil denne bare forstyrre radioatoren og eksosen bak? Er det i tilegg ikke bedre å ha et software som tar seg av viftestyringen basert på temperaturer?

Lenke til kommentar

Er det i tilegg ikke bedre å ha et software som tar seg av viftestyringen basert på temperaturer?

BIOS gjør dette automatisk, såfremt viftene er av samme type som kontaktene på hovedkortet. Innstillinger i BIOS er mulig for ønsket resultat. (PWM-vifter er 4pin, og de aller fleste hovedkort har dette. Har du 4pin vifter?)

Lenke til kommentar
Siden varme stiger, vil det være noe poeng å montere en vifte i toppen og for å dra ut, eller vil denne bare forstyrre radioatoren og eksosen bak?

 

Jeg ville satt viften i topp til å suge inn, så du får et lettere overtrykk i kabinettet som også Kyrre S. anbefaler. Nå kan jeg ikke dette, men for meg så virker det som en ut-vifte i toppen vil forstyrre luftstrømmen som skal gå igjennom radiatoren.

Jeg har opptil* 270CFM (~458 m³/t) med luft inn i min luftavkjølte boks, men bare 56,5CFM (~96 m³/t) - pluss evt. sprekker/hull/andre steder hvor luften måtte finne veien - ut, og jeg er meget godt fornøyd med temperaturene jeg får både idle og load på CPUen (i7 3770K) og GPUen (Asus GTX 670 DirectCU II); 58°C/66°C.

 

*3 vifter med manuell rheostat-styring.

 

 

Undertrykk gir i prinsippet bedre kjøling, men det du da får etterhvert er masse støv i maskinen - dette slipper du det meste av med overtrykk, men da på bekostning av et par grader høyere temperatur.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle svar i tråden! Oppsettet ble som følger; 2x orginale FD vifter i front som inntake, og H70 push/pull bak som eksos. Men disse orginale FD viftene flytter ikke så mye luft, så jeg tenker å kjøpe to noctua vifter som intake, hva annbefales? Har sett litt på NF-P14 FLX, men dette er vel radiatorvifter? Kommer til å plassere disse to noctua viftene i front som intake, og bruke en av de orginale fd viftene i bunn som inntake. Så spørs det bare om de to sp 120mm viftene som kjører push/pull klarer å dra ut luften.

Lenke til kommentar

Jeg synes disse flytter bra med luft. Pr spec skal de flytte 66cfm.

Noctua nf-p14 flx flytter 67CFM pr spec.

 

Jeg ville testa litt å sett hva temps og lignende du får, og evt senere kjøpt mer vifter om temps ikke er slik du ville

Lenke til kommentar

Jeg vil igjen absolutt anbefale en vifte på sidepanelet (inn). Skjermkortet ditt har skikkelig godt av det.

 

Jeg ville satt viften i topp til å suge inn, så du får et lettere overtrykk i kabinettet

 

Dette har jeg prøvd en gang og anbefales ikke: Jeg har H100i i push'n'pull som uttak. Denne sitter i toppen ("taket") av kabinettet. Jeg satte en 140mm vifte som inntak på bakveggen i toppen av kabinettet, men dette gav høyere temperaturer på CPU. Fordi: Den varme luften som spyttes ut av kabinettet i toppen, ble dradd rett inn igjen av denne nevnte 140mm viften. Min påstand er inntak og uttak ikke skal være for nærmere hverandre, og hold inntak i bunn og uttak i topp. Dette kan nok også forklares delvis fordi min PC står på gulvet under pulten, dermed blir det godt og varmt oppunder pulten. Der vil jeg ikke ha noen vifte inn :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Når det kommer til oppsett av vifter rundt en lukket vannkjøling, så kan jeg ikke kommentere (mye) - plasseringen av kabinettet har også en del å si, ja (derfor har jeg mitt stående oppå bordet, langs veggen) - og det kan godt hende at lukkede vannkjølingssystemer har andre krav til airflow i kabinettet enn rene luftkjølte oppsett.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Har ikke mulighet til å sette en vifte i siden til å blåse på skjermkort siden mitt FD kabinett kom med vindu i siden. Kan jo selfølgelig drille et hull, men jeg skal først se hva slags temp jeg får med det nye asus directcu kortet. Hvis jeg plasserer en vifte i bunne for å dra inn luft under, og la den blåse opp på skjermkortet vil det vel hjelpe en del?

Lenke til kommentar

Hvis jeg plasserer en vifte i bunne for å dra inn luft under, og la den blåse opp på skjermkortet vil det vel hjelpe en del?

 

Hvis luftstrømmen treffer sånn høvelig, og det ikke er for lengt "frem" til skjermkort, så jepp. Å dra inn luft fra bunnen er bra. Bare pass på at du ikke drar inn for mye dritt fra gulvet. Støvsug ofte :)

Lenke til kommentar

Har to slots nede, men tror den ene blir for nærme psu'en. Maskinen står på pulten rett ved siden av meg, så støv er ikke det største problemet. Tenker jeg kjøper 3 corsair 140mm high. pre. edt. Da blir det 2 i front som inntak, og 1 i bunn som inntak, og H70'en som drar ut i pull/push. Ingen vifter annbefales da i topp for å dra ut, feks ved en lav rmp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...