Gå til innhold

Hvilken Linux-versjon? Ubuntu eller Mint er ikke aktuelt.


Anbefalte innlegg

Lag, finner ikke drivere, jævla bloated system engetlig.. Jeg må si at dere Linux-brukere er ikke akkurat særlig vennlige mot nye brukere. I hvertfall ikke forumbrukerne her.

Det var bare et velment råd så folk forstår hva du er ute etter og hva du prøver å styre unna. Unity er blitt bedre på lag i 13.04, men blir vel aldri den mest snappy desktopen, driverne ligger i kjernen og er vel stort sett de samme for alle distroene (som er nogenlunde på nivå med hverandre mhp. kjerneversjon).

 

Det er fortsatt ingen som vet hvilke drivere du har problemer med, og dermed ingen som kan hjelpe deg med det. "Jævla bloated" er heller ikke særlig mer konkret enn "Tull og Fjas", så også der er vi like langt. Det virker rett og slett ikke som du vet hva du selv lurer på, kanskje du skal finne ut det først?

Endret av quantum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er liksom lagt opp for å ha Vista-støtte på drivere etc., og det er et klistremerke hvor det står "Designed for Windows XP, Windows Vista Capable" på den, så har ikke er fart noen spesielle problemer med det.

Seems legit :-)

 

Ellers slenger jeg meg på resten av flokken her, det er mer effektivt å bruke en pakkebehandler (terminal eller software center). Du kommer til å brenne deg på mye skjit om du prøver å gjøre det her manuelt. Å prøve å bruke Linux som Windows er ingen god idé. Du laster vel ikke ned .APK manuelt til Android også?

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg brukte opensuse en lang periode. Også har jeg brukt arch, centos, debian, fedora, gentoo, mandriva, mint, pclinuxos, slackware og ubuntu.

 

Av disse så vil jeg anbefale arch, debian, gentoo, pclinuxos og slackware. Gentoo kan være litt vrien å installere for nybegynnere. Med mindre du er veldig tålmodig og ikke har noe imot å lese mange manualer.

 

Pclinuxos kan ha god støtte for skjermkortet ditt. Da jeg prøvde den så virket den som en god linux til spill og slikt.

 

Og, for å være helt ærlig så syns jeg det er tull å bruke linux hvis man bare skal bruke det akkurat som windows. Jeg mener at selve poenget med linux er mer frihet og kontroll over systemet ditt, og det innebærer at man gjør ting annerledes, som å bruke command line en del.

 

Jeg var ikke noe særlig glad i command line selv da jeg startet med linux, men det vokste på meg, og nå liker jeg det godt, og syns at vanlige pakkebehandlere med gui er litt kjipt.

Lenke til kommentar

Har fått med meg at jeg gjorde det feil, så da trenger jeg ikke flere småfrekke innlegg. Nå synes sikkert dere at jeg er en hårsår dramaqueen (eller drama king i mitt tilfelle) men jeg har gått lei av lite hjelpsomme innlegg som for eksempel et innlegg her som kalte meg for en tulling. Dere må skjønne at jeg er ganske ny på Linux, og derfor trenger man ikke å gå helt av skaftet når det viser seg at jeg installerer pakker på den måten, istedenfor på den måten osv.

 

Og BTW er jeg ikke noen fan av Ubuntu fordi de gjør alt så vanskelig, og det er masse unødig eyecandy i tillegg. Og Unity er bare dritt.

 

Lenke til kommentar

De fleste her har nok ikke som intensjon å være frekk, men du sender litt mixed signals når du på en side påstår å ha såpass mye erfaring med Ubuntu at det er totalt uaktuelt å bruke, mens du samtidig viser at du har missforstått noe av det mest fundamentale i de fleste Linuxdistribusjoner, nemlig pakkebehandleren.

 

Videre kritiserer du f.eks Ubuntus driverstøtte, men drivere i Linux er innebygget i kjernen og som stort sett akkurat den samme for de fleste distribusjoner. Det eneste som skiller dem er håndteringen av lukkede drivere og her er Ubuntu best i klassen.

 

Vær litt mer nysgjerrig enn bastant så tror jeg folk roer tonen ned et par hakk og vi kan få en hyggelig stemning i tråden :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har fått med meg at jeg gjorde det feil, så da trenger jeg ikke flere småfrekke innlegg. Nå synes sikkert dere at jeg er en hårsår dramaqueen (eller drama king i mitt tilfelle) men jeg har gått lei av lite hjelpsomme innlegg som for eksempel et innlegg her som kalte meg for en tulling.

Mon tro hvorfor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden behovet her egentlig er å prøve noe nytt og spennende - hva med Mac? OS X har mye mer til felles med Linux enn Windows, pakkesystemet er point-and-click/drag-n-drop og har ennå ikke gitt meg noe hodebry, driverproblemer er selvsagt ikkeeksisterende.

 

Evt. en eller annen BSD-variant, FreeBSD, Dragonfly etc?

 

Eller en Linux-variant med Portage for å slippe deb/rpm.

 

Eller prøve OpenSUSE One Click Install http://en.opensuse.org/openSUSE:One_Click_Install https://github.com/openSUSE/one-click-installer/wiki

Lenke til kommentar

Hvis du slutter å omtale alt som "bare dritt", så hadde kanskje folk være noenlunde snillere. Det er ikke bare dritt å sykle, selv om jeg ikke klarer det. Det er mange som ikke liker Unity. Heller ikke særlig lurt å være kjempe bastant, når du egentlig ikke vet hva du snakker om. Du sier på den ene siden "at du er ny med Linux", men så som andre sier, så høres det plutselig ut som du vet hva du snakker om.

 

For min del reagerte jeg på den holdningen om at alt var så dårlig. Uten at det ble spesifisert noe særlig. Det er som når noen sier de ikke liker en person uten å begrunne det. Kan ikke ta det til meg som seriøst uten en begrunnelse.

 

Ellers, lykke til med Linux. Du kan lære masse om du er villig til det. Og Linux er spennende. Absolutt. For min del vil jeg anbefale deg å prøve noen mer avanserte distribusjoner. Følg noen guider osv. Gentoo var mitt første prosjekt for fem, kanskje seks år siden(?). Mon tro hvor mange ganger jeg prøvde før jeg fikk det til å funke. Gikk alltid galt på kjernekompilleringen... ehe.

Lenke til kommentar

Du kom jo over problemer. Du måtte på din, hva, 7. distro før du fikk det til?

 

Hint: det er ikke pakkebehandleren som er problemet.

 

Pakkene hadde ingenting å gjøre med at jeg skiftet distro. Jeg skjønte ikke at noe var galt når jeg brukte Ubuntu. Derfor skiftet jeg fram og tilbake. Når det sto at man kunne dobbeltklikke på pakken trodde jeg det var ment som at man kunne laste ned pakken manuelt og dobbeltklikke på den.

 

Da skal jeg spørre et spørsmål, hvorfor er du så interessert i å grille meg?

Lenke til kommentar

Jeg griller alle som valser inn her, frekke og ignorante. Du skal se alt blir mye triveligere når slike kjedelige faktorer ikke er til stede.

 

Du kan alltids laste ned pakker manuelt og håndtere den biten selv. Men det er ingen grunn* til å gjøre det.

 

* I noen svært SVÆRT sære tilfeller er ikke ting pakket, men jeg tviler ganske hardt på at du har behov innen den kategorien.

Lenke til kommentar

* I noen svært SVÆRT sære tilfeller er ikke ting pakket, men jeg tviler ganske hardt på at du har behov innen den kategorien.

Å laste ned .deb's er et alternativ til å manuelt legge til PPAs for kreft som f. eks Skype. Det er mer eller mindre eneste grunnen ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...