Gå til innhold

Ivy Bridge - fremdeles problem med temp?

Anbefalte innlegg

Etter at Ivy Bridge kom ble det påpekt at ved overklokking ble Ivy Bridge mye varmere enn Sandy Bridge.

Ble dette endret på av Intel på senere versjoner eller er dette fremdeles et problem?

Hva er å foretrekke eventuelt mellom Sandy og Ivy ved kjøp?

Tenker da på en moderat klokking.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på hvilken CPU-kjøler man har. Men ...

Tommelfingerregel kan vel være at man holder deg lavere enn 50% klokk. Da er Ivy veien å gå.

Når man går høyere vil varmen bli et problem på Ivy, og Sandy drar ifra.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

50% av stock freq?

Så temp burde ikke være et problem om man ønsker f.eks en 3570K opp til 4.5GHz?

Jeg liker maskina stillegående når jeg surfer og diller... så noe superkjøling er uaktuelt :)

Endret av Buzz76
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv Sandy Bridge, og temperaturene er veldig bra.

Det skal være sagt at en 3570k er raskere enn 2500k på samme clock.

En 3570k på 4.2Ghz er like rask som en 2500k på 4.5Ghz.

Da har du overklokket 3570k med 800Mhz og 2500k med 1200Mhz..

"Skuffelsen" var vel at du ikke klarte å få 3570K noe særlig raskere på samme type kjøling/hovedkort.

For samme pris vil jeg personlig påstå at 3570K er bedre enn 2500K.

Nå skal det være sagt at jeg kjøpte 2500K rett etter 3570K kom på markedet, da den gikk på salg og kostet ca 300kr midre akkurat da. Nå koster de stortsett mye det samme, da er 3570K et bedre valg.

Lenke til kommentar

Det skal være sagt at en 3570k er raskere enn 2500k på samme clock.

Ivy er bedre clock-per-clock. Det er klart. Spørsmålet er vel om man kan få mer ut av en Sandy ved ekstrem overklokking, fordi Ivy får høyere termisk belastning pga den fysiske oppbygningen til CPU+varmeskjold. Hvis man ikke får bort varmen, kneler maskinen.

Svaret på dette er nok "Ja". Hvis man skal klokke veldig høyt, vil en Sandy ha større forutsetning for dette pga den utsettes for mindre termisk belastning. Alt avhenger selvsagt at kjøleløsningen man bruker. Når man beveger seg fra 5,2ghz og oppover vil (f.eks) en 2700K kunne dra fra en 3770K.

Men OP snakket om moderat klokk, og da er Ivy veien å gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En 2700k på 5.2 Ghz er vel på linje med en 3770k på rundt 4.8, det er vel ca tilvarende vanskelig på begge. (Jeg har ikke prøvd dette selv, har aldri vært over 4.6GHz på min.)

Det vil være noen tilfeller der Sandy Bridge vil være like god som Ivy, men Ivy er genrellt bedre enn Sandy, det er likevel snakk om desimaler her. Ivy Bridge har også støtte for PCIe 3.0, noe som er en fordel.

Uansett sjekka prisjakt, og for øyeblikket er 3570k faktisk bittelitt billigere enn 2500k.

Jeg betalte ~1500kr for min 2500k for ca 1.5 år siden. Mener da at 3570k kostet ~1700kr den gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...