Karroh98 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Hei (igjen)! Vurderer faktisk også ett macro objektiv, og har sett litt på EF 100mm f/2.8L Macro IS USM og synes dette virker som et bra objektiv. MEN, det er (etter min mening) litt dyrt, og jeg kunne tenkt meg ett mye billigere.. Jeg ønsker å kunne komme nærme insekter og andre små ting, f.eks snøfnugg. Holder 100mm til dette eller bør jeg ha større? Vet dere om noen rimeligere, men lignende modeller for Canon? Vet jeg spør fælt etter objektiv-hjelp og valg av det, men jeg kan ikke så mye! Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 De som tester objektiv mener at dette (ref link) er brukbart til macro. https://prisguiden.no/produkt/sigma-105mm-f2-8-ex-dg-os-hsm-macro-for-canon-144717 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Hvis insekter er hovedmålet ditt med et macroobjektiv så kan man nesten si jo lenger jo bedre. 100 mm er akseptabelt, 150/180 er bedre (Sigma 150 er et godt valg). Men de er også dyrere. Til mer "statiske" objekter som blomster o.l. så er Canons EF-S 60 mm 2.8 et godt valg som er rimeligere enn 100 mm, men jeg tror du skal få problemer med å komme nære nok insekter. Endret 19. mai 2013 av polljen Lenke til kommentar
to88he Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Canon lager en "non L" versjon av objektivet du nevner. Optisk er dette så si like bra som L versjonen. Det er en god del billigere. http://www.japanphoto.no/canon-ef-100mm-f-28-usm-macro Dette kan du finne brukt på f.eks. foto.no med jevne mellomrom. Som bonus egner dette seg også utmerket som et portrettobjektiv. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Beste kjøpet rundt 100mm om dagen vil vel være denne (imho), i tillegg får man (ut mandag) 20% rabatt på den prisen som er oppgitt på priduktbladet (rabatten vises i handlekurven) http://www.japanphot...60371005683-007 Endret 20. mai 2013 av ThorEH 1 Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Hvis du kan klare deg uten IS og værtetting har Canon en annen hundremillimeter som er optisk omtrent identisk med IS-versjonen. Jeg har hatt begge, og er fryktelig glad i IS-en på IS-versjonen. Ser forresten at det ligger en ute på foto.no til 5000 kroner. Lenke til kommentar
Karroh98 Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Takk for tips! Hva har dere å si om f.eks Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro ? Har hørt mye positivt om den! Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 En ting - angående værtetting. Jeg vet ikke hvor mye ikke-værtettede objektiver tåler av fuktighet, men selv om du ikke ser for det at du kommer til å fotografere spesielt mye i øs, pøsende regnvær, vil jeg påstå at værtetting kan være praktisk på et makroobjektiv, da du veldig ofte vil være i nærheten av fuktig- eller vått gress, busker som drypper, osv. One less thing to worry about ... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Når det gjelder makro-obektiver så er man avhengig av et godt stativ, jo mer brennvidde jo bedre stativ trenger man. Hadde Tamron 90mm makro i en periode og det var bortimot umulig å fotografere med det håndholdt, man måtte bruke manuell fokusering og bevege objektivet i lengderetning til man fikk fokusert riktig, det ble veldig mange bomskudd. Har nå Canon 100mm f/2.8 L IS og det er som en lek i forholdt til Tamron'en, fungerer relativt bra til makrofotografering håndholdt. Endret 19. mai 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Når det gjelder makro-obektiver så er man avhengig av et godt stativ, jo mer brennvidde jo bedre stativ trenger man. Hadde Tamron 90mm makro i en periode og det var bortimot umulig å fotografere med det håndholdt, man måtte bruke manuell fokusering og bevege objektivet i lengderetning til man fikk fokusert riktig, det ble veldig mange bomskudd. Har nå Canon 100mm f/2.8 L IS og det er som en lek i forholdt til Tamron'en, fungerer relativt bra til makrofotografering håndholdt. PS - den jeg har linket til er den nye versrjonen, med VC (altså bildestabilisering) 1 Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Ønsker du å komme nærmere insekter og andre veldig små ting så kan du bruke et gammelt objektiv som du reverserer. Dette vil gi langt større forstørrelse enn standard makro objektiv slik at du kommer nærmere det du skal ta bilde av. Ta en titt på videoen på linken under. http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60&feature=player_embedded På linken under kan man se et bilde jeg har tatt med en gammel reversert Pentax Takumar-A 28mm F2.8 som er samme objektiv som brukes i videoen over. Jeg betalte under 200kr for objektivet på ebay. http://www.akam.no/b...stein-2/1143748 Endret 31. mai 2013 av LAEN Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Ønsker du å komme nærmere insekter og andre veldig små ting så kan du bruke et gammelt objektiv som du reverserer. Dette vil gi langt større forstørrelse enn standard makro objektiv slik at du kommer nærmere det du skal ta bilde av. Ta en titt på videoen på linken under. (fjernet film) På linken under kan man se et bilde jeg har tatt med en gammel reversert Pentax Takumar-A 28mm F2.8 som er samme objektiv som brukes i videoen over. Jeg betalte under 200kr for objektivet på ebay. http://www.akam.no/b...stein-2/1143748 Hvorfor brukes det oftest ca 30mm? Hva skjer om man bruker en 50 eller 70mm reversert? Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Hvorfor brukes det oftest ca 30mm? Hva skjer om man bruker en 50 eller 70mm reversert? Jeg bruker også ofte 50mm, 28mm gir mer forstørrelse enn 50mm og 70mm. På store insekter kan en 28mm noen ganger gi en forstørrelse som gjør at man ikke får med seg hele insektet når man skal ta bilde av dem, da kan det være lurt å bruke en 50mm. En 70mm har jeg aldri brukt, da kan jeg likegodt bruke et dedikert makro objektiv. Endret 31. mai 2013 av LAEN 1 Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Hei (igjen)! Vurderer faktisk også ett macro objektiv, og har sett litt på EF 100mm f/2.8L Macro IS USM og synes dette virker som et bra objektiv. MEN, det er (etter min mening) litt dyrt, og jeg kunne tenkt meg ett mye billigere.. Jeg ønsker å kunne komme nærme insekter og andre små ting, f.eks snøfnugg. Holder 100mm til dette eller bør jeg ha større? Vet dere om noen rimeligere, men lignende modeller for Canon? Vet jeg spør fælt etter objektiv-hjelp og valg av det, men jeg kan ikke så mye! Jeg har EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, det er et kjempeobjektiv som du garantert kommer til å bruke til mye annet enn macro. De fleste tar macro med stativ, men IS gir deg muligheten til å sløyfe stativet i de fleste tilfeller, dessuten er IS kjekt når du bruker linsen til andre ting enn macro. Lyssterkt og sylskarpt objektiv du kommer til å få mye glede av. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Hvorfor brukes det oftest ca 30mm? Hva skjer om man bruker en 50 eller 70mm reversert? Jo lavere brennvidde, jo mer forstørrelse - blir en avveining. 1 Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Hvor nært kan man gå motivet ved reversering? Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Hvor nært kan man gå motivet ved reversering? Det avhenger av hva slags objektiv du bruker, hvor mer vidvinkel og forstørrelse du ønsker hvor nærmere må du. En reversert Pentax Takumar-A 28mm F2.8 treffer fokus på rundt 7cm fra det du ønsker å ta bilde av. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 Takk for svar! Kanskje prøve ut dette etterhvert da. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå