Gå til innhold

Spørsmål ang enkeltpersonforetak (Om moms, regnskapsfører og lånekassegrense på inntekt)

Nikkey

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal starte i ny deltidsjobb hos et firma som blant annet hjelper folk med downs syndrom ol. Bedriften har ingen ansatte og alle som jobber for dem har såkalte enkeltpersonforetak.

Jeg skal nå opprette meg et enkeltpersonforetak for så å "leie" meg ut til denne bedriften.

Det jeg da lurer på er følgende:

1. Når jeg skal registrere foretaket mitt kommer det opp følgende under Merverdiavgiftsregisteret:

Har omsetningen av avgiftspliktige varer og tjenester, herunder avgiftspliktige uttak, oversteget beløpsgrensen på 50 000 NOK (140 000 NOK for veldedige og allmennyttige organisasjoner) over en 12 måneders periode?

# Beløpsgrensen er passert

# Beløpsgrensen er ikke passert / enheten har ikke omsetning som kommer inn under merverdiavgiftslovens bestemmelser.

Hvilken skal jeg velge? Jeg har ikke begynt å jobbe enda, men blir å tjene over 50 000 kr.

2. Trenger jeg regnskapsfører siden det bare er denne type jobb jeg skal gjøre? Jeg får fratrekk for kjøring, kjøp av diverse utstyr, osv. som jeg selv skriver opp, men lurer på om dette er lett å gjøre?

3. Siden jeg er student har jeg da ikke lov å tjene over 150 000 kr og samtidig ha stipend/lån fra statens lånekasse. Er det mulig å de pengene som jeg har tjent og som har kommet inn på konto, stående i bedriften og ikke ta dem ut til meg selv og dermed ikke overskride grensen på 150 000 kr?

Setter pris på alle svar jeg kan få.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, jeg ser ikke helt hva dette har med IKT å gjøre..

Når du driver et enkeltpersonsforetak er du og firmaet samme greia hva gjelder inntekter.

Men hva med å opprette et AS med 30k i aksjekapital, og leie ut deg selv fra dette ASet?

Når du ikke har passert grensen skal du velge at den ikke er passert..

Å si at grensen er passert når den ikke er det blir ganske feil.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...