Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil vs ny bruktbil vs bruktbil

Anbefalte innlegg

Fordelen med ny bil er uten tvil at bilen er ny med garanti og følelsen av sikkerhet (ulykkesmessig og at bilen ikke plutselig stopper) og kjøper en ny bil før garantien utløper.

Fordelen med eldre biler er jo uten tvil prisen og totalkostnader som er mye lavere med bruktbiler. Ser andre påstår noe annet her, de bør virkelig komme ut av bobla si.

For meg så ser det ut som du allerede har bestemt deg og da ser jeg ikke helt vitsen med å starte en slik tråd....

At en bank ser at du betaler ett lån raskt ned er positivt men hvis banken ser at du sparer pengene vil det uten tvil være mer positivt.

Å spare 200 000 kr + betale ned 150 000 kr i lån (ca 200 000 i totalkostnader) + spare 300 000 kr til EK til boligkjøp da ser jeg ikke at du får kjøpt bolig før du er 35 :)

Hadde helt klart satset på bolig først og brukt eventuell prisøkning på boligen til å kjøpe bil med boligrente

Takker :) Men hvordan kom du fram til at jeg ikke får kjøpt bolig før jeg er 35 HVIS jeg gjør det på den måten jeg hadde planlagt ? For sett at jeg har betalt ned lånet mitt når jeg er 20/21 år.. Deretter sparer jeg 1-2 år for EK til bolig og da har jeg nokk 300K om ikke mer innen jeg er 23..24

Men si meg, er denne planen uansett dum eller ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg synes den planen er ganske dum. Du planlegger trolig som om du skal bo hjemme leeeenge og kanskje om en liten stund våkner du en morgen og tenker "FY FAAN JEG ER DRITTLEI AV Å BO HJEMME" så det ender med at du flytter ut.

Prøv å spar masse penger da du!!!

I tillegg tror jeg ikke du budsjetterer veldig mye på eget forbruk men klarer du å bo hjemme å bruke lite er det ikke noe som er bedre enn det. Men å planlegge økonomien slik blir liksom å slge skinnet før bjørnen er skutt.

Mitt tips er å absolutt prioritere egen bolig først, ihvertfall å maksimere BSU-en hvert år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit takk for tipset! Men hva om jeg som 18 åring bruker opp alle penga jeg får spart opp fra nå til da(ca 200) til å kjøpe en så ny årsmodell av bmw 3 serie som jeg får for brukt. Forså spare absolutt alle pengene mine fra 18 år og fram til 20/21 også da kjøpe meg bolig? Og når jeg har fått boligen in check SÅÅÅÅ kan jeg ta meg full lån for en splitter ny bil? Is that good?

For jeg skiller meg mye ut fra alle andre 17 åringer hvor de bare lever YOLO og jeg tenker på framtid alerede fra 17 ... Vil liksom ha ting planlagt for jeg veg jeg kan oppnå det

Lenke til kommentar

Hehe, du nærmer deg selvsagt :)

Uansett hva du gjør så maksimer BSU-en hvert år ihvertfall, banker har en tendens til å vektlegge BSU ganske mye når man søker boliglån.

Det er selvsagt ikke opp til meg... jeg prioriterer bolig men det er kanskje andre som ikke vektlegger det like mye.

Som sagt må du gjøre som du vil men tenk veldig godt over valgene du gjør, det er tross alt mye penger det er snakk om ;)

Lenke til kommentar

Hehe, du nærmer deg selvsagt :)

Uansett hva du gjør så maksimer BSU-en hvert år ihvertfall, banker har en tendens til å vektlegge BSU ganske mye når man søker boliglån.

Det er selvsagt ikke opp til meg... jeg prioriterer bolig men det er kanskje andre som ikke vektlegger det like mye.

Som sagt må du gjøre som du vil men tenk veldig godt over valgene du gjør, det er tross alt mye penger det er snakk om ;)

Hehe takk :) Men da maksimerer jeg bsu hvert år da i sånn ca 3-5 år så har jeg den incheck, og når det gjelder bil så får jeg se haha... Men man får 8 tusen fra bsu hvis man maksimerer hvert år ikkesant(20 000) ???

Lenke til kommentar

Vips, å der er man opp i rundt 2 millioner i Trondheim!!

Nå bor jeg i Oslo, her er vel fortsatt prisnivået noen hakk høyere enn Trondheim.

En leilighet med mine krav koster fortsatt under 2 mill i Oslo, relativt sentrumsnært er det faktisk oppnåelig for rundt 1,5.

Lenke til kommentar

Da kan vel du vise meg en med dine krav til 1,5 mill med garasje da?

I Rosenborg park som ligger ca 15 min gange ligger leilighetene på ca 2 M i utropspris for litt over 30 km2 med garasje, de går for 2-300 K over takst.

For å få noe slikt i Oslo må man rimelig langt utenfor sentrum....

Hehe takk :) Men da maksimerer jeg bsu hvert år da i sånn ca 3-5 år så har jeg den incheck, og når det gjelder bil så får jeg se haha... Men man får 8 tusen fra bsu hvis man maksimerer hvert år ikkesant(20 000) ???

Nei, 20% av 20 K er 4 K :)

Lenke til kommentar

Da kan vel du vise meg en med dine krav til 1,5 mill med garasje da?

I Rosenborg park som ligger ca 15 min gange ligger leilighetene på ca 2 M i utropspris for litt over 30 km2 med garasje, de går for 2-300 K over takst.

For å få noe slikt i Oslo må man rimelig langt utenfor sentrum....

Jeg har drøyt 30 kvadratmeter, helt kurant bad, stort kjøkken, trangt soverom og en helt grei stue..

Jeg har i tillegg 3 store boder, og jeg har garasje som jeg har kjøpt etter ansiennitetsprinsippet etter kun 1 år her. (Garasjen kostet meg 20k)

Jeg bruker stort sett sykkel til sentrum, og på ca 9 minutter er jeg ved Egertorget.. Det tar omtrentlig like lang tid med sykkel og bil.

Jeg har for moroskyld sjekket ut hva en megler mener min leilighet er verdt (megler var her i desember 2012), og han mente da at ca 1,5 var riktig pris..

Rimelig langt utenfor sentrum? Tja, jeg bor da innenfor Ring3, men utenfor Ring2.

Høres utrolig ut at Trondheim er så latterlig dyrt.

Lenke til kommentar

Antar det da er ca 3 km fra sentrum, kan du vise på kart hvor ca du bor?

Må undersøke litt da dette hørtes veldig billig ut for Oslo å være og 20 K for en garasje... ærlig talt, da hadde jeg kjøpt 5 hvis muligheten var der.

Hva er fellesgjeld/husleie?

Lenke til kommentar

Antar det da er ca 3 km fra sentrum, kan du vise på kart hvor ca du bor?

Må undersøke litt da dette hørtes veldig billig ut for Oslo å være og 20 K for en garasje... ærlig talt, da hadde jeg kjøpt 5 hvis muligheten var der.

Hva er fellesgjeld/husleie?

Det er utover på østkanten. Sogner til bydel Gamle Oslo.

20k for garasje er slettes ikke uvanlig, det uvanlige her er at jeg fikk garasje såpass fort..

I et borettslag der det er ca 1 garasje pr. 20. leilighet er det ingen selvfølge.

Jeg har fellesgjeld på ca 100k, og betaler drøyt 2000,- i mnd i husleie inkl. utendørs parkeringsplass.

Garasjeplassen koster ca 150,- i mnd.

Begge parkeringsplassene er inkl. strøm til motorvarmer/batterilader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...