Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

a1 oppkjøring tips?

Anbefalte innlegg

Heisann. har oppkjøring nå til fredag og lurer på noen spørsmål :)

Vurderer de mest kjøringa eller om du kan alle regler? Er ganske god på reglene, men har litt vanskelig for å kutte svinger, men er ellers ganske god.

jeg er så nervøs for å stryke så det er nesten jeg stryker med!! Noen tips og gode råd hadde jeg satt veldig stor pris på.

Takker og bukker for alle fine svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare kjør slik du gjør til vanlig så går det nok bra :)

Husker på min a1 oppkjøring, var meget nervøs. Endte opp med å "kvele" sykkelen 2 ganger i samme kryss. (hadde ikke kvelt noen gang i det hele tatt under kjøretimene)

Men sensor var fornøyd med kjøringa og sa jeg kjørte bra. "slikt som da du kvelte sykkelen kan skje de beste" sa han :)

Lenke til kommentar

Det blir nok ikke så mye landeveiskjøring (kutting av svinger). Det er som oftest bytrafikk og lyskryss, avhengig av hvor du tar oppkjøringen.

Bare husk på å ikke bryte noen vikeplikter, eller kjøre i motsatt retning i en enveiskjørt gate, eller kjøre på rødt lys så skal det nok gå bra. Du burde også tenke på hvor du ligger i veibanen. En venn av meg lå litt for mye til venstre i fila hele tiden og strøk.

Lenke til kommentar

Generelt bare kjør "bra". Sensor ser ikke på om du legger deg på millimeteren perfekt i hver sving, men om du er en trygg, hensynsfull og selvsikker trafikant. Selvsikker som i at du vet hva du driver med, ikke at du er arrogant. Det du prøver å forkynne til sensor er at du er trygg i trafikken, at du har litt peiling på hva du driver med, men at du har mye igjen å lære. Alle er nervøse før oppkjøring, og det vet sensor.

Jeg har tatt tre førerkort med oppkjøring nå, og alle tre har de fokusert på hvor sikker og kontrollert man er i trafikken.

De punktene jeg fokuserer på:

* Alltid overhold vikeplikt.

* Ta det med ro, men ikke vær en sinke. Du stryker ikke om du ligger i 75-85 i 80-sonen. De fleste sensorer ønsker at du følger trafikken, ikke niholder på fartsgrensen og skaper kø.

* Vær kontrollert:

- Ha kontroll på blikket, ha passende fart inn til kryss/rundkjøringer/alle potensielle farer, ikke vingle i svinger, ikke brems med mindre du må(hvis du f.eks ligger på motorveien skal du ikke trenge å bremse med mindre bilen foran deg bråbremser).

- Alltid ha 1001-1002-1003 avstand fra kjøretøyet foran.

- Akselerer skikkelig i akselerasjonsfelt

- Plasser deg korrekt i kryss, og i veibanen. Velg enten venste eller høyre bilspor og kjør ut i fra det. De fleste velger venstre. I kryss/rundkjøringer er det enkelt. Ligg til venstre om du skal til venstre, ligg til høyre om du skal til høyre. Skal du rett fram ligger du der du er mest synlig.

- I svinger skal du alltid "se etter neste rettstrekke". Altså start midt i veien og kutt svingen i eget felt ved høyresving, start ved autovernet og kutt svingen i eget spor ved venstresving. Aldri ha noen deler av deg/sykkelen i motgående felt

- Går det for fort i en sving og du er redd for å kjøre av, hold blikket oppe og mot utgangen av svingen, slipp gassen, og brems forsiktig med bakbremsen

* Har aldri hørt om noen som stryker fordi de kveler sykkelen eller har uforutsette uhell. Kjenner en som veltet to ganger under oppkjøringen, men han fikk lappen allikevel. Velt/kveling kan skje den beste.

Hovedpoenget er: Kjør trygt, kontrollert og hensynsfullt. Alt annet kommer med tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...