SUSE and Pepsi Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ber om råd her, når du er så negativ. Blir nesten litt provosert av din ufordragne holdning :-) Det er ikke meningen å virke negativ, men jeg hater Ubuntu, sånn helt seriøst. 2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Det er ikke meningen å virke negativ, men jeg hater Ubuntu, sånn helt seriøst. Vi har enda ikke fått et godt svar på hvorfor. Og derfor blir det sinnsykt vanskelig å komme med noen bedre forslag. Beskriv i detalj hva som er problemet ditt. Mine erfaringer: - Alle distroer er ræva med norsk språk. Så vi holder oss til engelsk. - Fargene i Ubuntu kan skiftes i Appearance (skriv det inn i start-menyen). Radience-fargene er nøytrale og greie. - Unity er koselig når du skjønner hvordan det skal brukes. Du skal ikke lete i start-menyen med musen, du skal søke med tastaturet. Hvis du vanligvis bruker Windows Vista med klassisk start-meny kan jeg skjønne at du rynker på nesen, men det er en grunn til at den muligheten ble tatt vekk i f.eks Windows 7. - Hvis det lagger, så har du sannsynligvis et driverproblem, og ikke et Unity-problem. Å skifte til noe mindre krevende er da like effektivt som å pisse i buksen, siden du en eller annen dag vil få bruk for noe krevende likevel. Endret 23. mai 2013 av endrebjo Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Briliant. En sånn tråd har vi ikke hatt siden 2005 en gang. 3 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Når det kommer til språk så er det litt varierende kvalitet på hvor god norsken er og man kan risikere en blanding av norsk og engelsk. Min erfaring med Fedora er at norsk er godt støttet der (men som tidligere nevnt, en stund siden jeg brukte det sist). En ulempe/fordel med Fedora er at den kun inneholder fri programvare. Vil du installere proprietære programmer/drivere må du legge til tredje parts pakkebrønner. RPM Fusion er ett populært alternativ til Fedora. Du har to alternative måte å legge det til på: #1 cli su -c 'yum localinstall --nogpgcheck http://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-$(rpm -E %fedora).noarch.rpm http://download1.rpmfusion.org/nonfree/fedora/rpmfusion-nonfree-release-$(rpm -E %fedora).noarch.rpm' Kopier og lim inn i terminalen (Ctrl+shift+v, terminalen avviker litt fra det normale ctrl+v. Alternativt så kan du høyre klikke i terminal vinduet og velge lim inn/paste fra menyen). #2 følg instruksjonene under "Graphical Setup via Firefox web browser" her: http://rpmfusion.org/Configuration Da laster du ned to .rpm filer og starter de. Da har du også muligheten til å sammenligne effektiviteten, brukervennligheten osv mellom cli og gui Hvis du legger til mange tredje parts pakkerbrønner, så kan det oppstå konflikter. Alle er ikke nødvendigvis kompatible med hverandre. Du bør ikke ha behov for noe utover RPM Fusion. Ellers ta en titt her for noen flere pakkebrønner (f.eks. http://repos.fedorapeople.org/) og informasjon om temaet: https://fedoraprojec...ty_repositories Når det kommer til å installere Opera så er det ett av de få programmene jeg har vært borti hvor du laster ned en .rpm/.deb o.l. og installerer der i fra. Opera har sin egen pakkebrønn for .deb pakker (f.eks. Debian og Ubuntu), som blir automatisk konfigurert opp ved installasjon. Da bruker du pakkebehandleren til å holde Opera oppdatert After you install an Opera Debian package manually for the first time, it will add /etc/apt/sources.list.d/opera.list containing configuration for this repository. For Fedora må du finne/legg til en tredje part pakkebrønn (f.eks. http://www.beduine.de/repository/), eller bare fortsette å laste ned nye .rpm filer fra Opera ved nye versjoner (så windows metoden er ikke helt "ikke eksisterende" på linux, dessverre). Edit: Hvis du ønsker å lære linux, når du kommer over en problemstilling, så beskriv: hva som er problemet hva du ønsker å gjøre hva du gjorde for at problemet dukket opp annen relevant informasjon Det vil gjør det mye enklere for andre å hjelp deg. Dette gjelder vel egentlig ganske generelt (linux, windows og ymse annet, ikke nødvendigvis data relaterte problemer). Ting som "noe er galt", "det fungere ikke" og andre tilsvarende utsagn er null verdt, i best fall fører det til en haug med oppfølger spørsmål og i verste fall ingen respons. Endret 23. mai 2013 av Crowly 2 Lenke til kommentar
kjelle392 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Dersom du stiller skikkelig spørsmål i en fin tone skal du se at alt ordner seg. Det burde du gjøre uansett. Må bare skyte inn at TS gjør seg akkurat samme erfaringen som jeg gjorde i den perioden hvor interessen for å forstå og lære Ubuntu var stor. Linux har blitt et veldig bra system det, uansett distro, men problemet er slike brukere som Lycantrophe for eksempel (understreker et eksempel), som har en arrogant ovenfra-og-ned-holdning. Det er ikke slik at vi som har begrensede kunnskaper om Linux spør for å være "ekle", men for å både lære og forstå. Dere som KAN systemet bør da heller holde kjeft eller å faktisk svare på det vi spør om uten å innta den arrogante holdningen. Jovisst har også Linux mye utviklingspotensiale, men jeg tror ærlig talt flere ville ha vært Linuxbrukere dersom man fikk svar på det man lurte på. Et annet lite hjertesukk er all den utdaterte dokumentasjonen på nettet... Nesten håpløst å finne en "oppskrift" som faktisk funker med den versjonen man sitter med. Det har skjedd flere ganger at jeg midt inni noe har funnet ut at artikkelen var fra 2005 eller noe deromkring, og hva gjør man da? 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Han stilte jo aldri noen spørsmål, det er jo problemet. Det nytter aldri å komme inn i et miljø med et ønske om hjelp for så å ikke be om det eller være latterlig frekk i fremgangsmåten. Det er så utrolig mange hjelpevillige folk her inne; jeg synes ikke det er urimelig å kreve at man da oppfører seg. Det er ikke en ovenfra-og-ned-holdning, det er krav om folkeskikk. Hvis du vil kan jeg dra på meg ovenfra-og-ned-hatten, og trust me, det blir ikke en hyggelig opplevelse. La oss oppsummere dette: Oldemor kommer inn og vil ha hjelp. Med noe, ganske uspesifisert hva, men krydrer det med "Ubuntu lagger og er full av fjas og mas" og "bare dritt". Han svarer på alle spørsmål om hva som er galt med "det funket ikke" og "det er bloated og fullt av tull". Og at det var vanskelig å installere pakker. Samtidig svarer han frekt på alle spørsmål. Kan du peke på et eneste samfunn der dette er holdbar oppførsel? Et eneste sted der dette ikke hadde blitt møtt med reaksjoner? Merk at han samtidig kom inn hit som om han faktisk hadde kunnskap til å si noe her inne som ingen andre visste. Uh-huh, det er masse kompetanse her, så den holder ikke. Videre, når vi faktisk får snodd ut hva som faktisk er problemet kommer tipsene på løpende bånd. Formuleringene hans endrer seg og han legger seg flat for tidligere oppførsel; all is well! Nå har han både fått detaljerte guider og konkrete tips, samt forklaringer på hvorfor, til å oppnå det han ønsker. 2 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Det er gode å dårlig måter å reagere på dårlig oppførsel på. En eller flere her inne har ikke reagert på en best mulig måte i mine øye. Høflig og rolig er alltid å foretrekke. Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Hva er det du ikke liker ved KDE? 1 Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Må bare skyte inn at TS gjør seg akkurat samme erfaringen som jeg gjorde i den perioden hvor interessen for å forstå og lære Ubuntu var stor. Linux har blitt et veldig bra system det, uansett distro, men problemet er slike brukere som Lycantrophe for eksempel (understreker et eksempel), som har en arrogant ovenfra-og-ned-holdning. Det er ikke slik at vi som har begrensede kunnskaper om Linux spør for å være "ekle", men for å både lære og forstå. Dere som KAN systemet bør da heller holde kjeft eller å faktisk svare på det vi spør om uten å innta den arrogante holdningen. Jovisst har også Linux mye utviklingspotensiale, men jeg tror ærlig talt flere ville ha vært Linuxbrukere dersom man fikk svar på det man lurte på. Et annet lite hjertesukk er all den utdaterte dokumentasjonen på nettet... Nesten håpløst å finne en "oppskrift" som faktisk funker med den versjonen man sitter med. Det har skjedd flere ganger at jeg midt inni noe har funnet ut at artikkelen var fra 2005 eller noe deromkring, og hva gjør man da? Takk. Jeg føler endelig at jeg blir forstått! 2 Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Han stilte jo aldri noen spørsmål, det er jo problemet. Det nytter aldri å komme inn i et miljø med et ønske om hjelp for så å ikke be om det eller være latterlig frekk i fremgangsmåten. Det er så utrolig mange hjelpevillige folk her inne; jeg synes ikke det er urimelig å kreve at man da oppfører seg. Det er ikke en ovenfra-og-ned-holdning, det er krav om folkeskikk. Hvis du vil kan jeg dra på meg ovenfra-og-ned-hatten, og trust me, det blir ikke en hyggelig opplevelse. La oss oppsummere dette: Oldemor kommer inn og vil ha hjelp. Med noe, ganske uspesifisert hva, men krydrer det med "Ubuntu lagger og er full av fjas og mas" og "bare dritt". Han svarer på alle spørsmål om hva som er galt med "det funket ikke" og "det er bloated og fullt av tull". Og at det var vanskelig å installere pakker. Samtidig svarer han frekt på alle spørsmål. Kan du peke på et eneste samfunn der dette er holdbar oppførsel? Et eneste sted der dette ikke hadde blitt møtt med reaksjoner? Merk at han samtidig kom inn hit som om han faktisk hadde kunnskap til å si noe her inne som ingen andre visste. Uh-huh, det er masse kompetanse her, så den holder ikke. Videre, når vi faktisk får snodd ut hva som faktisk er problemet kommer tipsene på løpende bånd. Formuleringene hans endrer seg og han legger seg flat for tidligere oppførsel; all is well! Nå har han både fått detaljerte guider og konkrete tips, samt forklaringer på hvorfor, til å oppnå det han ønsker. Er enig i det andre, men den kjøper jeg ikke. Det hele startet jo med at jeg ble kalt for tulling. 1 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Kan vi bare la det ligge nå og fortsette det positive sporet vi hadde? edit: Det var egentlig ikke et spørsmål Endret 23. mai 2013 av hernil 1 Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Kan vi bare la det ligge nå og fortsette det positive sporet vi hadde? edit: Det var egentlig ikke et spørsmål Vi må nesten få oppklart dette først. Hvis ikke blir det som å plassere to personer som er erkefiender på en øde øy og be dem om å samarbeide. Nå lastet jeg ned Opera manuelt. Følte at jeg ikke hadde noe valg i og med at det ikke gikk å bruke terminal. Det var noe annet jeg kunne gjøre også, men siden noen her sa at det gikk an å laste den ned manuelt så var jo det OK. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Opera (på Fedora) er et av få tilfeller det er riktig måte. Endret 23. mai 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 (Ikke det at jeg er erkefiende med noen her) Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Hva er det du ikke liker ved KDE? Ut ifra hvordan avataren din ser ut så ser det ut som om det blir vanskelig å argumentere mot deg Det jeg ikke liker med KDE er at det rett og slett er dørgende kjedelig. (Synes jeg i allefall.) I tillegg så opplevde jeg også lag med dette skrivebordsmiljøet. Digger XFCE, ligner ganske på Mac OS X engetlig. I allefall den som har et slags docking nederst på skrivebordet. Det er i allefall sånn på Fedora XFCE, men jeg kunne ikke se det på screenshotene som ligger på xubuntu.org. Noen som vet om det går an å bruke Wine til å kjøre Microsoft Office? Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Er det noen som vet hvordan jeg kan laste ned OpenOffice? Denne ligger heller ikke i den (var det pakkebrønnen den kaltes?) Endret 23. mai 2013 av FandensOldemor123 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 (endret) Det jeg ikke liker med KDE er at det rett og slett er dørgende kjedelig. (Synes jeg i allefall.) I tillegg så opplevde jeg også lag med dette skrivebordsmiljøet. Da har du ikke prøvd. Noen som vet om det går an å bruke Wine til å kjøre Microsoft Office? Mange som har prøvd, men jeg ser ingen grunn til å gjøre det. Er det noen som vet hvordan jeg kan laste ned OpenOffice? Denne ligger heller ikke i den (var det pakkebrønnen den kaltes?) yum install libreoffice Endret 23. mai 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
SUSE and Pepsi Skrevet 23. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2013 Da har du ikke prøvd. Mange som har prøvd, men jeg ser ingen grunn til å gjøre det. yum install libreoffice Da installerer jeg jo LibreOffice og ikke OpenOffice, men samme det. Det har jeg, og jeg synes rett og slett det ligner litt på Windows, med den startmenyen. Nå blir jeg sikkert grillet igjen, og jeg har ikke lang erfaring med Linux, men når jeg brukte det var det meningen jeg opparbeidet meg. Jeg er villig til å gi det en ny sjanse litt senere, men akkurat nå er jeg fokusert på å lære meg Basic Linux. Mye på en gang for en noob som meg Nå som jeg har blitt vant til det synes jeg at terminalen er litt spennende jeg føler meg som en super-geek når jeg bruker den. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 OpenOffice er ikke lenger standard office-suite i de fleste distroer; libreoffice er. Per nå virker det også som det beste produktet av de to. KDE er svært fleksibelt. Jeg kan vise deg mange desktoper som eksempel. Som denne: --- Ang. terminalen: Ser du? Med litt instilling kommer man langt. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Er det noen som vet hvordan jeg kan laste ned OpenOffice? Denne ligger heller ikke i den (var det pakkebrønnen den kaltes?) Du kan også velge Kingsoft Office http://www.lukor.net/2013/05/23/kingsoft-office-for-fedora-19181716centos/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kingsoft-office-for-fedora-19181716centos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå