Gå til innhold

Endre størrelsen på bilde...

Anbefalte innlegg

Er nok ikke helt sikker på jeg formulerte meg riktig der oppe, men men.

Problem stillingen min er at jeg har et Canon A70 som tar ganske gode still bilder hvis lyset er bra, men ikke så veldig bra video klipp. ja da, jeg vet at ikke er noe video kamera. Men jeg har tatt mange små snutter som jeg vil prøve å sette sammen til en film.

Det første er hvilket prg det lønner seg å bruke. Har lest opp og ned i mente om pinacle studio og har vel tenkt mitt.. ikke så veldig bra altså.

Har også tittet på ulead videostudio, men jeg finner ikke løsningen på der andre problemet mitt.

Som er at A70 tar opp film i et format som egner seg VELDIG dårlig for visning på en vanlig tv, det blir uklart og meget kornete. Jeg hadde her håpet på finne en løsning som gjorde at jeg fikk et mindre bilde på tv`en med evt. en svart ramme rundt, slik at det blir litt mindre kornete så det er lettere å tyde de som faktisk er på filmen.

Takker for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...bla, bla...

Skal du kunne endre på størrelsen og få en sort ramme rundt, vil jeg anbefale Pinnacle Liquid Edition.

...bla, bla...

Anbefaler du virkelig at mannen som ikke engang har videokamera faktisk skal kjøpe et heftig videoredigeringsprogram til over 5.000,- (EUR 689 på pinnaclesys.com) ?

Mr. Knarf, jeg kan ikke hjelpe deg, men jeg tror jeg vil anbefale deg å lete litt mer først... :wink:

Lenke til kommentar

I følge spesifikasjonene så skal A70 kunne ta opp video i 640x480, og det skal bli forholdsvis bra. Er du sikker på at du ikke har stilt inn på 320x240? Dette er for dårlig til å vises på TV.

Hvis du skal endre størrelse på den måten du angir, så er det bare de dyreste redigeringsprogrammene som takler det. Dessuten vil bildene bli rendret på nytt, og kvaliteten blir litt dårligere enn utgangspunktet.

Jeg bruker selv Pinnacle Studio 8, og så lenge det ikke er store avanserte prosjekter, så er det det absolutt beste valget til såpass enkel redigering.

Lenke til kommentar

En kremmer er vel alltid en kremmer..

Har vært innom tanken på PS8, men har sett at den blir slakta nord og ned flere plasser. Og da blir man naturlig nok litt skeptisk.. Har så vidt titta på ulead videostudio 7 og det virker litt lovende, så vi for se.

Men tilbake til kameraet, så er det vel typisk norsk og prøve først også lese bruksanvsiningen hvis man står fast.. Jeg tenkte vel ikke akuratt på oppløsningen på opptaket når jeg surra rundt der nede i syden med 40°C i skyggen. Mangne H takker for tipset, jeg testa det i stad og da ble det brått litt bedre bilde. :)

Lenke til kommentar

VIDEOSTUDIO

Hei,

Det hele er ganske enkelt hvis du bruker VideoStudio fra Ulead (v.6 eller v.7). Programmet koster ca. 99$ over nettet.

Trikset er å bruke "overlay" for videoklippene dine. Du lager først en sort bakgrunn ved å sette inn et sort bilde med lang varighet (f.eks 600 sekunder = 10 minutter) på tidslinjen din. Deretter henter du videoklippene dine inn i "overlay", dvs du legger disse oppå det sorte bildet på tidslinjen - og plasserer posisjonen til midten av videobildet.

Avhengig av hvilket videoformat du har valgt for prosjetet ditt (i.e. oppløsning f.eks 720x576) vil videosnutten fra stillbildekameraet (som er f.eks 352x288 eller 640x480 pixler) fremkomme som et bilde på midten av skjermen med en sort ramme rundt (!).

VOILA! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...