Gjest Z4zqNkMsgtNrwd_.v4Y8gj9xQEjhqW Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Hei! Jeg tror egneltig jeg trenger en innføring i hvordan NAS fungerer. Vil en server kunne fungere som en NAS?Uansett, hvilket rekkevidde kan man forvente av en NAS? Jeg tenker på noe sånt noe:http://www.komplett....aspx?sku=759555 Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) NAS har rekkevidde over hele internett hvis du setter de opp riktig En NAS er en slags filserver. Endret 19. mai 2013 av stelar7 Lenke til kommentar
Gjest Z4zqNkMsgtNrwd_.v4Y8gj9xQEjhqW Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Ja, hvis jeg har skjønt det rett så kan man bruke det som en slags "cloud", men hva slags hastighet er det og forvente når tar backup av noe hvis jeg er i en anne by f.eks.? Jeg ser at på annmeldelser så er det mange "NAS" som kan overføre 50 MB/s + Hvor er det dette gjelder? Det vil jo ikke funke om jeg har en dårlig nett f.eks. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Et NAS er en datamaskin som er spesiallagd for lagring, det er ikke noe hokuspokus. Hastigheten du kan oppnå på et NAS er veldig individuelt fra modell til modell. Alt fra 1,5mbps og opp. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Ja, hvis jeg har skjønt det rett så kan man bruke det som en slags "cloud", men hva slags hastighet er det og forvente når tar backup av noe hvis jeg er i en anne by f.eks.? Jeg ser at på annmeldelser så er det mange "NAS" som kan overføre 50 MB/s + Hvor er det dette gjelder? Det vil jo ikke funke om jeg har en dårlig nett f.eks. Den bruker din internett, så det er avhengig av hvor rask den er. Hjemme er det avhengig av hvor raskt lokal-nettet ditt er. 50MB/s er nok ved kopiering på lokalt nett, ikke mot internett. Lenke til kommentar
Gjest Z4zqNkMsgtNrwd_.v4Y8gj9xQEjhqW Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Er det da slik rekkevidde er avhengig av rutern jeg har hjemme? altså på lokalnettet. Hvordan vet jeg hvilkne hastighet jeg får på lokalnett? det har vel ingen ting med hvilket brebånd jeg har fra f.eks. telenor? Endret 20. mai 2013 av Z4zqNkMsgtNrwd_.v4Y8gj9xQEjhqW Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Kort og greit, du får samme hastighet som du har på pc`n. Lokalnettet er gjerne 100mbit, altså, ca 12 MB/s. På trådløst vil det gjerne gå saktere. Hva mener du egentlig med rekkevidde? Du kan nå den fra månen om du setter den opp til det, eller bare fra lokalnettet om du setter det opp. "hvor langt er ett tau"-type spørsmål er det du stiller her... Lenke til kommentar
Gjest Z4zqNkMsgtNrwd_.v4Y8gj9xQEjhqW Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Er det ikke slik at hastigheten er høyere på lokalnett? Om det er slik, er det sånn at det er ruteren som bestemmer hvor langt rekkevidde det er på lokalnettet? Et det også mulig og koble til usb slik at overføring og nedlastning går raskere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Koble til med kabel og bruk en ruter/switch med gigabit porter så kan du oppnå 50 MB/s og høyere ganske greit. Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 (endret) Er det ikke slik at hastigheten er høyere på lokalnett? Om det er slik, er det sånn at det er ruteren som bestemmer hvor langt rekkevidde det er på lokalnettet? Et det også mulig og koble til usb slik at overføring og nedlastning går raskere? For meg virker det som om du blander apekatter og kokt ris. Routeren din kan ANTAGELIG kopples opp som en trådløs enhet (Wifi) og som en kablet enhet. Hvis du benytter kablet løsning er tophastigheten ihht routerens standard (f.eks. 100Mb eller 1 Gb) og at kabelen klarer hastigheten. Hvis du derimot benytter trådløs kommunikasjon (Wifi) er hastigheten avhengig av hvilken trådløs standard routenen og din nettverkstilkoppling på PC'en følger (b, g, n eller ac). Men kablet nettverkshastighet er oppgitt som garantert hastighet ved bruk av 2 enheter (router og PC) på maks 100 meter. Har du flere enheter eller kablene plukker opp støy vil hastigheten gå ned. Enda større forskjell er det om du benytter routeren som trådløs enhet (wifi). Mer enn en PC på nettet, vegger, annet elektronikk utstyr, glass/speil, og ikke minst antenner, etc, etc vil kunne påvirke hastigheten negativt. En USB enhet vil ikke påvirke hastigheten. USB enheter følger også standarder som 100Mb og 1Gb for kablet nettverk og b, g, n ac for trådløst nettverk Alt dette gjelder internt på ditt lokale nettverk. I det øyeblikk du skal ut på internet er det umulig å si noe sikkert om hastigheten fordi det er avhengig av en mengde nettverksleverandører og switcher på veien til fra den du skal kommunisere med. Endret 20. mai 2013 av Hotlink Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Rimelig vanlig med gigabit på LAN nå om dagen da. Jeg får overført med gjennomsnittlig 60MB/s fra min NAS. Lenke til kommentar
Gjest Z4zqNkMsgtNrwd_.v4Y8gj9xQEjhqW Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Flott, har blitt litt klokere! takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå