Gå til innhold

Hvilken farge har vann?

Anbefalte innlegg

Er ikke du et menneske?

Men ja, han tok jo helt rett. Vann ser blått ut for det blotte øyet, havene er blå, og forskere har målt at det er blått. Da er det også blått. Punktum. At det blir påvirket av andre ting er faktisk ikke så viktig, da det så og si alltid vil få en blåfarge. Hadde det vært gjennomsiktig så ville det fått fargen til omgivelsene, ikke bare endre blåtone.

Nå var det din oppførsel som moderator jeg reagerte på

Du sier at vannet er blått hele tiden og det får blå-skjer ved påvirkninger fra omgivelsene.

Nå er dette diskutert tidligere og de kunne man konkludere med at fargen fra omgivelsene god kunne overta totalt for vannets blå-aktige farge

Derfor blir det feil å si at man alltid ser denne blåfargen

lager man saft og vann så er jo vannets farge for svak til ha noen betydning

Når det er midnattssol speiler den røde og gule solen seg i vannet slik at den blå fargen forsvinner når fargen blir for kraftig

http://www.visitbodo...09.jpg&maxW=520

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo på grunn av refleksjon, og har ingenting å si på hvilken farge vann har.

Joda , men vi diskuter hvilken farge man ser.

på det lille område ser man ikke blåfargen

Du må heller ikke glemme at vann er gjennomsiktig .

det er jo derfor man faktisk ser blåfarge først ved en viss mengde .

Det er jo også derfor man ser så mage andre farger i vannet

her har faktisk refleksjoner en stor betydning

Lenke til kommentar

Joda , men vi diskuter hvilken farge man ser.

på det lille område ser man ikke blåfargen

Du må heller ikke glemme at vann er gjennomsiktig .

det er jo derfor man faktisk ser blåfarge først ved en viss mengde .

Det er jo også derfor man ser så mage andre farger i vannet

her har faktisk refleksjoner en stor betydning

Hvis du ser på speilbildet ditt i vann ser du deg selv. Betyr det at vannet er den andre elgen-farget?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Elgen, la oss si at jeg tapetserer stueveggen min med en lysegrønn tapet. Alle som er på besøk i stua mi vil si at, ja, jeg har tapetsert veggen min med grønn tapet.

Så bytter jeg ut alle lyspærene mine i stua i med lyspærer som lyser rødt. Det røde lyset reflekterer seg i tapeten og hele stua ser rød ut.

Har jeg nå forvandlet den lysegrønne tapeten min til en rød tapet isteden?

Lenke til kommentar

Det som betyr noe er hvilken farge vann har - som er blå. At denne fargen kan være svak dersom man blander det ut, har ikke noen betydning for grunnstoffets fysiske egenskaper.

Du tar feil .

Betydningen er avhengig av hensikten.

Hvis man vil vite hvilken farge vanne her så er det greit å se den blå fargen

Driver man å blander maling , der man bruker vann som fortynning går det galt hvis blåfargen skrulle gjøre at alle fargene blir blå.

Som du sikkert vet så finnes maling i alle verdens farger

Blander man saft og vann så vil man jo heller ikke her at blåfargen i vanne skal farge saften.

Lenke til kommentar

Elgen, la oss si at jeg tapetserer stueveggen min med en lysegrønn tapet. Alle som er på besøk i stua mi vil si at, ja, jeg har tapetsert veggen min med grønn tapet.

Så bytter jeg ut alle lyspærene mine i stua i med lyspærer som lyser rødt. Det røde lyset reflekterer seg i tapeten og hele stua ser rød ut.

Har jeg nå forvandlet den lysegrønne tapeten min til en rød tapet isteden?

Man kan jo på en måte si det slik

Her har du latt en sterkere farge fortrenge fargen på tapeten

Der har jo sagt at det var lyset som fikk frem fargene

Skjøt det du vil oppå er antagelig blandingsfarge mellom rødt og grønt

Lenke til kommentar

Man kan jo på en måte si det slik

Her har du latt en sterkere farge fortrenge fargen på tapeten

Der har jo sagt at det var lyset som fikk frem fargene

Skjøt det du vil oppå er antagelig blandingsfarge mellom rødt og grønt

Nei du kan ikke på en måte si det slik.

Du trenger lys for å få farge. Har du rødt lys, så mangler du det lyset som trengs, og følgelig får du ikke frem korrekt farge.

Lenke til kommentar

hva så , man får jo ikke frem den riktige fargen likevel.

Den røde er for sterk

Fargen til en ting er definert som de fargene som reflekteres når den er eksponert for hvitt lys.

Om vi bare sender rødt lys mot en gjenstand som vanligvis absorberer rødt lys vil den se svart ut.

Er den da svart eller rød i ditt (fantastiske) univers, Elgen?

Lenke til kommentar

Dersom fargen til objektet du belyser ikkje er i lyset du lyser på den med, så vil du ikkje kunne sjå fargen. Med kvitt lys kan du sjå alle fargar sidan alle fargane er i det kvite lyset. Har du raudt lys vil du kun sjå raude fargar.

Dette må jo vere ein god forklaring på at farge faktisk er lys. Vatn er sjølvsagt blått sjølv om det ikkje er lys på det, men då ser du ingenting. I eit rom fullt av farga gjenstandar så ser du ingenting utan lys. Det er først med lyset du ser fargane.

Sender du alle fargane mot vatn (kvitt lys), så vil vatnet sjå blått ut på grunn av absorbsjonsspekteret til molekylene i vatnet. Om det er eitt eller millionar av molekyl betyr ingenting i forhold til absorbsjonsspekteret, men fargen er så svak i mindre mengder at me ikkje kan sjå den.

Lenke til kommentar

Fargen til en ting er definert som de fargene som reflekteres når den er eksponert for hvitt lys.

Om vi bare sender rødt lys mot en gjenstand som vanligvis absorberer rødt lys vil den se svart ut.

Er den da svart eller rød i ditt (fantastiske) univers, Elgen?

til tross for at jeg forteller dere det så skal dere vri og vende på alt

hva er poenget ?

sender man et sterkt lys i en bestemt farge så betyr det ingen ting hvilket farge objektet her for den sterke fargen vil overkjøre alt

Dessuten tviler jeg på at alt det røde lyset vil bli obserbert om objektet bare tar i mot rød lys

Lenke til kommentar

Vel, heile premisset for denne diskusjonen er at du skal vri og vende på alt, så du må vente at andre gjer det og.

Nå har jeg prøvd alle tilnærminger , likevel blir det galt

til og men når jeg bruker en tilnærming brukt av dere tidligere

Dette har ingen ting med hvor vid vannets ekte farg er blå eller ikke , men hvilken farge er det man ser under de gitte forholdene.

Så lenge tilført farge er sterkere så blir det den som dominerer

Hvorfor begynner dere da å gjenta at vannet er blått ?

Vi er jo ferdig med den delen

Nei du kan ikke på en måte si det slik.

Du trenger lys for å få farge. Har du rødt lys, så mangler du det lyset som trengs, og følgelig får du ikke frem korrekt farge.

her forklarer du jo bare det samme på en annen måte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...