Gå til innhold

Hvilken Linux-versjon? Ubuntu eller Mint er ikke aktuelt.


Anbefalte innlegg

Det jeg ikke liker med KDE er at det rett og slett er dørgende kjedelig. (Synes jeg i allefall.) I tillegg så opplevde jeg også lag med dette skrivebordsmiljøet.

Det fleste skrivebords miljøer i linux kan man endre ganske mye på når det kommer til utseende, så man bør ikke dømme det nedenom og hjem på bakgrunn av standard utseende. Lag'en du opplever kan være skjermkort driveren, hvis det er tilfellet vil den nok skape problemer uansett hvilket skrivebords miljø du bruker, i alle fall hvis det er litt visuell snacks involvert.

 

Digger XFCE, ligner ganske på Mac OS X engetlig. I allefall den som har et slags docking nederst på skrivebordet. Det er i allefall sånn på Fedora XFCE, men jeg kunne ikke se det på screenshotene som ligger på xubuntu.org.

Det finnes flere docking alternativer, og de kan (om jeg ikke tar helt feil) installeres på alle skrivebords miljø. Spørs vel bare hvilken distro som har disse installert til å begynne med.

 

Noen som vet om det går an å bruke Wine til å kjøre Microsoft Office?

Kanskje, er det noen spesifikk MS Office funksjonalitet du ha? Ellers så er vel som nevnt LibreOffice standard kontor pakke i de fleste distro'er, og den bør være god nok for "vanlig dødelig bruk". LibreOffice er en fork av OpenOffice, siden mange ikke likte hva Oracle gjorde med OpenOffice. Er nok av nyhets artikler om den saken rundt om på ymse it relaterte nettaviser.

 

Når det kommer til terminalen (dette gjelder i Windows med kommandolinja også), lær deg å bruke tab completion. Skriv en begynnelsen av en kommando, mappe eller fil navn og trykk tab, så blir resten fylt ut. Er det flere alternativer som matcher, så vil det bli fylt ut så langt det mulig frem til første avvik. Dobbelt tab for å liste opp alle alternativene (er det veldig mange blir du spurt om du virkelig vil liste ut alle). Windows avviker litt her, der blir første match automatisk valgt, også blar du deg frem til neste ved å trykke på tab igjen.

Da går det vesentlig raskere å jobbe i terminalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fleste skrivebords miljøer i linux kan man endre ganske mye på når det kommer til utseende, så man bør ikke dømme det nedenom og hjem på bakgrunn av standard utseende. Lag'en du opplever kan være skjermkort driveren, hvis det er tilfellet vil den nok skape problemer uansett hvilket skrivebords miljø du bruker, i alle fall hvis det er litt visuell snacks involvert.

 

 

Det finnes flere docking alternativer, og de kan (om jeg ikke tar helt feil) installeres på alle skrivebords miljø. Spørs vel bare hvilken distro som har disse installert til å begynne med.

 

 

Kanskje, er det noen spesifikk MS Office funksjonalitet du ha? Ellers så er vel som nevnt LibreOffice standard kontor pakke i de fleste distro'er, og den bør være god nok for "vanlig dødelig bruk". LibreOffice er en fork av OpenOffice, siden mange ikke likte hva Oracle gjorde med OpenOffice. Er nok av nyhets artikler om den saken rundt om på ymse it relaterte nettaviser.

 

Når det kommer til terminalen (dette gjelder i Windows med kommandolinja også), lær deg å bruke tab completion. Skriv en begynnelsen av en kommando, mappe eller fil navn og trykk tab, så blir resten fylt ut. Er det flere alternativer som matcher, så vil det bli fylt ut så langt det mulig frem til første avvik. Dobbelt tab for å liste opp alle alternativene (er det veldig mange blir du spurt om du virkelig vil liste ut alle). Windows avviker litt her, der blir første match automatisk valgt, også blar du deg frem til neste ved å trykke på tab igjen.

Da går det vesentlig raskere å jobbe i terminalen.

 

Tab-tipset er oppfattet :) smart, det er litt kjipt å måtte skrive ørten tegn, men istèden bare kunne trykke tab :)

 

Nå skal jeg si en ting jeg DIGGER med Linux, nemlig at når et program ikke svarer, og man trykker "Terminate program" så lukker den faktisk programmet. I motsetning til Windows hvor man må trykke Control+Alt+Delete, bla til prosesser, også finne den aktuelle prosessen for å så trykke "Kill process".

Lenke til kommentar

Er ikke alltid Linux dreper prossessen, og noen ganger må du spesifisere PID for at den skal greie å drepe prossessen.

 

Bruker killall -s KILL prosessnavn

 

Er det noen bedre måte som fungerer bedre som jeg ikke er klar over?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv da er du vel heldig om prosessen faktisk terminerer.

 

Så sant, så sant. Når man f. eks klikker "Close program" i Windows Vista/7 så kommer det opp "Windows is looking for a soloution to the problem". Da er det noen ganger jeg skriker "Lukk det programmet for faens helvete!" til PC-en.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

Ut ifra hvordan avataren din ser ut så ser det ut som om det blir vanskelig å argumentere mot deg :p

Kan hende det er flere grunner enn avataren :devil:
Det jeg ikke liker med KDE er at det rett og slett er dørgende kjedelig.
Da kan du ikke ha sett mye av KDE. Man kan si veldig mye om KDE på godt og vondt, men kjedelig er det ikke. Ut-av-boksen kan det nok ligne windows, men rot litt rundt så ser du at det koker av funksjonalitet under overflaten. Du kan enkelt få KDE til både å se ut som og oppføre seg som en hvilken som helst utgave av OSX eller windows, men du kan også få det klin likt diverse av de andre skrivebordsmiljøene i linux.
I tillegg så opplevde jeg også lag med dette skrivebordsmiljøet.
Høres ut som du hadde en råtten grafikkdriver. Det er lett løsbart, spesielt i Ubuntu-varianter.
Noen som vet om det går an å bruke Wine til å kjøre Microsoft Office?

Har vært en del trøbbel med det. Du kan sjekke her: http://appdb.winehq.org

 

ellers er libreoffice å foretrekke framfor openoffice, du finner alt fra openoffice der pluss mye mer (libreoffice er en videreutvikling av openoffice). Personlig har jeg begynt å se en del på Calligra som et alternativ, men de har et stykke igjen til libreoffice sitt nivå.

Lenke til kommentar

Kan hende det er flere grunner enn avataren :devil:

Da kan du ikke ha sett mye av KDE. Man kan si veldig mye om KDE på godt og vondt, men kjedelig er det ikke. Ut-av-boksen kan det nok ligne windows, men rot litt rundt så ser du at det koker av funksjonalitet under overflaten. Du kan enkelt få KDE til både å se ut som og oppføre seg som en hvilken som helst utgave av OSX eller windows, men du kan også få det klin likt diverse av de andre skrivebordsmiljøene i linux.

Høres ut som du hadde en råtten grafikkdriver. Det er lett løsbart, spesielt i Ubuntu-varianter.

Har vært en del trøbbel med det. Du kan sjekke her: http://appdb.winehq.org

 

ellers er libreoffice å foretrekke framfor openoffice, du finner alt fra openoffice der pluss mye mer (libreoffice er en videreutvikling av openoffice). Personlig har jeg begynt å se en del på Calligra som et alternativ, men de har et stykke igjen til libreoffice sitt nivå.

 

Nå har jeg prøvd Fedora, og nå har jeg lyst til å prøve PC-BSD. Noen som har noen erfaring med dette operativsystemet? (Er klar over at det det ikke er Linux). Denne bruker jo KDE, så da får jeg jo testet ut dette også.

Lenke til kommentar

Hvis du prøver dette av nysgjerrighet så kjør på! Hvis du derimot vil ha et relativt enkelt og brukbart system til noe annet enn server så tror jeg ikke PC-BSD er veien å gå. Med forbehold om at jeg ikke har noen erfaring med det utover det jeg har lest, noen med andre meninger får eventuelt arrestere meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så sant, så sant. Når man f. eks klikker "Close program" i Windows Vista/7 så kommer det opp "Windows is looking for a soloution to the problem". Da er det noen ganger jeg skriker "Lukk det programmet for faens helvete!" til PC-en.

Offtopic, men likevel, taskkill /F ... i windows skal vel være ganske synonymt med kill -9 ... tror jeg?

 

Windows er bare TILSYNELATENDE ubrukelig, som et resultat av all energien MS har lagt i å få det til å fremstå slik :o)

 

EDIT: Jammen har jeg 333 innlegg også :)

Halvveis til 666 :devil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...