sinnaelgen Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Den blir ikke mørkere jo tykkere lag, fargen blir sterkere. Er beisen lys, blir den lysere jo tykkere, er den mørk, blir den mørkere. Den viser mindre og mindre av fargen til underlaget. det var det jeg prøvde å si her Det er INGEN motstridene signaler fra naturen i denne saken. Vann er blått uten feilkilder. Du kan ikke forvente at du alltid vil se vann som blått når det er feilkilder inne i bildet. Jeg har jo forklart deg tidligere om hvordan jeg kan få en blå vegg til å se grønn ut. du kan bar la være å snakke på tvers her for du vet hva jeg mener. vanne ser blått ut ja , men man vet ikke alltid ( mesteparten av tiden ) når man ser van om det er riktig farge som kommer frem Forsten hvordan kan man være så sikker på at tungtvann ( som var nevnt tidligere ) er fargeløst. bare fordi det ikke er målt i tilstrekkelig tykkelse ? ( samme metode som må til for at vanlig vann skal se blå ut ) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 vet dette er poengløst da det er forskere som har "gjettet" seg til grafen under, og at elgen uansett ikke forstår hva den viser, men får kjøre på. Den blå linja viser hvor mye farge vann absorberer, den grå viser tungtvann. Som du ser i det synlige spekteret("regnbuen") så absorberer vann masse rødt, mens tungtvann absorberer ~likt gjennom hele det synlige spekteret. Men forventer absolutt ikke at du er enig. Kilde: http://www.webexhibits.org/causesofcolor/5B.html Viser også dette bildet, vann til venstre, tungtvann til høyre: Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 slik jeg ser det så går skalaen for vanlig van oppover mens den går svakt nedover for tungtvann gjennom fargespektret mens vanlig vann absorberer mest rød så absorberer tungtvann minst rødt Da burde tungtvann i stor nok mengde anta en rødlig farge i følge diagrammet jeg ser også at forskjellen mellom blå og grøn er ikke så veldig stor for vanlig vann Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) For noen år siden fant forskere ut at vann er mer blått enn noen annen farge kilder: http://no.wikipedia.org/wiki/Vann#Farge Endret 2. juni 2013 av CasterAnd Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 slik jeg ser det så går skalaen for vanlig van oppover mens den går svakt nedover for tungtvann gjennom fargespektret mens vanlig vann absorberer mest rød så absorberer tungtvann minst rødt Riktig Da burde tungtvann i stor nok mengde anta en rødlig farge i følge diagrammet Det stemmer nok! Men som du ser er den mye flatere, så du må ha enda mer tungtvann for å se rødfargen, enn for å se blåfargen i vanlig vann. jeg ser også at forskjellen mellom blå og grøn er ikke så veldig stor for vanlig vann Det stemmer. Men den er der, og det, sammen med den store absorbsjonen av rødt lys, gjør at det blir mest blått. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 (endret) slik jeg ser det så går skalaen for vanlig van oppover mens den går svakt nedover for tungtvann gjennom fargespektret mens vanlig vann absorberer mest rød så absorberer tungtvann minst rødt Da burde tungtvann i stor nok mengde anta en rødlig farge i følge diagrammet jeg ser også at forskjellen mellom blå og grøn er ikke så veldig stor for vanlig vann Overaskende nok har du rett her. Tungtvann er så godt som fargeløst, men ut fra absorberer det en marginal mengde mindre rødt, dermed vil det ha en rødfarge som er MYE svakere enn blå-fargen til vanlig vann. Om man holder seg til de 3 primærfargene, rødt, blått og gult, så er vann blått. Men, farger er mye mer kompleks enn det, det er faktisk en kombinasjon av samtlige farger i en eller annen grad. Det er derfor man trenger en graf for å vise den faktiske fargen. Bildet som viser tungtvann og vann er litt lite for å kunne se det helt riktig. Vann: Litt etter 400 er fargen den absorberer minst og dermed slipper mest gjennom, fargen der vil jeg kalle blå, men det er ikke dermed sagt at den ikke slipper gjennom både grønt og rødt, bare mindre. Mye blått + litt grønt + så vidt rødt = blått En dråpe svart maling vil virke svart, en dråpe svak saft vil virke fargeløs. En mugge svak saft vil ha farge, en mugge vann vil virke fargeløst. 3 meter vann vil virke blått, 3 meter tungtvann vil virke fargeløst. 300 meter tungtvann vil virke rødt, 300 meter luft vil virke fargeløst. Endret 2. juni 2013 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Når man er inne på det hvilken farge har de forskjellige gassene lut består av ? hvis lufta blir fanget i is så vises det som en hvit farge ( her må man også regne hvit som en farge ) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Luft er hovedsakelig fargeløst, men det består av forskjellige blandinger, f.eks tåke vil være grått/hvit, tungt forurensede områder vil også være grått osv. Grunnen til at luft er "hvit" i is er ikke pga lufta, men pga refleksjonene i boblene. Men la oss først og fremst fokusere på vann, vil ikke ha 200 poster om hvorfor luft er stort sett er fargeløst Lenke til kommentar
Danek Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Når man snakker farge er det bare å se på hvilke bølgelengder materialet absorberer mest av. Dette er de bølgelengder som ikke blir reflektert tilbake eller som blir reflektert tilbake i svært liten grad. Det vil si at vann absorberer energien av nesten alle bølgelengder untatt den blåe. Hadde det vært på noe annet vis ville ikke jordkloden blitt varmet opp i tilstrekkelig grad til å oppretholde levelig temperanse. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Når man snakker farge er det bare å se på hvilke bølgelengder materialet absorberer mest av. Dette er de bølgelengder som ikke blir reflektert tilbake eller som blir reflektert tilbake i svært liten grad. Det vil si at vann absorberer energien av nesten alle bølgelengder untatt den blåe. Hadde det vært på noe annet vis ville ikke jordkloden blitt varmet opp i tilstrekkelig grad til å oppretholde levelig temperanse. du snakker om kalde og varme farger ? Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Bland så ut svak, svak saft så du bare så vidt kan se fargen i glasset. Legg 1 dråpe av dette på en f.eks hvit tallerken, ser du fargen? Smør gjerne dråpen utover for å lage ett tynt lag. Nei? Er da den saften fargeløs ettersom du ikke ser fargen i dråpen? Nå synes jeg du gjør det vanskelig her. Du må huske at vann og saft ikke er det samme. Det er derfor det heter saft og vann, ikke saftvann. Det finnes også mange typer saft. Mener du virkelig at husholdningssaft og appelsinsaft har samme farge? Det er viktig å tenke på slike feilkilder. Dessuten finnes det mange tallerkener, og det kan være at det ble spist kjøttkaker med brunsaus på tallerkenen tidligere den dagen og at den ikke har blitt vasket. Da vil brunsausen sette farge på saften, og du ser ikke fargen riktig. Jeg synes ikke at du har tenkt på feilkildene. 8 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. juni 2013 Del Skrevet 3. juni 2013 Enig i denne grafen nå, elgen, dermed også at vann er blått? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Nå synes jeg du gjør det vanskelig her. Du må huske at vann og saft ikke er det samme. Det er derfor det heter saft og vann, ikke saftvann. Det finnes også mange typer saft. Mener du virkelig at husholdningssaft og appelsinsaft har samme farge? Det er viktig å tenke på slike feilkilder. Dessuten finnes det mange tallerkener, og det kan være at det ble spist kjøttkaker med brunsaus på tallerkenen tidligere den dagen og at den ikke har blitt vasket. Da vil brunsausen sette farge på saften, og du ser ikke fargen riktig. Jeg synes ikke at du har tenkt på feilkildene. Dessuten er ikke farger og farger det samme. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Enig i denne grafen nå, elgen, dermed også at vann er blått? er ikke du ferdig med denne debatten enda ? Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Den kommentaren var et svar til deg, enten så svarer du eller så holder du kjeft. Lykke til i den nyeste krangelen du har startet her Endret 4. juni 2013 av dotten☻ Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Den kommentaren var et svar til deg, enten så svarer du eller så holder du kjeft. Lykke til i den nyeste krangelen du har startet her det er ikke svar når flere av dere ,inkludert forumveilederne går i ekko her , lenge etter debatten har stilnet man skulle tro at der ønsker at jeg skal være uenige med dere Endret 4. juni 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Jeg bare lurte på om du har innsett at vann er blått eller ikke, ingen grunn til å starte 3. verdenskrig av den grunn... Ett ganske enkelt ja/nei-spørsmål Endret 4. juni 2013 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Det var Dotten som ikke tålt at jeg svarte deg . jeg kan ikke svar ja/ nei her for jeg vet ikke hvor sikker denne målingen er . Riktignok viser den at vannet er blått , men Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 (endret) Det var Dotten som ikke tålt at jeg svarte deg . jeg kan ikke svar ja/ nei her for jeg vet ikke hvor sikker denne målingen er . Riktignok viser den at vannet er blått , men Så, samme mening som for 11 sider siden altså... Må nesten oppfordre deg til å finne noe som vitenskaplig som tilsier at vann er fargeløst eller har en annen farge. (Nei, bilde av grønt vann er ikke vitenskapelig) Endret 4. juni 2013 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Du blander alle farger i en beholder og så lyser du på den. hvilke farger får du frem. jeg vil også spørre om hvitt lys gir akkurat samme mengede stråling i alle farger .? jeg tror nemlig at ikke alle fargene i hvitt lys er like sterke. hvis man er sikker på at alle fargene er like sterke så blir det kun påvirket av vannet , hvis ikke så kan mye annet skje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå