Gå til innhold

Valg av Wordpress Theme

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede en foto nettside (bjerknez.no) men har kjøpt meg et nytt domene som heter "streetcapture.no" (ikke operativt ennå) som KUN skal brukes til å publisere såkalte "gatefoto" bilder. Ofte i sort hvitt.

Det themet jeg har i dag heter King Size (bjerknez.no) og det er fint og flott det, men det passer ikke stilen jeg har tenkt til den nye siden.

Jeg kommer KUN til å bruke Blog-delen og jeg vil ikke ha mer enn EN kolonne. Themet skal være veldig simpelt og det er det ene bildet jeg poster som skal være det viktigste.

Jeg har letet litt rundt og foreløpig har jeg ikke funnet et theme som jeg synes er 100%.

Jeg tenker på noe ala dette:

http://www.gatefoto.no/

Men det kan gjerne være enda enklere også. Jeg er klar over at man kan endre utseendet og koder selv og det har jeg gjort, men jeg tenkte nå å finne ett theme som man i utgangspunktet ikke fikk så mye "jobb" med.

Jeg er ingen racer på php-koder, så det går mest på og endre det som allerede er der. Å skrive koder er jeg helt blank på.

Det har ingenting å si om themet koster penger. Det viktigste er at følgende krav blir tilfredstilt:

- Veldig simpelt. Ikke noe krims krams.

- Bildet som postes må vises på en elegant måte, gjerne med en tydelig dato for dagen det ble publisert.

- Bakgrunnen vil jeg skal være hvit, eller vertfall veldig lys.

- KUN en kolonne. Vil ikke ha noe sidebar eller voldsomme footere.

Jeg vil heller ikke ha mulighet for å kommentere, så ALT handler om å se bildet og evt. lese en kort tekst.

Noen som har forslag til gode themes som oppfyller disse kravene, uten at jeg må holde på i flere timer med ending i kodene?

Dette gjelder theme som skal brukes på forhånds innstallert Wordpress på mitt domene.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har det nye domenet blitt aktivert og wordpress er installert med det nye themet. Poenget her er at det skal være simpelt, stilrent, oversiktlig og flott.

Tar gjerne i mot noen innspill på hvordan jeg kan få siden enda bedre... ?

Klikk her for å komme til siden:

www.streetcapture.no

EDIT:

Det må nevnes at innholdet på siden bare er lagt ut for å se hvordan det blir seende ut, så mye av tekster og bilder henger ikke helt på greip :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Themet var fint og minimalistisk det, det eneste jeg kan sette fingeren på er at navigasjonsknappene flytter seg under navigering på forsiden (fra bilde 3 til 4), noe jeg syns er veldig slitsomt når man skal bla igjennom bilder av forskjellig dimensjon. Nå har jeg ikke testet på nettbrett, men funker det å navigere med swiping der? På pc'n funker det jo med piltastene, så det er ikke noe enormt problem for de som vet om den muligheten :)

Lenke til kommentar

(Jeg bruker "Garland" men det er nok muligens for komplisert for det du har målsatt, dog kan man med de fleste themes i wordpress barbere ned til minimum. Min blogg er ikke en ren fotoblogg, det er mer ord enn foto og tilpasningene mine har hatt som mål å best mulig kompromisse for begge deler samlet)

Det du har valgt virker stilrent og praktisk til den bruken du ønsker, dog ville jeg muligens satt teksten under bildet for å få hevet bildet oppover på siden.

Mange themes har dessverre en layout som gjør at det blir mye som spiser plass øverst før bildet kommer. På min skjerm (24") må jeg scrolle litt for å få sentrert bildet. Men som regel gjør en vurdert tekstplassering det mulig å kompensere nok til at sentrering skjer.

Wordpress er forøvrig en blanding av himmel og helvete, men heldigvis mest av det første. Som bloggverktøy finnes det neppe noe mer allsidig, men samtidig kan man ofte klø seg diverse plasser for å finne ut av løsninger.

Tor

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen TorVidle :)

Alle theme fungerer i bunn og grunn ganske likt når det gjelder kontrollpanelet. Det er det man ser utad som er den største forskjellen.

Jeg sitter hele tiden og roter litt i kodene for å fjerne/legge til diverse ting og jeg føler jeg vet hvor jeg finner disse php-kodene etc. for å gjøre små endringer.

Personlig liker jeg Wordpress godt og kan vel ikke finne så mange bakdeler med det, selv om det finnes noen få. Det meste er på engelsk (når det gjelder språkbruk på den publiserte nettsiden) og selv med norsk språkdrakt må man forete noen manuelle oversettelser da språkdrakten ikke får med seg alt.

Jeg synes engelsk innhold på en side rettet mot familie og venner her i lille Norge blir for voldsomt og veldig lite "personlig".

Jeg har også ryddet opp i den linjen som befinner seg under tittelen i bloggen som viser dato etc. Jeg har fjernet kommentar feltet som var deaktivert. Det sto nemmelig "comment are closed" og det ser jeg ikke vitsen med skulle stå der. jeg har også fjernet informasjon om hvilken kategori innlegget var postet i.

Så det er en del småroting i kodene og fikling for å perfeksjonere siden og stort sett er det vel en selv som irriterer seg mest, men jeg synes nå det er litt morsomt også :)

Jeg har faktisk lurt lenge på om det er penest med teksten over eller under bildet i bloggen, og jeg er faktisk ikke sikker på hva jeg liker best ennå.

Kanskje noen fler her kunne kommet med en tilbakemelding på dette?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk lurt lenge på om det er penest med teksten over eller under bildet i bloggen, og jeg er faktisk ikke sikker på hva jeg liker best ennå.

Kanskje noen fler her kunne kommet med en tilbakemelding på dette?

Jeg kan kanskje utdype min mening om det litt. Dersom man skal ha en ren fotoblogg er det 2 aspekter: Skal man la bildet stå mest mulig uberørt og la det tale for seg (altså uten tekst - dvs en sentrert bildetittel i svak skråstilt liten tekst anser jeg ikke som forstyrrende, men den bør helst stå under bildet) eller skal man la en tekststreng følge bildet.

Et renest inntrykk får en nok når bildet står alene, og med eventuell bildetittel stående i ikke dominerende utførelse sentrert under bildet. Bildet får da hele oppmerksomheten og en lar det være opp til betrakteren å tolke inntrykket.

Men ønsker en å ha tekst med så bør en unngå å la den stjele for mye av helheten - og særlig dersom teksten er kun en slags info om bildet og den bør absolutt stå under i en bildeblogg - over vil den ta for mye fokus bort fra bildet.

Som jeg nevnte bruker jeg selv både tekst og bilder (men min blogg er som sagt ikke en ren bildeblogg) - men jeg skiller likevel i hvor tekstinnholdet kommer sett i relasjon til bildet. Er bildet en del av en fortelling kan bildet/bildene puttes tilplasset tekstinnholdet uvilkårlig og gjerne midt i slik at det er tekst både over og under. Består derimot teksten av et dikt og bildet skal være med å gi dybden i ordene, blir bildet satt øverst og diktet under. Både bildet og diktet er da ment som likeverdige, men til slutt etter at diktet er lest så finnes det innbakt i inntrykket bildet er ment å gi, derfor får bildet den beste plasseringen.

Tilsynelatende noe komplisert - men det handler om et ønske å skape inntrykk og da er det etter min mening/erfaring visse grep man kan ta som gir en forsterket og bedre effekt.

Jeg har en stund og vurdert om jeg skal ha en tilleggsblogg til den jeg har (som jeg har hatt siden 2008) og da en ren fotoblogg. Men foreløpig blir det med tanken, fordi jeg er usikker på om jeg har tid nok til begge slik jeg selv ønsker det.

Det jeg har vurdert foreløpig angående en fotoblogg er og om jeg skal satse fullskjerm, blandet eller kun et middels format. Og der klarer jeg ikke bestemme noe enda. Etter min erfaring er starten svært viktig, det er der man legger grunnsteinen - skaper den malen man skal følge og den bør helst og være tiltalende om 3 år, ikke bare i dag. Det er ganske komplisert å forandre en etablert fotoblogg som en har hatt i lengre tid, så det bør gjennomtenkes grundig før start og alle muligheter vurderes.

Så har man og spørsmålet om bakgrunnsfarge, den er meget viktig når det gjelder foto. I hovedsak velges det ofte enten hvit eller mørk grå (helt svart er jo håpløst). Mørk grå har en bakdel dersom man skal ha tekst med, etter min mening bør bakgrunnen være lysere enn teksten og ikke omvendt. Skal teksten kun bestå av en bildetittel er det dog mulig ved å velge en tekst i f.eks sølvgrå. Men bakgrunner kan og bestå av toner mellom mørk grå og hvit..

Jeg har sett tusenvis av blogger opp igjennom årene og det slår meg ofte hvor lite mange bloggeiere må ha tenkt igjennom helhetsinntrykket i design og fargevalg. Selv såkalte proffe blogger og firmablogger kan ha et helt håpløst design og fargevalg.

Men jeg synes du har den rette tanken bak dette, stilrent er svært viktig når det er en fotoblogg, det er bildene som er fokus da og ikke alt rundt.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg kan kanskje utdype min mening om det litt. Dersom man skal ha en ren fotoblogg er det 2 aspekter: Skal man la bildet stå mest mulig uberørt og la det tale for seg (altså uten tekst - dvs en sentrert bildetittel i svak skråstilt liten tekst anser jeg ikke som forstyrrende, men den bør helst stå under bildet) eller skal man la en tekststreng følge bildet.

Et renest inntrykk får en nok når bildet står alene, og med eventuell bildetittel stående i ikke dominerende utførelse sentrert under bildet. Bildet får da hele oppmerksomheten og en lar det være opp til betrakteren å tolke inntrykket.

Men ønsker en å ha tekst med så bør en unngå å la den stjele for mye av helheten - og særlig dersom teksten er kun en slags info om bildet og den bør absolutt stå under i en bildeblogg - over vil den ta for mye fokus bort fra bildet.

Som jeg nevnte bruker jeg selv både tekst og bilder (men min blogg er som sagt ikke en ren bildeblogg) - men jeg skiller likevel i hvor tekstinnholdet kommer sett i relasjon til bildet. Er bildet en del av en fortelling kan bildet/bildene puttes tilplasset tekstinnholdet uvilkårlig og gjerne midt i slik at det er tekst både over og under. Består derimot teksten av et dikt og bildet skal være med å gi dybden i ordene, blir bildet satt øverst og diktet under. Både bildet og diktet er da ment som likeverdige, men til slutt etter at diktet er lest så finnes det innbakt i inntrykket bildet er ment å gi, derfor får bildet den beste plasseringen.

Tilsynelatende noe komplisert - men det handler om et ønske å skape inntrykk og da er det etter min mening/erfaring visse grep man kan ta som gir en forsterket og bedre effekt.

Jeg har en stund og vurdert om jeg skal ha en tilleggsblogg til den jeg har (som jeg har hatt siden 2008) og da en ren fotoblogg. Men foreløpig blir det med tanken, fordi jeg er usikker på om jeg har tid nok til begge slik jeg selv ønsker det.

Det jeg har vurdert foreløpig angående en fotoblogg er og om jeg skal satse fullskjerm, blandet eller kun et middels format. Og der klarer jeg ikke bestemme noe enda. Etter min erfaring er starten svært viktig, det er der man legger grunnsteinen - skaper den malen man skal følge og den bør helst og være tiltalende om 3 år, ikke bare i dag. Det er ganske komplisert å forandre en etablert fotoblogg som en har hatt i lengre tid, så det bør gjennomtenkes grundig før start og alle muligheter vurderes.

Så har man og spørsmålet om bakgrunnsfarge, den er meget viktig når det gjelder foto. I hovedsak velges det ofte enten hvit eller mørk grå (helt svart er jo håpløst). Mørk grå har en bakdel dersom man skal ha tekst med, etter min mening bør bakgrunnen være lysere enn teksten og ikke omvendt. Skal teksten kun bestå av en bildetittel er det dog mulig ved å velge en tekst i f.eks sølvgrå. Men bakgrunner kan og bestå av toner mellom mørk grå og hvit..

Jeg har sett tusenvis av blogger opp igjennom årene og det slår meg ofte hvor lite mange bloggeiere må ha tenkt igjennom helhetsinntrykket i design og fargevalg. Selv såkalte proffe blogger og firmablogger kan ha et helt håpløst design og fargevalg.

Men jeg synes du har den rette tanken bak dette, stilrent er svært viktig når det er en fotoblogg, det er bildene som er fokus da og ikke alt rundt.

Tor

Mye nyttig info her TorVidle som jeg faktisk er klar over. :)

Jeg vet jeg er på rett vei med denne bloggen, så detvi snakker om her er stort sett småendringer, men det er disse jeg vil til livs nå.

Jeg synes nok selv at det er penest med teksten under under bildet hvis det er et enkeltbilde. Jeg er mer usikker når det kommer til denne slideren hvor man kan bla i flere bilder om teksten skal være over eller under, for jeg føler liksom at jeg må fortelle litt mer når det er flere bilder som skal vises og dette bør jo helst leses FØR man begynner å bla i bildene?

Eller tar jeg feil her?

Så til spørsmålet "Midstillt ellet venstrestillt tekst" da... Noen meninger rundt dette?

Lenke til kommentar

Ta en titt på første post nå:

http://streetcapture.no/

Har lagt teksten midtstillt under bildet.

Bør den være midstillt eller venstrestillt tror dere?

Hvis det er lite tekst så synes jeg det blir pent med midtstillt, men hvis det skal skrives mye, så mener jeg venstrestillt tekst er penest... Men det er min mening da...

Jeg regner med at du vil ha dønn ærlige svar:

1. Teksten som er midstilt under første bilde ser grei ut, den bør være slik og ikke gå utenforbi bredden av bildet.

2. Det er fremdeles for mye over første bildet, for mye tomrom slik at jeg må scrolle for å få bildet opp og i sentrum. Kan du flytte baren hvor det står "Hjem" "Galleri" osv til over navnet på bloggen? Der er det et stort tomrom som bør enten fjernes eller fylles med noe av de som står under. Overskriften over bildet (Test osv) samt dato og facebook-knappen stjeler og for mye plass over bildet. Kan disse elementene flyttes eventuelt fjernes eller minskes?

Hele poenget er at samlet plass over bildet gjør at bildet ikke blir sentrert loddrett og det skapes en ubalanse i inntrykket.

Edit: Øverste bar, den med "Følg nå" osv - kan du flytte den til nederst i bloggen, altså helt i bunnen? Navnet på bloggen kan muligens og krympes i formatet dersom det gjør at høydebruken minskes.

Forresten, gratulerer med stilig navn du har fått regga, det glemte jeg å si.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...