TVDlover Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Heisann! Jeg har fått i oppgave på skolen å sammenlikne to tekster og skrive en artikkel på dette. Den ene av tekstene er et utdrag fra twilight boken. Jeg har laget meg et punkt i disposisjonen at jeg velger å skrive kort om "Hvorfor har tusener av ungdommer blitt så «hektet» av twilight?" Altså dette er ikke en overskrift, men bare et utgangspunkt! Om noen har noe å tilføye på dette så vær så snill si ifra! Ingenting er dumt! Blir glade for alle meninger og synsvinkler! Selv er ikke jeg noen stor twilight fan, så jeg kan ikke svare på dette. Takk for svar! Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Ble selv dratt med på kino av damen for å se denne filmen da jeg var i 15-årsalderen, og husker den bedre enn jeg gjerne skulle likt å gjøre. Uansett et interessant mediefenomen. Vanligvis kan jeg ikke fordra å hjelpe folk med leksene på denne måten, men jeg fikk lyst til å skrive litt og dette var det første som fanget oppmerksomheten min. Uansett bør du, TS, se filmen før du skriver oppgave om den. I mine øyne er ikke Twilight annet enn kjærlighetshistorie hvor manns- og kvinnerollen er overdrevet og forsterket til de grader. De fleste kjærlighetshistorier utnytter stereotypene (noen vil kanskje si sannhetene) om at "den ultimate mann" er en litt tilbaketrukket/sjenert (les: mystisk) person som -om man blir kjent med han, noe som altså svært få gjør pga hans noe innadvente personlighet- viser seg å være den mest morsomme, kjærligste, mest intelligente og selvsikre typen på skolen. Han er ikke nødvendigvis kjempemuskuløs, men han er alltid kjempeflink til noe eller "sterk" på sin måte, noe kvinnen finner tiltrekkende. I Twilight har de løst dette ved at den mannlige hovedrollen er vampyr, noe som i praksis betyr at han til ethvert tidspunkt og uten særlig vanskelighet kunne tatt liv av den kvinnelige hovedpersonen, og han ville også hatt dette forholdet til alle kvinner som lever på jorden i dag. Dette var egentlig mer enn nok, men han fremstår i tillegg som en av de sterkeste vampyrene i sin familie og i tillegg tankeleser (alle jenters drøm?). I tillegg er selvfølgelig mannen veldig kjekk, noe den kvinnelige hovedrollens venninner (hun får dem etter hvert) også uttrykker, noe som i seg selv sannsynligvis fører til at den kvinnelige hovedrollen får øynene opp for vampyren. Kvinnens stereotyp (som er ment å treffe jenter flest, at de skal kjenne seg igjen), som er gjenspeilet i den kvinnelige hovedrollen, er at hun også er litt innadvendt, men i motsetning til gutten som er innadvendt fordi han velger det selv, er jenten innadvendt/"alene" i sin setting/ensom fordi hun rett og slett ikke har venner, ofte fordi hun nettopp har flyttet til et nytt sted og begynt på ny skole etc. Dette er tilfellet også i Twilight. Kvinnen er svak og klumsete. Hun er tilsynelatende intelligent, men når hun får øyne for den perfekte mannen blir han alt hun tenker og lever for. Hele første halvdel av Twilight-filmen handler om at jenten og vampyren stirrer på hverandre og tilsynelatende ikke gjør noe annet av nytteverdi. Var litt i skrivemodus her, men poenget er altså at Twilight spiller på folks (og da spesielt jenter i pubertetsalder) ønske om å finne sin perfekte partner, og all volden, fokuset på vampyrstridighetene innad etc. er der nok mest for å treffe et litt større publikum. Alle liker jo litt fart og spenning. Endret 19. mai 2013 av Sitronsaft Lenke til kommentar
TVDlover Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Altså, jeg utypte kanskje ikke innlegget godt, men selve oppgaven er ikke direkte å analysere selve boken twilight. Jeg skal egentlig ikke si så mye om "selve boken" i det hele tatt. Selve stilen jeg skriver skal skrive om hvorfor vi blir så tiltrukket av det overnaturlige, altså sånn generelt. Men så tenkte jeg siden Twilight er en ungdomsroman, og det står (stod) veldig mye i fokus før, så tenkte jeg å gå litt dypere inn på dette, hvorfor "vi unge" ble så hektet på det overnaturlige. Hvorfor Vampyrene stod, og står fremdeles i fokus, spesielt blandt unge. Tusen takk SITRONSAFT (morsomt navn)! Der fikk jeg noe å tenke på! trenger litt andre synspunkt enn mine egne, som sikkert bare hadde endt med å si hvor kjedelig boken/filmen er.... neida, bare tullet. Men tusen takk igjenn! Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Aha, sånn sett var kanskje innlegget mitt mindre relevant, men jeg satt pris på å skrive det, så no worries. Vær flinkere med å vise til hva du faktisk lurer på neste gang da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå