Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mazda 5 : fjerning av DPF - noen som vet?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Mazda 5, men DPF-lys blinkende, tar det på verksted og får dette fjernet etter en tvangsregenerering, så kan jeg kjøre 50 mil og vi er tilbake med DPF-lys og limp mode.

 

Bruke 20.000 på å bytte filteret er ikke aktuelt!!!!

 

Mange av de samme problemene jeg har hatt med bilen (DPF og hjul) ser jeg igjen i UK, og der er det firmaer som har spesialisert seg på å fjerne dette filteret og omprogramere computeren i bilen.

 

Noen som vet om et sted nærmere enn UK, som gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Mazda 5, men DPF-lys blinkende, tar det på verksted og får dette fjernet etter en tvangsregenerering, så kan jeg kjøre 50 mil og vi er tilbake med DPF-lys og limp mode.

 

Bruke 20.000 på å bytte filteret er ikke aktuelt!!!!

Hvor mange tvangsregenereringer har du fått gjort?

 

Hvor gammel er bilen?

 

Hvor langt har bilen kjørt?

 

Holder du øye med oljenivået (lavt/høyt/stabilt/øker/synker)?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å sjekke prisen i Sverige, Tyskland og Polen.

Å kjøre til Berlin fra Oslo med litt ferger tar deg ikke så lang tid og koster heller ikke så mye penger så en langhelg kan fort spare inn ganske mye penger.

Lenke til kommentar

Hvor mange tvangsregenereringer har du fått gjort?

 

Hvor gammel er bilen?

 

Hvor langt har bilen kjørt?

 

Holder du øye med oljenivået (lavt/høyt/stabilt/øker/synker)?

 

Bilen har gått 320 000, 80% langkjøring. Bilen er fra 2006.

 

Oljenivå er ralativt stabilt hele tiden. Synker ca 0,4 l på 20.000 (service)

 

Har hatt 7 regenereringer.

 

(skal sjekke om det er følerne som er problemet på noen måte, da sist begynte lampa å lyse kun etter at jeg hadde kjørt fra Oslo til Kristiansand)

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så driter jeg i det nå.

 

Det er også forbudt å kjøre 5 km over fartsgrensen på E18 gjennom Oslo.....

 

Du vet hva konsekvensen av å bli stoppet i teknisk kontroll er?

Du vil få en bot som merkes sånn halvveis greit i lommeboka.

Deretter må du finne deg alternativ transport videre.

 

Neste EU-kontroll skal heller ikke bilen gå gjennom når filteret er fjernet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du vet hva konsekvensen av å bli stoppet i teknisk kontroll er?

Du vil få en bot som merkes sånn halvveis greit i lommeboka.

Deretter må du finne deg alternativ transport videre.

 

Neste EU-kontroll skal heller ikke bilen gå gjennom når filteret er fjernet.

 

Har brukt 120 000 i rep/service på denne bilen siste 3 årene. Deriblandt Turboen på 28.000 (ikke at det endret noe som helst med bilen)

 

Har aldri vært stoppet i en teknisk kontroll på bilen ennå, og kjørt bil i 22 år og har gjennomsnittlig kjørt 100' km, så sjangsen for å bli stoppet er liten vil jeg påstå.

 

Skal ha EU-kontroll snart, og fjerning av filter blir etter dette, så har jeg bilen i 2 år i tilfelle og blitt ferdig nedbetalt.

Lenke til kommentar

Bilen har gått 320 000, 80% langkjøring. Bilen er fra 2006.

Oljenivå er ralativt stabilt hele tiden. Synker ca 0,4 l på 20.000 (service)

Har hatt 7 regenereringer.

(skal sjekke om det er følerne som er problemet på noen måte, da sist begynte lampa å lyse kun etter at jeg hadde kjørt fra Oslo til Kristiansand)

Min far hadde nylig problemer med sin dieselbil. Dpf tettet seg etter 800km hver gang etter tvangsregenerering (3stk). Da viste det seg at den ene dysa var defekt. Byttet dyse og oppdaterte programvaren i bilen og problemet var borte.

 

Man skal normalt kunne avlese fyllingsgraden på dpf med programvaren som verkstedet bruker. Dersom fyllingsgraden før, etter og mellom tvangsgenerering(er) ikke skulle tilsi at det skal bli tett etter bare 500 km så er det ikke dpf som det er noe feil med.

 

Du kan også forsøke å fylle Shell V-power som kanskje soter mindre.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min far hadde nylig problemer med sin dieselbil. Dpf tettet seg etter 800km hver gang etter tvangsregenerering (3stk). Da viste det seg at den ene dysa var defekt. Byttet dyse og oppdaterte programvaren i bilen og problemet var borte.

 

Man skal normalt kunne avlese fyllingsgraden på dpf med programvaren som verkstedet bruker. Dersom fyllingsgraden før, etter og mellom tvangsgenerering(er) ikke skulle tilsi at det skal bli tett etter bare 500 km så er det ikke dpf som det er noe feil med.

 

Du kan også forsøke å fylle Shell V-power som kanskje soter mindre.

 

Lokale Mazda-forhandel ser ut til å elske dyre reperasjoner, så skal ta bilen en siste gang inn til Alnabru og høre med de om det kan være noe å gjøre uten å bytte DPF. (da de sier de ikke kan forstå at det skal være behov for dette) Lokale forhandleren mente Turbo var gåen først (gikk med på dette), så DPF og da fikk jeg nok. Dette er deler som det ikke skal være behov for å bytte i det hele tatt. (på 180')

 

Lokale forhandleren påstår at det nå er servicebytte av DPF på 160' km, dette er i tilfelle sinnsykt, og Mazda kommer jeg ALDRI til å kjøpe igjen i tilfelle. Servicebytte på 28000 finner jeg meg ikke i.

 

Har kun brukt Mazda's spesiel-olje for DPF-biler og hatt alle servicer.

Endret av kmskrs
Lenke til kommentar

Nå koster et dpf 400 euro på nettet i tyskland, så her er det mulig det er "oslo-priser" ute pg går. Jeg skal høre med min lokale Mazda forhandler i morgen dersom jeg får tid.

 

Vet du med sikkerhet at bilen går i "limp-mode" ved tett dpf eller går bilen "bare" dårlig fordi dpf er tett?

Lenke til kommentar

Nå koster et dpf 400 euro på nettet i tyskland, så her er det mulig det er "oslo-priser" ute pg går. Jeg skal høre med min lokale Mazda forhandler i morgen dersom jeg får tid.

 

Vet du med sikkerhet at bilen går i "limp-mode" ved tett dpf eller går bilen "bare" dårlig fordi dpf er tett?

 

Er nok rimlig sikker på at det er DPF-limp, da den lyste først 2 ganger, før "alle 3 lysene" kom på, og kraften helt tydlig forsvant.

 

Prisen er i Larvik og Skien, Oslo (Alnabru) mener at det ikke skal være aktuelt å bytte det, og mener det må være andre ting. (kjøre til Oslo for å prøve å fikse bilen hele tiden er kjedlig)

 

Stoler ikke en dritt på Maxda i Larvik, de mente jeg måtte bytte en styringsenhet til 12000 pga airbagen lyste hele tiden. Alna fant ut at ledningen hadde falt av, kostnad på rep 650 kr.

 

Vet du at DPF koster 400 € i Tyskland? Da tar jeg turen dit.

Lenke til kommentar

Ja, man får tak i dpf til Mazda 5 til 400 euro pluss frakt i Tyskland, men saken er jo den at det ikke skal være nødvendig å bytte det (som Mazda Alna sier). Hvis det er f.eks en delvis defekt dyse som er problemet så vil det nye filteret bare bli tett med en gang.

 

 

de mente jeg måtte bytte en styringsenhet til 12000 pga airbagen lyste hele tiden.

Det der er dessverre en sykdom som har bredt seg til andre forhandlere/andre merker også. :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan går det med dette problemet hos deg? Har selv kjøpt en mazda 6 2007 i slutten av desember. For 5-6 uker siden måtte jeg ta bilen på verksted pga tett filter som jeg ikke fikk blåst reint selv. Var så tett at han måtte blåse det reit 2 ganger og bytte olje 2 ganger sa han. Kostet meg 3000 kr.

 

I går fikk jeg på nytt DPF lampa blinkende, men det hjalp heldigvis å kjøre en liten tur med høyt turtall.

 

Skal ærlig innrømme at det blir en del små kjøring, men hverken far eller svigers har slike problemer og de småkjører mye mer enn meg ( de har nyere biler da ).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dette problemet hos deg?

 

Kona er på vei hjem fra Verkstedet nå, hu ringte meg for 1 time siden (i Drammen), hadde vært litt kø og dermed småkjøring, og NÅ lyste lampa igjen!!!!!!

 

3428,- kr rett i dass for 2 tvangsregenereringer og olje.

 

Fra Alnabru og til Drammen, det var så lenge bilen funket!!!!!!

 

Kyss meg ett vist sted...........

 

Mazda sier selvfølgelig at man ikke kan omprogrammere bilen og fjerne DPF, men det driter jeg lang marsj i nå.

 

Hva er alternativet, kaste bort 30.000 på nytt filter? Har ikke samvittighet til å selge denne drittbilen til noen andre :-(

Lenke til kommentar

Hvis det er f.eks en delvis defekt dyse som er problemet så vil det nye filteret bare bli tett med en gang.

 

De var redd for å edre på dysene pga fare for å ikke få stilt de tilbake riktig (siden bilden hadde gått så langt 320.000), og da risikerte vi at det gikk til dundas og kostet 40'å fikse.

 

Diesel-bil som ikke tåler å kjøre 300' er en rimlig ræva bil spør du meg, trodde dieselbiler kumme kjøres nesten evig jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som dette er og blir et varig problem for meg også. Var vel i mars jeg var på verksted med bilen og siden det har lampa lyst 2 ganger:

 

28 mai - 134820

06. Juni - 135250

 

Sist gang var dagen etter en lang tur til ålesund. Heldigvis har jeg klart å fixe dette selv med å kjøre en tur med høyt turtall men liker det ikke. Er det potta som må byttes eller noe annet som foråsaker dette? Skal prøve å finne tak i et produkt som heter tunap og se om det har noen virkning.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Fikk det samme blinkende lyset forige uke,det jeg fant ut var at mazda forhandleren nullstilte noe på hver service,(har ikke hatt bilen på service på 1.5år siden garantien er gått utt og er selv mekaniker)som igjen betyde at jeg måtte inn til de for å få fjernet lyset,(1600kr)

Fikk samtidig beskjed om at ny dieselpartikelfilter kostet 24000kr.

 

Uansett det jeg gjorde var å gå inn på you tube og søkte på mazda5 dpf og der kommer det en film på hvordan du får fjernet det blinkende lyset,veldig enkelt,og virket for meg:)

 

Ny dieselpartikelfilter får du kjøpt på ebay for 3-4tusen,og kommer fra England,kommer til å kjøpe meg et der før jeg begynner å levere bilen inn til merkeforhandleren.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Nå koster et dpf 400 euro på nettet i tyskland, så her er det mulig det er "oslo-priser" ute pg går. Jeg skal høre med min lokale Mazda forhandler i morgen dersom jeg får tid.

 

Vet du med sikkerhet at bilen går i "limp-mode" ved tett dpf eller går bilen "bare" dårlig fordi dpf er tett?

Er nok rimlig sikker på at det er DPF-limp, da den lyste først 2 ganger, før "alle 3 lysene" kom på, og kraften helt tydlig forsvant.

 

Prisen er i Larvik og Skien, Oslo (Alnabru) mener at det ikke skal være aktuelt å bytte det, og mener det må være andre ting. (kjøre til Oslo for å prøve å fikse bilen hele tiden er kjedlig)

 

Stoler ikke en dritt på Maxda i Larvik, de mente jeg måtte bytte en styringsenhet til 12000 pga airbagen lyste hele tiden. Alna fant ut at ledningen hadde falt av, kostnad på rep 650 kr.

 

Vet du at DPF koster 400 € i Tyskland? Da tar jeg turen dit.

 

Hei 

jeg har en mazda5 2007, som har samme problem etter at jeg vasket motor!!  lurer på om det er følerne som er problemet på noen måte ? ellers hvor sitter føleren?  nå alle 3 lysene kom på og kraften forsvant . takker for deres hjelp og tips. :) 

Endret av Brian666
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...