Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Allergiplager

Anbefalte innlegg

Hei, nå som pollensesongen har startet for fullt har jeg bynt å ta zyrtec, mitt faste medikament mot allergiplager. Problemet er bare at det ikke funker i det hele tatt, nesten.

Det renner og det klør i nese og gane... Holder på å bli gæren.

Hva skal jeg gjøre? Anonym poster: 0f20ed3a0231962e75bc65ce9ea39224

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå som pollensesongen har startet for fullt har jeg bynt å ta zyrtec, mitt faste medikament mot allergiplager. Problemet er bare at det ikke funker i det hele tatt, nesten.

Det renner og det klør i nese og gane... Holder på å bli gæren.

Hva skal jeg gjøre? Anonym poster: 0f20ed3a0231962e75bc65ce9ea39224

Etter min mening er det kun første generasjons antihistaminer som fungerer mot kraftige allergiske utbrudd. Problemet er ofte (men ikke alltid) at disse gjør deg trøtt.

Personlig bruker jeg Polaramin når pollensesongen står på som verst. Jeg blir alltid trøtt av det i oppstartfasen, men dette går over når jeg har brukt det fast over noe tid.

Ellers funker det med Loratadin og Livostin for meg når pollensesongen ikke er på sitt verste.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Jeg har plaget med pollen, spesielt bjørkpollen i store deler av livet mitt. Plaget veldig med trøtthet ved bruk av medikamenter. Har brukt litt forskjellige medisiner.

Tabletter har jeg brukt.

Jeg begynte med zyrtec (cetirizin), disse medikamentene er mer eller mindre det samme. Samme virkestoff og virkemåte. Det gjorde at jeg ble utrolig trøtt, vanskelig å stå opp om morgenen og slapp etter en arbeidsdag.

Når jeg byttet fastlege så ble jeg anbefalt en ny medisin mot mine plager, Telfast (Fexofenadine). Den virker på en annen måte. Den krysser ikke "blood–brain barrier" som gjør at du ikke blir trøtt. Skal vist være nyere generasjon medisin mot blant annet allergi plager. Vips så ble mine plager om trøtthet borte og det virker utrolig bra mot pollen også :) Vil anbefale deg å prøve dette ut, snakk med fastlegen din og prøv! :)

Øyedråper:

Jeg bruker Livostin, funker bra har ikke følt at jeg trengt å bytte de.

Nesespray:

jeg bruker Avamys (Fluticasone furoate), som virker bra mot tetthet og plager med tett og rennende nese. Er en medikament som ikke har så mange side effekter som Livostin (kan forårsake hodepine).

Vil første for fremst anbefale deg å snakke med fastlegen din om telfast tablettene holder til din plage av allergi grad.

Lenke til kommentar

Det er en del homeopatisk middler som er effektive mot dette. En god homeopat kan nok hjelpe deg der. Vet om en kar som hadde store plager, så begynte han på middel på vinteren og når neste pollensessong startet så var problemet helt borte. Hvis du får noen som bruker resonans homeopati (via biofeedback) så kan det være du slipper å teste flere ulike stoffer og få det vanlige homeopatiske langvarige intervjuet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...